2026-02-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det fetade: Jo det kan vara rätt svårt om man är en tonårig tjej speciellt med den problematiken som du nämner här ovan.

Ungefär 50 procent av de som anmäler har den typen av problematik. Så var det i alla fall innan samtyckeslagen En ung tjej som inte har den problematiken har en god chans att få någon dömd. Framförallt en jämnårig kille. Tjejer mognar fortare.Vilket gör att de har större möjlighet att verka trovärdiga.
Citera
2026-02-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Från samma stycke:

Jag har aldrig motsatt mig att samtyckeslagen behöver ses över. Det stod klart att det inte fanns någon standard praxis kring lagen redan när BRÅ:s första rapport kom ut gällande samtyckeslagen.

Vad jag motsätter mig är att våra fängelser skulle vara överfulla med oskyldigt dömda män för våldtäkt och att kvinnor är svin som lever för att sätta dit män för våldtäkt och springer fram och tillbaka till polisen och anmäler män för våldtäkt och att dessa män blir dömda för våldtäkt lite hipp som happs. Och att alla dessa kvinnor sen får ut feta skadestånd och att det var därför som de anmälde våldtäkt till att börja med + då att de hatar män.

Sen, vilket stod både i den gamla och nya BRÅ rapporten så sker tydligen de flesta fall av "nya" våldtäkter bland väldigt unga personer. Från nya BRÅ rapporten:

Jag menar här kommer man ju in på autistiska killar och tjejer och allsköns andra diagnoser och också på bristen av ren skär livserfarenhet osv.

Och jag håller verkligen med om att straffen är för hårda för en person som bara råkat tolka en situation fel.

Innan samtyckeslagen så hade vi 138 personer dömda för våldtäkt av normalgraden (2017)
Nu har vi 300 dömda. Över 100 procent ökning
Sen ska vi lägga till oaktsam våldtäkt där 39 procent döms på muntlig bevisning.
Det var redan en diskussion runt 2007 att bevisvärdet för våldtänkt var för lågt satt.
Och nu är det sänkt ytterligare . Att fler oskyldiga sitter i fängelse är en garanti. Och att fler har kommit med falska anmälningar är en garanti.
Hue många är dock osäkert.
Jag skulle gissa på att ca 10 procent av de som döms är oskyldiga. Kan dela en artikel som förklarar hur det var innan samtyckeslagen.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/risken-att-oskyldiga-falls-i-valdtaktsmal-inte-forsumbar/
Citera
2026-02-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Problemet är att alla inte är skötsamma människor.
Och det finns några procent som är beredda att utnyttja systemet. Som inte har några problem att ljuga. Som har lättare att lära sig att ljuga. Brukar ofta ha högt resultat på psykopatiska drag. Det kan vara så många som upp till 13 procent av kvinnorna som har det. Som dock inte uppfyller kriteriet att använda sig av fysiskt våld. Men det krävs inte i det här fallet.

Ja men all brottslighet är ett problem. Men 13 procent är inte alla kvinnor som jag svarade på. Inlägget jag svarade på sa alla kvinnor ljuger.

Det gäller att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Det anmäls runt 9 000+ våldtäkter per år. Endast cirka 500 blir fällda. Lägg där till, om vi ska tro NTU, så anmäls inte 90-95 procent av alla våldtäkter. Där har vi ett problem.

Samtidigt finns det ett problem med falska anmälningar gällande våldtäkter. Där klaras 93,5-98,5 procent inte av.

Så hur löser vi problem 1-2? Jag tror inte rättssystemet klarar av det. Då måste vi göra det på ett annat sätt.
Citera
2026-02-18, 19:08
Avslutad
Ja pga "samtyckeslagen" som infördes av manshatande extremfeminister.

70% av åklagare i Sverige är kvinnor (som 99% röstar vänster).
Senast redigerad av P-DWiking 2026-02-18 kl. 19:10.
Citera
2026-02-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Innan samtyckeslagen så hade vi 138 personer dömda för våldtäkt av normalgraden (2017)
Nu har vi 300 dömda. Över 100 procent ökning
Sen ska vi lägga till oaktsam våldtäkt där 39 procent döms på muntlig bevisning.
Det var redan en diskussion runt 2007 att bevisvärdet för våldtänkt var för lågt satt.
Och nu är det sänkt ytterligare . Att fler oskyldiga sitter i fängelse är en garanti. Och att fler har kommit med falska anmälningar är en garanti.
Hue många är dock osäkert.
Jag skulle gissa på att ca 10 procent av de som döms är oskyldiga. Kan dela en artikel som förklarar hur det var innan samtyckeslagen.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/risken-att-oskyldiga-falls-i-valdtaktsmal-inte-forsumbar/

Våldtäktsanmälningarna har också ökat. Så det är fortsatt endast 5% av alla som anmäls för våldtäkt som blir dömda. 95% av de som blir anmälda för våldtäkt blir inte dömda.

År 2024 anmäldes 10 000 våldtäkter och cirka 300 blev dömda för våldtäkt. Dvs. 3% av alla våldtäktsanmälningar ledde till fällande dom. 97% ledde inte till fällande dom, flertalet av dessa ledde inte ens till åtal.

Det är således svårt att få någon dömd för våldtäkt.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-02-18 kl. 20:02.
Citera
2026-02-18, 20:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men all brottslighet är ett problem. Men 13 procent är inte alla kvinnor som jag svarade på. Inlägget jag svarade på sa alla kvinnor ljuger.

Det gäller att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Det anmäls runt 9 000+ våldtäkter per år. Endast cirka 500 blir fällda. Lägg där till, om vi ska tro NTU, så anmäls inte 90-95 procent av alla våldtäkter. Där har vi ett problem.

Samtidigt finns det ett problem med falska anmälningar gällande våldtäkter. Där klaras 93,5-98,5 procent inte av.

Så hur löser vi problem 1-2? Jag tror inte rättssystemet klarar av det. Då måste vi göra det på ett annat sätt.

Vad hindrar att dra den rätt rimliga slutsatsen att de flesta av dessa anmälningar som inte leder någonstans inte har inträffat utan att därför vara regelrätta falskanmälningar? Och att mörkertalet är oerhört mycket mindre än vad som påstås i sådant du refererar till?

Ett par hundra kvinnor till tusen kvinnor om året råkar ut för riktiga våldtäkter där gärningsmannen har uppsåt att våldta varje år.

Mörkertalet handlar främst om kvinnor som lever i våldsamma förhållanden och därför inte vill anmäla.

En del fall som är riktiga våldtäkter faller på bevisproblem, dock relativt få. Andra faller på bristande resurser nom rättsväsendet.
Citera
2026-02-18, 20:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Våldtäktsanmälningarna har också ökat. Så det är fortsatt endast 5% av alla som anmäls för våldtäkt som blir dömda. 95% av de som blir anmälda för våldtäkt blir inte dömda.

Vilket möjligen kan vara fullt rimligt då de inte är våldtäkter?
Citera
2026-02-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket möjligen kan vara fullt rimligt då de inte är våldtäkter?

Det vet vi inte. Kan mycket väl vara våldtäkter, men bevisningen anses för svag och då leder det inte till fällande dom och oftast inte ens till åtal.

Av tex 10 000 anmälda våldtäkter, brukar man finna 1% vara falsk angivelse. Och 3% vara faktiska våldtäkter. Alltså där någon blir dömd för respektive brott. I övriga 96% finns det varken bevis för våldtäkt eller för falsk angivelse. Dvs. Det kan absolut vara våldtäkt i flertalet av dessa fall, men saknas bevis/bevisen är för svaga.
Citera
2026-02-18, 20:10
Medlem
Citat:
Vad hindrar att dra den rätt rimliga slutsatsen att de flesta av dessa anmälningar som inte leder någonstans inte har inträffat utan att därför vara regelrätta falskanmälningar? Och att mörkertalet är oerhört mycket mindre än vad som påstås i sådant du refererar till?

Ett par hundra kvinnor till tusen kvinnor om året råkar ut för riktiga våldtäkter där gärningsmannen har uppsåt att våldta varje år.

Mörkertalet handlar främst om kvinnor som lever i våldsamma förhållanden och därför inte vill anmäla.

En del fall som är riktiga våldtäkter faller på bevisproblem, dock relativt få. Andra faller på bristande resurser nom rättsväsendet.

Därför NTU ger ett annat svar.
Citera
2026-02-18, 20:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det vet vi inte. Kan mycket väl vara våldtäkter, men bevisningen anses för svag och då leder det inte till fällande dom och oftast inte ens till åtal.

Av tex 10 000 anmälda våldtäkter, brukar man finna 1% vara falsk angivelse. Och 3% vara faktiska våldtäkter. Alltså där någon blir dömd för respektive brott. I övriga 96% finns det varken bevis för våldtäkt eller för falsk angivelse. Dvs. Det kan absolut vara våldtäkt i flertalet av dessa fall, men saknas bevis/bevisen är för svaga.

Det kan också vara så att det som anmäls inte är våldtäkter och därför med rätta inte går till åtal.

Det följer inte logiskt av att det finns 9000 anmälningar som inte går till åtal att det är svårt att få någon fälld för våldtäkt. Där måste man se på hur lätt det är att få någon fälld genom att se på vilka bevis som krävs och då är det de facto lätt att få någon fälld.
Citera
2026-02-18, 20:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Därför NTU ger ett annat svar.

Att det påstås så där kan förklaras av att många människor har en stark tendens att anse att de utsatts för denna typ av brott när de egentligen inte har det.

Det finns som sagt många som lider av psykiska problem och har problem med gränser och sin egen integritet. De hamnar ofta i situationer inkluderande sex där de med rätta känner sig utnyttjade eller illa behandlade, men det är inte detsamma som att de blivit våldtagna. Statistiken speglar sannolikt detta, eftersom det är vad man kan förvänta sig av en sådan grupp människor.
Citera
2026-02-18, 20:32
Medlem
Citat:
Det kan också vara så att det som anmäls inte är våldtäkter och därför med rätta inte går till åtal.

Det följer inte logiskt av att det finns 9000 anmälningar som inte går till åtal att det är svårt att få någon fälld för våldtäkt. Där måste man se på hur lätt det är att få någon fälld genom att se på vilka bevis som krävs och då är det de facto lätt att få någon fälld.

Vissa av de 10 000 våldtäktsanmälningarna är falsk anmälan (ingen våldtäkt har skett och ingen person är utpekad). Om jag inte missminner mig så är det cirka 5% som är falska anmälningar.
3% av anmälningarna leder till fällande dom för våldtäkt. Och 1% av anmälningarna leder till fällande dom för falsk angivelse (falsk anmälan mot namngiven person).

Kvarstår alltså 91% våldtäktsanmälningar, där det alltså inte går att bevisa något av ovanstående. Varken våldtäkt, falsk angivelse eller falsk anmälan. Det är förmodligen bevisat att sex har förekommit, men inte huruvida det har skett ned eller utan samtycke. I vissa fall har målsägande skador. Men det leder ändå inte till fällande dom.

Så pass hårt och svårt är det att få en våldtäktsanmälan till fällande dom.

Därav blir det lite märkligt när det kommer påståenden om hur lätt det är att få någon (falskt) dömd för våldtäkt. Det är uppenbarligen inte lätt, med tanke på att endast 3% av alla anmälningar leder till fällande dom. 300 per år.

Och ljuger någon om våldtäkt så finns risken att denna åker dit för falsk angivelse! Cirka 100 personer per år gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in