2026-02-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockjrEwing
Men lägg ner bara, tönt
Haha, herregud, du beter dig som en femåring..
Citera
2026-02-18, 00:35
Avslutad
Sjukersättning är ju för dem stackare som är helt körda och ej har möjlighet att arbeta!

Man lär ju få leva som i en fängelsecell med så lite pengar, inget nöje alls, knappt råd med bra mat?

Hur har vårt jävla "skyddsnät" egentligen tänkt? Med en av världens högsta skatter?
Är det verkligen värdigt att nån som börjat livet med 10-0 sen också ska få straffet att leva på minimalt med pengar? Så jävla orättvist!

Jag fattar om vi hade levt i ett fattigt u-land. Men nu lever vi i ett land där kommuner lägger miljontals kr på helt onödigt skit som skulpturer och konst?

Något är heeelt trasigt med Sverige. Kräva så höga skatter sen få skit tillbaka om du råkar bli sjuk.

Hade Sverige varit ett försäkringsbolag så hade jag nog inte tecknat den försäkringen.
Citera
2026-02-18, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-06-05
Sjukersättning är ju för dem stackare som är helt körda och ej har möjlighet att arbeta!

Man lär ju få leva som i en fängelsecell med så lite pengar, inget nöje alls, knappt råd med bra mat?

Hur har vårt jävla "skyddsnät" egentligen tänkt? Med en av världens högsta skatter?
Är det verkligen värdigt att nån som börjat livet med 10-0 sen också ska få straffet att leva på minimalt med pengar? Så jävla orättvist!

Jag fattar om vi hade levt i ett fattigt u-land. Men nu lever vi i ett land där kommuner lägger miljontals kr på helt onödigt skit som skulpturer och konst?

Något är heeelt trasigt med Sverige. Kräva så höga skatter sen få skit tillbaka om du råkar bli sjuk.

Hade Sverige varit ett försäkringsbolag så hade jag nog inte tecknat den försäkringen.

Merparten i tråden verkar ha bra råd med sjukersättning. Fullt bostadsbidrag och + 10.000,- över är inte så illa ändå.
Citera
2026-02-18, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Merparten i tråden verkar ha bra råd med sjukersättning. Fullt bostadsbidrag och + 10.000,- över är inte så illa ändå.

Har du lust att citera?

För med bostadsbidrag, då ska man ju ha haft en bra hyresrätt sedan tidigare tänker jag. De som blev sjuka i ung ålder har knappast något bra förstahandskontrakt eller bostadsrätt.

Är ju knappast någon höjdare att skryta om bostadsbidrag om man måste hyra i andrahand hela tiden.

Fyfan vad det känns som att Sverige misslyckats med att skydda sina allra svagaste.
Citera
2026-02-18, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej, så är det inte.
I teorin så får man göra något ja, men i praktiken kan jag lova dig att det kommer att användas emot dig. Det kommer att ses som en möjlighet till arbetsförmåga om du tar på dig något uppdrag. Varför tror du att FK vill att man anmäler om man gör något med dessa 5 timmar som du tror att man fritt kan nyttja?

Att överhuvudtaget göra någonting för att försöka bli frisk eller skapa en arbetsförmåga kan direkt göra att du förlorar hela din inkomst och eventuellt krävs på återbetalningar. Det är en del av problemet med systemet, som egentligen borde stötta att få folk tillbaka i sysselsättning istället för att hota med göra folk hemlösa och skuldsatta hos kronofogden om man gör något.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej, har du ett bra sjukintyg kan man överklaga o vinna, hela poängen med ett bra skrivet intyg, därför det finns det lilla extra med skrivet i intyget, sedan att det är en överläkare som skriver ger lite mer power bakom.

Däremot kan det kosta mig enorma belopp ifall jag skulle få avslag, man har kunder man har avtal med, på så sätt måste läkaren säkra upp, det samma gäller när jag blir sjuk kan jag avsluta jobbet ifall jag är nästan klar.

Sedan med dessa kroniskt sjuka är även mina vänner, det är inte så dom lever som gravt handikappade, dom lever som vanligt med barn o familj, barnen är införskaffade efter dom blev sjuk.
Det här kommer att bli du
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPdx3p/forsakringskassan-kraver-kvinna-pa-over-800000

Försäkringskassan har utredare som förföljer dig i vardagen och har i princip samma möjligheter som polisen när det kommer till att plocka ut uppgifter från banker och liknande. Får man för sig att du fuskat så får vi väl hoppas att du har ditt på det torra och kan betala tillbaka varenda krona du någonsin fått, inom 30 dagar.

Du är inte unik och det finns många fall som ditt. Det är också svårt att förstå varför du är i en tråd om sjukersättning för att yra om ditt fifflande med sjukpenning.
Citera
2026-02-18, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
O, I know. Det är inte lätt för de flesta. Själv har jag haft en obeskrivlig tur skulle jag säga. Jag har sjukersättning efter har varit sjukskriven länge men det var före och under pandemin, då fk sänkte sina stenhårda krav en smula pga långa vårdköer osv. Processen med arbetsförmågeutredning till beslut tog faktiskt bara tre månader men jag hade turen att först få en och samma läkare som höll i mitt ärende, sedan vettiga handläggare hos fk som var både vettiga och mänskliga mot mig.

Jag förstår exakt det du skriver att du måste hela tiden noggrant planera mediciner-vila-aktivitet, jag har detsamma och många förstår inte riktigt att vi egentligen lever förslavade under ett slags nyckfullt schema då ibland smärtan ändå kan kullkasta ens dag.
På min arbetsförmågeutredning var jag noga påläst och kan man köra bil, som du skriver att du gör, så anses man av fk handläggare att man är jobbduglig eftersom bilkörande innebär många olika förmågor och gissa hur min första fråga löd? ”Hur kom du hit idag?” (då svarar man smartast: ”Jag fick skjuts”)

Jag undrar; nöjer sig a-kassan med att du bara söker ett jobb? Och hur länge får man leva så? Antar att det finns massa regler.. och om du blir nekad den ersättningen, får du gå till soc då?
Jag tänkte även på din handling och bärande av varor, du vet att det finns andra tjänster sim kan hjälpa dig med sånt? Och färdtjänst bär in två kassar åt dig..

Smart mycket att tänka på
Men jag vill verkligen säga en sak
Vad trevligt det är med en vettig konversation i ett viktigt ärende
Vi ska ha en sip med läkare af fk och alla jag kan tänka på
Citera
2026-02-18, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm420
I teorin så får man göra något ja, men i praktiken kan jag lova dig att det kommer att användas emot dig. Det kommer att ses som en möjlighet till arbetsförmåga om du tar på dig något uppdrag. Varför tror du att FK vill att man anmäler om man gör något med dessa 5 timmar som du tror att man fritt kan nyttja?

Att överhuvudtaget göra någonting för att försöka bli frisk eller skapa en arbetsförmåga kan direkt göra att du förlorar hela din inkomst och eventuellt krävs på återbetalningar. Det är en del av problemet med systemet, som egentligen borde stötta att få folk tillbaka i sysselsättning istället för att hota med göra folk hemlösa och skuldsatta hos kronofogden om man gör något.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPdx3p/forsakringskassan-kraver-kvinna-pa-over-800000

Försäkringskassan har utredare som förföljer dig i vardagen och har i princip samma möjligheter som polisen när det kommer till att plocka ut uppgifter från banker och liknande. Får man för sig att du fuskat så får vi väl hoppas att du har ditt på det torra och kan betala tillbaka varenda krona du någonsin fått, inom 30 dagar.

Du är inte unik och det finns många fall som ditt. Det är också svårt att förstå varför du är i en tråd om sjukersättning för att yra om ditt fifflande med sjukpenning.
Fsk kan mycket väl vara här och läsa. Samt Facebook.
Citera
2026-02-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Välkommen tillbaka när du eller dina bekanta är sjuka på riktigt
Men min bror är sjuk, han fick problem med lungorna efter covid, man sövde ner han i 3 månader, vi fick trycka på att man skulle väcka upp han. Nu har han problem med lungorna, syrgas varje natt, men han jobbar.
Det är just via detta jag ser att man inte får vården man verkligen behöver, ibland blir vården helt handfallen, där anhöriga får gå in o trycka på.

Även jag upplever detta med vården, fick en farkt vid 53års ålder o därefter medicinering, visa sig jag fick fel mängd, men få hjälp med detta var mycket svårt, varav jag starta upp företaget o sjukskrev mig redan första veckan , sedan dess med jämna intervaller, över midsommar, en vecka i semester, augusti september, oktober, sedan heltidsjuk nov till mars i år. dvs jag starta redan i förtid o kommer inte ge mig, jag pluggar in varje symptom o skriver det som orsak till varför jag är sjukskriven så tätt, o som egen betalar försäkringskassan min sjukpenning.

Blir man sjuk på riktigt orkar man inte kriga för att få vara sjuk, bästa är att starta i tid.

Tar man min bror jobba han i gruvan, har man över 20år får man gå i pension vid 60år via förmånliga gamla avtal, det är varför han fortsätter gå till jobbet, han är 4år äldre än mig o har 1.5 år kvar, genom det får han den förmånliga pensionen på ca 80-85% av sin tidigare lön fram till 67år, därefter startar den vanliga pensionen.

Man vinner inget på vara snäll mot systemet, det läser vi varje dag i tidningar hur pensionärer får det svårt med hemtjänst osv, bara genom detta är det lika bra o passa på redan nu, medans man ännu är hyfsat frisk, man får glädje genom betalad arbetstidsförkortning via staten. det samma gör många statliga jobb, man får full lön för 6timmars arbetsdag, att jag tar sjukpenning o uppnå likande är ingen skillnad.
Citera
2026-02-18, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm420

Rent trams detta, man följer socialamedier, går in på Facebook osv för att se vad du lägger ut.

Låt bli o lägga ut något så finns inget o gå på, det skulle kosta mer pengar än vad polisen får att gå skugga vanligt folk.
Citera
2026-02-18, 09:44
Medlem
Citat:
Men min bror är sjuk, han fick problem med lungorna efter covid, man sövde ner han i 3 månader, vi fick trycka på att man skulle väcka upp han. Nu har han problem med lungorna, syrgas varje natt, men han jobbar.
Det är just via detta jag ser att man inte får vården man verkligen behöver, ibland blir vården helt handfallen, där anhöriga får gå in o trycka på.

Även jag upplever detta med vården, fick en farkt vid 53års ålder o därefter medicinering, visa sig jag fick fel mängd, men få hjälp med detta var mycket svårt, varav jag starta upp företaget o sjukskrev mig redan första veckan , sedan dess med jämna intervaller, över midsommar, en vecka i semester, augusti september, oktober, sedan heltidsjuk nov till mars i år. dvs jag starta redan i förtid o kommer inte ge mig, jag pluggar in varje symptom o skriver det som orsak till varför jag är sjukskriven så tätt, o som egen betalar försäkringskassan min sjukpenning.

Blir man sjuk på riktigt orkar man inte kriga för att få vara sjuk, bästa är att starta i tid.

Tar man min bror jobba han i gruvan, har man över 20år får man gå i pension vid 60år via förmånliga gamla avtal, det är varför han fortsätter gå till jobbet, han är 4år äldre än mig o har 1.5 år kvar, genom det får han den förmånliga pensionen på ca 80-85% av sin tidigare lön fram till 67år, därefter startar den vanliga pensionen.

Man vinner inget på vara snäll mot systemet, det läser vi varje dag i tidningar hur pensionärer får det svårt med hemtjänst osv, bara genom detta är det lika bra o passa på redan nu, medans man ännu är hyfsat frisk, man får glädje genom betalad arbetstidsförkortning via staten. det samma gör många statliga jobb, man får full lön för 6timmars arbetsdag, att jag tar sjukpenning o uppnå likande är ingen skillnad.
Vad dillar du om?
Vi pratar sjukersättning i denna tråd.
Citera
2026-02-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Vad dillar du om?
Vi pratar sjukersättning i denna tråd.
Ja exakt, man kan välja jobb även fast man är sjuk på så sätt undvika sjukersättning o välja sjukpenning istället, det är vad många gör idag, finns ingen gräns för hur många ggr jag får vara sjuk om jag verkligen är sjuk, oavsett ersättningsform. Man väljer helt själv, vill man ha en lägre ersättning så lyfter staten på hatten o blir nöjd medans andra vill ha den högre ersättnings nivån.
Citera
2026-02-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ja exakt, man kan välja jobb även fast man är sjuk på så sätt undvika sjukersättning o välja sjukpenning istället, det är vad många gör idag, finns ingen gräns för hur många ggr jag får vara sjuk om jag verkligen är sjuk, oavsett ersättningsform. Man väljer helt själv, vill man ha en lägre ersättning så lyfter staten på hatten o blir nöjd medans andra vill ha den högre ersättnings nivån.
Du har helt missuppfattat vad sjukersättning är. Det är inget val man gör. Sjukersättning är för kroniskt sjuka som aldrig bedöms kunna utföra arbete igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in