2026-02-13, 09:23
Medlem
Förr kunde man då och då stöta på individer som man tyckte ”stank” vitlök. Åt man själv en rätt som man visste innehöll mycket vitlök kände man ibland behov av att ursäkta sig när man sen träffade folk genom att säga att man hade ätit vitlök - så att de hade mental beredskap för lukten. Det var till och med så att man kunde undvika att äta vitlök vid vissa tillfällen om man ville undvika att sprida doften.

Idag har allt detta försvunnit. Jag känner aldrig att någon luktar vitlök och jag hör heller aldrig någon säga att de har ätit vitlök. Jag själv äter betydligt mycket mer vitlök än förr. Är det helt enkelt så att jag och resten av svenskarna numera äter så mycket vitlök att vi inte reagerar på lukten? Att jag, om jag nu hade tagit en tidsmaskin och klivit in i mitt barndomshem på 1980-talet, hade uppfattats som en stinkbomb?
2026-02-13, 09:36
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Det finns en tråd om detta redan.

(FB) Vad har hänt med vitlöken?
2026-02-13, 09:36
Avstängd
Intressant fråga, har reflekterat själv över det här. Inte så att jag legat sömnlös och grubblat, men ändå noterat det. Mer eller mindre alla svenskar äter ju "vitlöksmat" flera gånger i veckan. Själv har jag vitlök i min matlagning eller i de maträtter jag äter minst fem dagar i veckan. Ingen har på typ 15 år berättat att jag lyktar vitlök. Inte heller jag har noterat någon på lika länge ha ätit det.

Däremot noter jag ju andra lukter ur människors munnar, tandstensandedräkt, kaffeandedräkt, annan stark mats-andedräkt, godisandedräkt, osv.

Har det hänt något med "framställningen" av vitlök eller är det vi som inte känner denna lukt mind-fuckade?
Senast redigerad av zilverfisken2026 2026-02-13 kl. 09:38.
2026-02-13, 09:39
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Vitlök mer populärt nu, man vänjer sig vid doften och blir imun.
Kanske du själv inte åt vitlök så mycket då när du kände doften.
Rökare känner inte illaluktande av rökning som icke-rökare gör.

Kaffe luktar hundskit för någon som aldrig dricker kaffe, för kaffedrickare doftare det väldigt gott och behagligt.
2026-02-13, 09:46
Medlem
Precis. Vi har blivit vana vid lukten och reagerar inte längre.
Alla luktar. När jag backpackade i indien vägrade de inhemska att sitta bredvid västerlänningar på bussen eller tåget.
Vi stank tydligen.
Kanske stank jag Kalles kaviar?
2026-02-13, 10:31
Medlem
Har haft denna konversation med ett par stycken.
Jag tror att vi förr åt mer vitlökspulver och inte färsk och jag vill påstå att vitlökspulvret gjorde att vi luktade mer.
2026-02-13, 10:51
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Flashback: Varför luktar somalier så starkt?
Också Flashback: Varför luktar svennar vitlök?
2026-02-13, 11:51
Medlem
dude2ks avatar
Vitlök har man ju använt i evigheter.

Så att vi blivit imuna nu köper jag inte riktigt. Alla på en gång dessutom?
2026-02-13, 12:11
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Bättre hygien generellt med tandborstning, tuggummi och att rätter med vitlök i jobbsammanhang och på exempelvis dejter anses avigt!
2026-02-13, 12:55
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Vitlök har man ju använt i evigheter.

Så att vi blivit imuna nu köper jag inte riktigt. Alla på en gång dessutom?
Vitlök har blivit populärt de senaste årtiondena. Innan det kan jag, precis som ts, känna igen mig i hur det kunde lukta vitlök när någon ätit det men aldrig numer. Gissningsvis vände det i början på tvåtusentalet och där någonstans blev vitlök vardagsmat.
2026-02-13, 13:04
Medlem
Håller med.

I Göteborg kallades tom 8:ans spårvagn för "vitlöks-expressen" då den gick ut till Angered där på den tiden de flesta invandrare bodde, mumera över hela stan och över hela landet.
2026-02-13, 13:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Vitlök mer populärt nu, man vänjer sig vid doften och blir imun.
Kanske du själv inte åt vitlök så mycket då när du kände doften.
Rökare känner inte illaluktande av rökning som icke-rökare gör

Du skriver mest trams och strunt men här tror jag du har helt rätt!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in