2026-02-13, 13:12
Medlem
Jag tror faktiskt våra luktsinnen muterats sen invandringen.
Den har fått stå ut med så mycket lukt , somalier har haft med sig lukten av härsket kryddfett, araber llukten av vitlök och stark parfym. Luktsinnet har helt enkelt fått fått anpassa sig.
På samma vis som luktsinnet förmodligen anpassat sig för dom som lever i regioner där man stort sett aldrig duchar eller gör det väldigt sällan, stammar i afrika tex.
Senast redigerad av Emoist 2026-02-13 kl. 13:22.
2026-02-13, 13:15
Medlem
anomaligns avatar
Kan det vara att odlarna över åren har förädlat bort den egenskapen i vitlöken, så som man gjort med bitterheten i brysselkål?
2026-02-13, 13:50
Medlem
bildburgares avatar
Nästan alla äter vitlök, nästan varje dag. Därför känner vi inte lukten längre. Testa att vara helt utan vitlök i nån vecka eller två, och se om folk börjar lukta lite mer...
2026-02-13, 13:56
Medlem
kina producerar 99% av vitläken
bojkotta vitlök, köp ramslök
2026-02-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilverfisken2026
Intressant fråga, har reflekterat själv över det här. Inte så att jag legat sömnlös och grubblat, men ändå noterat det. Mer eller mindre alla svenskar äter ju "vitlöksmat" flera gånger i veckan. Själv har jag vitlök i min matlagning eller i de maträtter jag äter minst fem dagar i veckan. Ingen har på typ 15 år berättat att jag lyktar vitlök. Inte heller jag har noterat någon på lika länge ha ätit det.

Däremot noter jag ju andra lukter ur människors munnar, tandstensandedräkt, kaffeandedräkt, annan stark mats-andedräkt, godisandedräkt, osv.

Har det hänt något med "framställningen" av vitlök eller är det vi som inte känner denna lukt mind-fuckade?

Jag tycker alla stinker matolja/friterat. Sunkig lukt. Hur luktar tandsten?
2026-02-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Har haft denna konversation med ett par stycken.
Jag tror att vi förr åt mer vitlökspulver och inte färsk och jag vill påstå att vitlökspulvret gjorde att vi luktade mer.

Dom senaste 30-40 åren har man väl ätit färsk
2026-02-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Jag tror faktiskt våra luktsinnen muterats sen invandringen.
Den har fått stå ut med så mycket lukt , somalier har haft med sig lukten av härsket kryddfett, araber llukten av vitlök och stark parfym. Luktsinnet har helt enkelt fått fått anpassa sig.
På samma vis som luktsinnet förmodligen anpassat sig för dom som lever i regioner där man stort sett aldrig duchar eller gör det väldigt sällan, stammar i afrika tex.

Måste ju vara folk i städerna isf
2026-02-13, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag tycker alla stinker matolja/friterat. Sunkig lukt. Hur luktar tandsten?

En trist blandning mellan svavel, ruttna ägg och avföring.
2026-02-13, 16:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Precis. Vi har blivit vana vid lukten och reagerar inte längre.
Alla luktar. När jag backpackade i indien vägrade de inhemska att sitta bredvid västerlänningar på bussen eller tåget.
Vi stank tydligen.
Kanske stank jag Kalles kaviar?

Du kanske luktade tvål och tandkräm?
2026-02-13, 17:20
Medlem
idiamindadas avatar
På 70-80-talet var vitlök tabu. Något man åt i smyg på fredagen för att lukten skulle hinna försvinna innan arbetsveckan. Vitlök var något invandrare åt. Nu är det vitlök i allt. Alla har vant sig.
2026-02-13, 17:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Förr kunde man då och då stöta på individer som man tyckte ”stank” vitlök. Åt man själv en rätt som man visste innehöll mycket vitlök kände man ibland behov av att ursäkta sig när man sen träffade folk genom att säga att man hade ätit vitlök - så att de hade mental beredskap för lukten. Det var till och med så att man kunde undvika att äta vitlök vid vissa tillfällen om man ville undvika att sprida doften.

Idag har allt detta försvunnit. Jag känner aldrig att någon luktar vitlök och jag hör heller aldrig någon säga att de har ätit vitlök. Jag själv äter betydligt mycket mer vitlök än förr. Är det helt enkelt så att jag och resten av svenskarna numera äter så mycket vitlök att vi inte reagerar på lukten? Att jag, om jag nu hade tagit en tidsmaskin och klivit in i mitt barndomshem på 1980-talet, hade uppfattats som en stinkbomb?
Det är inte dom, det är du.
2026-02-13, 17:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
På 70-80-talet var vitlök tabu. Något man åt i smyg på fredagen för att lukten skulle hinna försvinna innan arbetsveckan. Vitlök var något invandrare åt. Nu är det vitlök i allt. Alla har vant sig.
Nej det var det inte alls. Men däremot mer sällan förekommande till vardags.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in