2026-02-14, 08:34
Medlem
Sladdarens avatar
Jorden är utarmad, alltså inte planeten jorden men på sätt och vis jorden dom odlar i, besprutning, transporter tar bort smak å doft
2026-02-14, 09:08
Medlem
VincentLels avatar
Har lökar i sig blivit mycket svagare? Det var länge sen jag började gråta av att skära gul lök.

Annars misstänker jag att det har med tolerans att göra. För nåt år sen åt min släkting ett 30-tal klyftor och det gick inte att vara på samma våning.. det var en sån fruktansvärt odör som spred sig.
2026-02-14, 09:47
Medlem
immenhusens avatar
Nyckeln är att köpa vitlök från Spanien, den rödskimrande (Morado). Det är denna som gemene svensk hade tillgång till under 80- och 90-talet. Den finns i de flesta välsorterade butiker, men långtifrån alla. Majoriteten av all vitlök som säljs i dag är dock numera från Kina, och det är oftast denna som ligger framme i mängd. Den smakar däremot nästintill ingenting. Den kan visserligen vara bitsk, men saknar djup och ihärdighet i intensiteten.

/AI
2026-02-14, 09:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Har lökar i sig blivit mycket svagare? Det var länge sen jag började gråta av att skära gul lök.

Detta har diskuterats förr, och i de flesta fall är spaningen enbart anekdotisk. Många minns som barn, hur gul lök skar i ögonen när man hackade den. Men då stod man med ansikten några centimeter från löken. Och företrädesvis skar man den med en slö kniv, som såg till att mosa ut löksaften när man hackade upp den. Testa att sätta dig på en stol vid bordet och hacka en lök, så skall du se. Du kan eventuellt också testa med att riva en lök på den fina sidan på rivjärnet ståendes vid köksbänken, så kommer du att se att dina ögon vattnas lika mycket då som nu.

/AI
2026-02-14, 12:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Detta har diskuterats förr, och i de flesta fall är spaningen enbart anekdotisk. Många minns som barn, hur gul lök skar i ögonen när man hackade den. Men då stod man med ansikten några centimeter från löken. Och företrädesvis skar man den med en slö kniv, som såg till att mosa ut löksaften när man hackade upp den. Testa att sätta dig på en stol vid bordet och hacka en lök, så skall du se. Du kan eventuellt också testa med att riva en lök på den fina sidan på rivjärnet ståendes vid köksbänken, så kommer du att se att dina ögon vattnas lika mycket då som nu.

/AI

Luktsinnet blir sämre , alla kommer ju ihåg hur en jävla gympasal lukta tåbira , nu luktar de inget alls t.ex
2026-02-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Jag tror faktiskt våra luktsinnen muterats sen invandringen.
Den har fått stå ut med så mycket lukt , somalier har haft med sig lukten av härsket kryddfett, araber llukten av vitlök och stark parfym. Luktsinnet har helt enkelt fått fått anpassa sig.
På samma vis som luktsinnet förmodligen anpassat sig för dom som lever i regioner där man stort sett aldrig duchar eller gör det väldigt sällan, stammar i afrika tex.
Ja, man kan nästan tro det? Eller blir luktsinnet så mycket sämre med åldern? Som du säger, jag märker inte ens lika många somalier som luktar illa som förr. Även när man kom kom till någon ny, eller ett nytt ställe generellt, kunde lukta fruktansvärt ibland. Men det märker jag inte lika ofta längre. Känner såklart fortfarande om det luktar illa såsom skit (ngn precis skitit på toa, fisar), piss ibland på offentliga toaletter, spya, sopor osv.
2026-02-14, 18:31
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Jag tror faktiskt våra luktsinnen muterats sen invandringen.
Den har fått stå ut med så mycket lukt , somalier har haft med sig lukten av härsket kryddfett, araber llukten av vitlök och stark parfym. Luktsinnet har helt enkelt fått fått anpassa sig.
På samma vis som luktsinnet förmodligen anpassat sig för dom som lever i regioner där man stort sett aldrig duchar eller gör det väldigt sällan, stammar i afrika tex.

Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Nästan alla äter vitlök, nästan varje dag. Därför känner vi inte lukten längre. Testa att vara helt utan vitlök i nån vecka eller två, och se om folk börjar lukta lite mer...
Jag har alltid haft väldigt lite kontakt med invandrare. Jag har studerat och jobbat med nordbor och aldrig åkt kommunalt etc. Dessutom äter jag sällan vitlök eftersom jag inte gillar det. Men jag kan bara hålla med om att vitlökslukten försvunnit där jag tidigare kunde känna den.
2026-02-18, 04:14
Medlem
Kanastras avatar
Jag vet inte vad som hänt, men kommer ihåg barndomen sen 80-tal/90-tal när jag kom in i köket hemma och mamma lagade nåt med vitlök och det verkligen luktade vitlök i köket. Särskilt potatisgratänger minns jag av nån anledning att dom kunde ge en stark vitlöksdoft om hon haft i för mycket.
Människor luktade även vitlök då, på 90-talet.

Vill man ha en "fränare" vitlökssmak så ska man pressa eller mortla vitlöken (skit i vad facebookexperter säger om det, gå efter vad ni själva upplever), då blir det mer vitlökssmak.
Ex en kall sås med pressad vitlök eller en skivad vitlök, den med pressad kommer smaka mycket mer.

Jag är kock och har verkligen märkt skillnad och även kollegor som jobbat länge säger samma sak.
Tror det handlar om vilka sorter som odlas konventionellt som avgör.
Eventuellt att dom gamla sorterna gav bättre smak men sämre skördad/sämre odlingskvalité och att dom som odlas nu är "bättre" men smakar mindre.
Tror dessutom att folk fräser vitlöken mer nu för tiden, alltså att man börjar en sås med att fräsa lök och vitlök och sen gå i med övriga råvaror.
När jag var liten så tror jag att man kanske fräste lök, sen i med grädde och SEN pressade i vitlök och övriga smaksättningar.
Allt tillsammans tror jag har påverkat.
Jag får testa att pressa i vitlök utan att fräsa den nästa gång jag gör mat med vitlök!
2026-02-18, 07:08
Moderator
manamanahs avatar
(FB) Vad har hänt med vitlöken?

Fortsätt diskussionen här.

Mod.

Tråd låses.
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto