2026-02-13, 17:05
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Bara elnätet kostar ju mer än så.

Okej. Jag tror elnätsavgiften ingår på något vis. Jag har aldrig fått en faktura på den sedan fyra år, så länge jag bott här. Hyreslägenhet med egen solpanel på taken i området.

Jag får en räkning per månad.

Hyra
Förbrukningsel
Varmvatten
Moms på el och varmvatten, ca 40:-

Så ja, bo som jag om ni sparar pengar antar jag.
Citera
2026-02-13, 17:06
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Bor i hus kanske, det får du kanske också råd med nån gång.

Då får jag skylla mig själv. Det låter osedvanligt korkat.
Citera
2026-02-13, 17:07
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Fast då bor du inte i hus antar jag.

Det skulle aldrig falla mig in. Det skulle ju bevisligen kosta tusentals kronor mer i månaden i bara el.
Men vi har solpanel på taken här i området så el och varmvatten är billigt.
Citera
2026-02-13, 17:12
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Har man elräkningar för tiotusentals kronor så vill jag nog hävda att man får skylla sig själv som fortfarande inte har energieffektiviserat sitt hus efter förra elprischocken.

Men upplysningsvis vill jag påpeka att vi har en högerregering sen flera år tillbaka och de har inte producerat en enda extra kilowattimme sen de tillträdde, vilket är helt unikt dåligt.

Många har inte råd med det. Tänk så här. Man bor i ett hus utanför Bollstanruk som har ett marknadsvärde nära noll. Ett nytt tak kostar mer än vad huset är värt. Pensionärer har inte dessa pengar som isolering och värmepump skulle kosta.
Citera
2026-02-13, 17:16
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Sverige slog exportrekord för el 2024.

Elen på sommaren är dyrare nu är den va på vintern bara för några år sedan.

Vi kan ha 100 kärnkraftverk men ändå betala rekordpriser om vi ändå skickar all ström utomlands.

Högern gick till val med ett löfte om att fixa detta.

4 år senare betalar vi ännu mer och den enda åtgärden regeringen gjort är att lägga ännu fler kablar och exportera ännu mer el.

Nej, elpriset på sommaren är ofta negativt, vilket inte heller är bra.
Kablar till andra länder måste vi ha.
Eftersom vi lagt ner 6 reaktorer är vi helt beroende av import kalla och vindstilla dagar. För några år sedan talades det tom om tillfälliga nersläckningar.

Nu har regeringen tillfört 2000MW till systemet genom kraftvärmeverk där Öresundsverket är främsta exemplet.

Allt du klagar på är en konsekvens av vänsterns vurmande för vindkraft och helt nödvändigt i dagens väderberoende system.
Man kan inte bygga tiotusentals vindsnurror i Europa och tro att vi ska ha separata elsystem, det är naivt.
Citera
2026-02-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskartuppen
Du är en bonde med lössnus och keps som dricker folköl och skriker hell seger sd 2026 på helgen.

Det är borgarna som sålde ut Sverige för att gynna polarena i storfinansen.
Okej, är det du och likasinnade som är motståndet vid nästa val är vinsten given.

Återigen, Det är tidigare regeringar (främst S/MP 2014–2022) som beslutade om kärnkraftavveckling, höga ambitioner för vindkraft utan tillräcklig nätutbyggnad.
Citera
2026-02-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Är Vänstern nöjda nu när elräkningarna kostar 10 tusentals kronor i månaden?

Borde inte Vänstern betala för alla andras elräkning så som vi vanliga människor får betala för all skit ni ställt till med?

Dom betalar säkert inte sina egna räkningar, säkert skattebetalarna som står för den notan.
Citera
2026-02-13, 17:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Har man elräkningar för tiotusentals kronor så vill jag nog hävda att man får skylla sig själv som fortfarande inte har energieffektiviserat sitt hus efter förra elprischocken.

Men upplysningsvis vill jag påpeka att vi har en högerregering sen flera år tillbaka och de har inte producerat en enda extra kilowattimme sen de tillträdde, vilket är helt unikt dåligt.
Påminner om att S+MP la ner två reaktorer i Ringhals just innan de fick sparken. Elpris-chocken i augusti 2022 orsakades av detta och var en avgörande anledning till att vi fick ny regering så haha.
Citera
2026-02-13, 18:05
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Okej. Jag tror elnätsavgiften ingår på något vis. Jag har aldrig fått en faktura på den sedan fyra år, så länge jag bott här. Hyreslägenhet med egen solpanel på taken i området.

Jag får en räkning per månad.

Hyra
Förbrukningsel
Varmvatten
Moms på el och varmvatten, ca 40:-

Så ja, bo som jag om ni sparar pengar antar jag.
Och hur bor du ? Och i vilket län
Citera
2026-02-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Tyvärr är det ju så. Hon ylade högt om Magdapriser på el i valrörelsen 2022 och nu lever vi med Buschpriser som är etter värre.

Vänstern är faktiskt de enda som har kommit med ett någorlunda intressant förslag, nämligen att kostnadsbegränsa priserna inom landet istället för att sätta oss helt i knät på EU och få svinhöga priser i södra Sverige på grund av tyskarnas energipolitik.

Det är konstigt system med marknadspriser på el inom EU. Tyskland stänger sina kärnkraftverk, mindre el i europa vilket gör att priserna stiger för alla, men vi bestämmer inte över Tysklands energipolitik. Det borde vara så att alla länder har sin egen marknad för el men att eventuellt överskott däremot hamnar på en gemensam marknad.
Citera
2026-02-13, 19:45
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Det skulle aldrig falla mig in. Det skulle ju bevisligen kosta tusentals kronor mer i månaden i bara el.

Jag bor själv inte i hus och just nu är det jävligt gött. Men jag kan förstå frustrationen hos alla som gör det , och på ett högre plan känns det skevt och misslyckat att hushåll 2026 ska rasera p.g.a. att de inte har råd med el. Hur fan hamnade vi där? Med all teknisk utveckling vi haft senaste 50 åren.
Citera
2026-02-14, 01:29
Medlem
Citat:

Men man slipper grannar direkt inpå, kan göra vad man vill med huset, bor större, har tillgång till garage mm.

Och hur mycket betalar du i hyra per kvm?

Skulle aldrig få för mig att bo i en lägenhet.

Det intressanta är att du är förvånad över att elen kostar mer för ett hus än en liten pluttig lägenhet.

Ungefär som att bli förvånad över att en lastbil drar mer soppa än en moppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in