2026-02-13, 14:09
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Särskilt komplicerat är det inte.
Hela Europa med Danmark och Tyskland i spetsen är beroende av vindkraft. Då skjuter priserna i höjden när det blir kallt och vindstilla.

Kör bundet pris eller njut av minuspriserna i sommar istället.

Den uteblivna effekten från de nedlagda sydsvenska reaktorerna hade väl knappast räckt att balansera bristen nere i Europa och höja priserna på marknaden?

Orsakskedjan bakom de höga priserna är faktiskt komplicerad, och det går att peka på många olika anledningar: att vi låter utländsk efterfrågan påverka inhemska priser, att vi ens ingår i en internationell marknad, att vi (allsköns foliehattar, höger-kommunpolitiker etc) har blockerat 90% av alla nybyggen av vindkraftverk, att vi har för dåligt stamnät, att vi har för lite planerbar effekt, osv osv.
Citera
2026-02-13, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Nej, vänstern är fullt upptagen med att försöka övertyga folket om att de höga priserna är högerns fel.

Detta. Vänsterns paradgren idag är att förneka och skriva om historien till deras fördel. Förvånande bara att så många köper den propagandan.
Citera
2026-02-13, 14:14
Avstängd
hårt arbetande svenskar får så klart också betala socialbidragstagarens elräkningar, som vanligt.
Citera
2026-02-13, 14:15
Medlem
Så går det när S och Mp lägger ned kärnkraft. Och eftersom dom var lika korkade i Tyskland blev det värre.
Citera
2026-02-13, 14:16
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag har aldrig haft en elräkning på över 180:-
Jag fattar inte vad folk håller på med.

Fast då bor du inte i hus antar jag.
Citera
2026-02-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskartuppen
Högertrollen med nassen Jimmie i spetsen lovade pristak inget hände så det är högers fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Vi kritiserar inte utan utbildar er dumma jävla bönder som tror att det är bristen på kärnkraftverk som är problemet.

Jag är själv pro kärnkraftverk ur beredskapssynpunkt men det är M och L som är bovarna i dramat med EU och deras export.

Jag svarade på Ruskartuppens inlägg. Kallar du det inlägget att "utbilda" oss bönder?

Tidigare S-regeringar är definitivt skyldiga för situationen. Sedan kräver de nu med facit i hand att tidö inte är snabba nog att fixa deras misstag.
Citera
2026-02-13, 14:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är som att säga att en hagelbössa skulle hjälpa mot tigrar när vi villigt kapat staketet.

Hagelbössor fungerar väldigt väl mot tigrar, så jag är rädd för att din analogi är ett självmål
Citera
2026-02-13, 14:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vänstern driver frågan att lämna EUs elsammarbete.

"Driver". Berätta vilka konkreta åtgärder de gjort för att "driva" denna fråga.
Citera
2026-02-13, 14:25
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För dem har vi bostadstillägg.

Givetvis ska inte ensamma pensionärer lämnas i stora gamla hus de inte kan ta hand om. Typiskt giriga högerspöken att bara tänka på sig själva och lämna andra i sticket.

Sluta gorma och gör nåt åt din elförbrukning istället.

Låt de gamla bestämma själva. DET är det viktiga i sammanhanget. Sossesvin skall inte tvinga människor från sina hem. Jag vet att ni vänsterpatrask tycker att alla fattiga skall bo i varsin enrummare för miljöns skull, men det är inte människovärdigt att bo på det sättet.

Min elförbrukning håller jag nere så gott jag kan, tackar som frågar. Detta eftersom ni vänsterblivna sett till att elen är så dyr.
Citera
2026-02-13, 14:28
Medlem
Varför har folk så stora hus, dåliga värmesystem och oisolerade hus?
Citera
2026-02-13, 14:32
Medlem
stilichos avatar
Vänstern? Är det inte nyliberala EU som brukar skyllas för de höga elpriserna? Marknadsekonomi brukar vanligtvis inte vara något man skyller vänstern för. Men det klart, det är ju nya tider nu.

Citat:
Ha ballar nog att koppla bort oss från europa och ta bort elområdena. Tyskland har inga områden ex.

Varför skulle vi ta bort elprisområdena? Vill du att norrlänningarna ska betala skånska priser för elen? Jag är inte säker på att norrlänningarna håller med dig om det.
Citera
2026-02-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Särskilt komplicerat är det inte.
Hela Europa med Danmark och Tyskland i spetsen är beroende av vindkraft. Då skjuter priserna i höjden när det blir kallt och vindstilla.

Kör bundet pris eller njut av minuspriserna i sommar istället.

priserna ökar även på sommaren eftersom denna regering ökat exporten av svensk el

elbolagen tar vinsten och svenska folket får betala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in