2026-02-13, 10:55
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Att Tidö-regeringen inte har lyckats producera en enda extra kilowattimme sen de tillträdde anser jag absolut vara ett politiskt misslyckande. Särskilt med tanke på att de gick till val med löften om kärnkraft up and running tre månader efter deras tillträde. Samtidigt lämnade sossarna över en lång kö med bolag som ville investera i alla möjliga kraftslag, men som drog sig ur när regeringen ändrade alla förutsättningar och bara valde att fokusera på kärnkraft om 30 år.

Men du skyller ändå på slutkunden?
Citera
2026-02-13, 10:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag röstar på Vänsterpartiet och min elräkning för Januari gick på 430 kr (nät och el).

Min är på 344 kr (IMD.) Vi kanske har fått vänsterns Sverigepris!
Citera
2026-02-13, 11:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Men du skyller ändå på slutkunden?

Delvis. Det kom ju en stark väckarklocka för några år sen att man behöver energieffektivisera sitt hem om man har elvärme. Många gjorde väl också det och jag vill minnas att det blev brist på solpaneler och andra lösningar, men nu har man haft fyra år på sig att göra nåt åt saken. Nog tycker jag det finns ett personligt ansvar där. Väljer man att äga sitt boende så äger man också ansvaret det medför.
Citera
2026-02-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Är Vänstern nöjda nu när elräkningarna kostar 10 tusentals kronor i månaden?

Borde inte Vänstern betala för alla andras elräkning så som vi vanliga människor får betala för all skit ni ställt till med?

Jag tror inte att någon oavsett politisk färg är särskilt nöjd med dessa elkostnader. Men att försöka tillskriva det endera sidan i politiken är att göra det väldigt enkelt för sig. Sossarna bär en del av skulden, men så även Tidöregeringen. De kunde jobba bort detta men har inte velat satsa på det.

Frågan är väl nu hur en regering oavsett partifärg ska jobba för att svenskar inte ska få så här löjligt höga elpriser bara för att EU lägger sig i och påverkar vår prissättning.
Citera
2026-02-13, 11:19
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Varför tycker du att ensamstående pensionärer ska lämnas åt sitt öde i stora gamla dragiga hus som de inte klarar av att ta hand om? De är nog i behov av att komma till ett bättre boende som passar deras situation. De flesta seniorer brukar komma till den insikten själv när det börjar bli för jobbigt att skotta snö och göra övergången till lägenhet inom rimlig tid. Det har t.ex. mina föräldrar gjort. Finns massor med senioranpassade trygghetsboenden med vinterträdgårdar, närhet till service och all möjligt som förgyller livet på ålderns höst.
Typiskt sossesvin att inte unna de gamla att få bo kvar i de hus som de med arbete och slit har betalat. Fy fan vad ni vänsterblivna är slut i huvudet.

Du har för övrigt knappast någon koll på hyresnivåerna i sådana boenden som du svamlar om. Det är väldigt många pensionärer med arbetarbakgrund som inte har så höga pensioner att de har råd med detta.
Citera
2026-02-13, 11:28
Medlem
Wyrdkins avatar
Vänstern var emot EU under EU-omröstningen. Dagens priser är på grund av EU direktiv

Däremot kan man fråga om M och L som var de främsta EU förespråkarna är nöjda.

Ni som vill ha reglerad elmarknad låter som kommunister. Marknaden sköter ju alltid allting bäst.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-02-13 kl. 11:31.
Citera
2026-02-13, 11:29
Medlem
Jag vill inte se eller höra namnen Svantesson och Bush
I samband med elräkningen.
Bara snack ingen handling what so ever
Citera
2026-02-13, 11:34
Medlem
jhww82s avatar
Busch, som aldrig haft ett riktigt jobb (typ ett sommarjobb som målare för 20 år sen), är vår minister med ansvar för detta.

Hon är totalt inkompetent.
Citera
2026-02-13, 11:34
Avstängd
Ja alla som ingick i den Feminiztiska Regeringen borde fängslas för den våldtäkt de gjort på Sverige och bland annat elen.
Citera
2026-02-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Är Vänstern nöjda nu när elräkningarna kostar 10 tusentals kronor i månaden?

Borde inte Vänstern betala för alla andras elräkning så som vi vanliga människor får betala för all skit ni ställt till med?
Högern driver väl för högre elpriser genom att ge all makt till energibolag som prioriterar aktieägarnas krav på maximal avkastning, vilket innebär maximala elpriser som kunderna kan bära. Vänstern bidrar till höga elpriser genom att motarbeta energiproduktionen i stort.

Så tyvärr finns det INGA politiker i Sverige som driver en vettig energipolitik. Båda sidor vill hellre slänga bidrag till företag och privatpersoner än bygga en fungerande marknadsekonomi. Tydligast blir det i alla dessa hybridsystem mellan statlig finansiering och privata bolag som "levererar".

Högern bär störst ansvar för att förstöra Sverige, men Sossar, V och MP är lika dåliga. De ser aldrig behovet av att bygga välfärd, utan ser det enbart som en fråga om att fördela välfärd som någon annan byggt åt dem.
Citera
2026-02-13, 11:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Typiskt sossesvin att inte unna de gamla att få bo kvar i de hus som de med arbete och slit har betalat. Fy fan vad ni vänsterblivna är slut i huvudet.

Du har för övrigt knappast någon koll på hyresnivåerna i sådana boenden som du svamlar om. Det är väldigt många pensionärer med arbetarbakgrund som inte har så höga pensioner att de har råd med detta.

För dem har vi bostadstillägg.

Givetvis ska inte ensamma pensionärer lämnas i stora gamla hus de inte kan ta hand om. Typiskt giriga högerspöken att bara tänka på sig själva och lämna andra i sticket.

Sluta gorma och gör nåt åt din elförbrukning istället.
Citera
2026-02-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Busch, som aldrig haft ett riktigt jobb (typ ett sommarjobb som målare för 20 år sen), är vår minister med ansvar för detta.

Hon är totalt inkompetent.

Tyvärr är det ju så. Hon ylade högt om Magdapriser på el i valrörelsen 2022 och nu lever vi med Buschpriser som är etter värre.

Vänstern är faktiskt de enda som har kommit med ett någorlunda intressant förslag, nämligen att kostnadsbegränsa priserna inom landet istället för att sätta oss helt i knät på EU och få svinhöga priser i södra Sverige på grund av tyskarnas energipolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in