2026-02-13, 09:16
Medlem
Charlie-Whites avatar
Är Vänstern nöjda nu när elräkningarna kostar 10 tusentals kronor i månaden?

Borde inte Vänstern betala för alla andras elräkning så som vi vanliga människor får betala för all skit ni ställt till med?
Citera
2026-02-13, 09:28
Medlem
fimbuls avatar
Nej, vänstern är fullt upptagen med att försöka övertyga folket om att de höga priserna är högerns fel.
Citera
2026-02-13, 09:32
Medlem
Men maggan har ju redan gått ut och krävt att staten skall betala folks elräkningar. Och förstås höja skatten för att finansiera det.
Sedvanlig vänsterepolitik.
Citera
2026-02-13, 10:07
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskartuppen
Att det är högerns fel hoppas jag du lärt dig nu

Det Orwellska "Sanningsministeriet" på Sveavägen arbetar oförtrutet med sin version av sanningen. Nu måste partiet skyddas från alla elaka personer som visar på den monumentala inkompetens som föregående regering (röd/grön) hade när de på ideologiska grunder gjorde kärnkraften olönsam, och därmed tvingade kraftverkens ägare att stänga dessa.

Vi får heller inte påminnas om när S, MP, C och V riksdagsgrupper stod och jublade i riksdagens kammare när de med en enda rösts övervikt såg till att beslutet om stängning av Ringhals 1 och 2 inte reverserades. Glöm aldrig varför vi nu sitter och plötsligt blivit beroende av elstödsbidrag för att inte samhället skall haverera!
Citera
2026-02-13, 10:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White

Borde inte Vänstern betala för alla andras elräkning så som vi vanliga människor får betala för all skit ni ställt till med?

Har man elräkningar för tiotusentals kronor så vill jag nog hävda att man får skylla sig själv som fortfarande inte har energieffektiviserat sitt hus efter förra elprischocken.

Men upplysningsvis vill jag påpeka att vi har en högerregering sen flera år tillbaka och de har inte producerat en enda extra kilowattimme sen de tillträdde, vilket är helt unikt dåligt.
Citera
2026-02-13, 10:30
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Har man elräkningar för tiotusentals kronor så vill jag nog hävda att man får skylla sig själv som fortfarande inte har energieffektiviserat sitt hus efter förra elprischocken.

Men upplysningsvis vill jag påpeka att vi har en högerregering sen flera år tillbaka och de har inte producerat en enda extra kilowattimme sen de tillträdde, vilket är helt unikt dåligt.

Jag har aldrig haft en elräkning på över 180:-
Jag fattar inte vad folk håller på med.
Citera
2026-02-13, 10:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Det är väldigt få människor idag och främst ensamstående pensionärer med garantipension som ännu har direktverkande el som uppvärmning. Främsta orsaken är ju att dom inte har råd med investeringen som krävs och heller inte kan få några lån. Men du erkänner alltså att fattiga får skylla sig själva? Det är alltså vad ni vänstermänniskor tycker innerst inne? Får jag referera till ditt inlägg i framtiden för att visa andra vänstermänniskor hur ni resonerar?
Citera
2026-02-13, 10:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Så du anser alltså inte att det är ett politiskt misslyckande?
Citera
2026-02-13, 10:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är väldigt få människor idag och främst ensamstående pensionärer med garantipension som ännu har direktverkande el som uppvärmning. Främsta orsaken är ju att dom inte har råd med investeringen som krävs och heller inte kan få några lån. Men du erkänner alltså att fattiga får skylla sig själva? Det är alltså vad ni vänstermänniskor tycker innerst inne? Får jag referera till ditt inlägg i framtiden för att visa andra vänstermänniskor hur ni resonerar?

Varför tycker du att ensamstående pensionärer ska lämnas åt sitt öde i stora gamla dragiga hus som de inte klarar av att ta hand om? De är nog i behov av att komma till ett bättre boende som passar deras situation. De flesta seniorer brukar komma till den insikten själv när det börjar bli för jobbigt att skotta snö och göra övergången till lägenhet inom rimlig tid. Det har t.ex. mina föräldrar gjort. Finns massor med senioranpassade trygghetsboenden med vinterträdgårdar, närhet till service och all möjligt som förgyller livet på ålderns höst.
Citera
2026-02-13, 10:49
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Nej, vänstern är fullt upptagen med att försöka övertyga folket om att de höga priserna är högerns fel.
Känns det inte lika roligt med "fri marknad" längre?
Du kanske vill att mamma staten ska gå in och reglera?

Det luktar lite kommunist om dig...
Citera
2026-02-13, 10:52
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Jag röstar på Vänsterpartiet och min elräkning för Januari gick på 430 kr (nät och el).
Citera
2026-02-13, 10:53
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Så du anser alltså inte att det är ett politiskt misslyckande?

Att Tidö-regeringen inte har lyckats producera en enda extra kilowattimme sen de tillträdde anser jag absolut vara ett politiskt misslyckande. Särskilt med tanke på att de gick till val med löften om kärnkraft up and running tre månader efter deras tillträde. Samtidigt lämnade sossarna över en lång kö med bolag som ville investera i alla möjliga kraftslag, men som drog sig ur när regeringen ändrade alla förutsättningar och bara valde att fokusera på kärnkraft om 30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in