2026-02-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

"Digitala fejkpengar" är inte mer fejk än kontanter gjorda av papper och värdelös metall.

Vilket inte stämmer då riktiga kontanter från staten endast trycks i begränsad upplaga i civiliserade länder som sverige medans digitala fejkpengar från privata banker trycks i obegränsad mängd varje gång nån idiot betalar med kreditkort i butik eller online eller tar onödiga konsumtionslån vilket skapar inflation och krasch av kronan.
De har tryckt in så mycket digitala fejkpengar så hela banksystemet kraschar om 5% av kunderna vill ha ut sina egna pengar imorgon.
Då kommer de stänga ner bankomaterna inom 5dagar och folk kommer inte kunna få ut sina egna pengar.

Citat:
Kontanterna du förespråkar, gick också "genom deras privata banker", lika mycket som dagens pengar.
Citat:

Det mesta av kontanterna sattes tillbaka in på banken. Antingen av er löntagare, eller av företagen ni spenderade kontanterna hos.

Med den stora skillnaden att det är banken som får betala för kontanthanteringen vilket var deras huvuduppgift om man får den stora förmånen att öppna en bank och åtnjuter alla fördelar som ingen anna företagare i sverige får och sen ändå blir räddad av folks skattepengar om det går åt helvete medans vanliga småföretagare får kronofogden efter sig.

Nu skickar du hela vinsten som de sparar på att slippa göra sina basuppgifter och slippa ha svensk personal och kontor direkt till någa få konton hos banker,företag och personer som inte rör pengarna och pengarna slutar gå från hand till hand i samhället och slutar skapa jobb för vanligt folk så vi har konstant hög arbetslöshet i onödan som du får betala genom misär och högre skatt + högre kriminalitet medans 5 banker smilar och tar cirka 500miljoner kronor av våra pengar ut ur ekonomin varje dag utan att göra ett skit.
Cirka 200000 miljoner kronor varje år vilket är samhällsekonomisk katastrof.
+ att de kunnat höja alla bankavgifter och komit med nya hittepåavgifter för allt du gör då kontanter ute i samhälet var den enda naturliga konkurrenten för normal service som försvunnit och för lägre bankavgifter.

Citat:
Ingen är tvingad att använda kortbetalning eller swish. Kontanter existerar och fungerar i nästan alla affärer.

I sverige så är folk tvingade att använda swish och kortbetalning pga monopolet 5 banker skapat där de har 98% av marknaden med bankkontor och kontanthantering där de vägrar utföra sina basuppgifter pga minimal konkurrens där de förljer varandra slaviskt i att försämra sin basservice och att ta bort kontanter överallt och ta bort bankomater och manipulera folk att betala med kort när de tar ut sina egna pengar för ofta från bankomaten fast det är småpengar.
Inegne annanstans i europa håller bankerna på och trakasserar sina kunder lika hårt utan de tolkar lagarna på sitt eget sätt och detta pga monopplet de skapat.
De har tillåme manipulerat upp kontanthanteringspriserna för att lura folk över till kort.
Sjukt är vad det är.

Citat:
Man använder kortbetalning och swish frivilligt, för att det mycket smidigare än att använda kontanter. Det är värt den minimala avgiften.

Nej det är inte bara kortköpsavgiften på varje köp du betalar.
Det är den minsta av kostnaderna.

Du får betala större delen efteråt genomm mer skatt och högre arbetslöshet och mindre konsumtion=mer bidrag=mer misär=mer kriminalitet=krasch av kronan och hittepåpriser på bostäder så att dina barn aldrig kan flytta hemifrån utan att bli bankens låneslavar i 60år.

Den enda som blir vinnare på för höga bostadspriser är banken eftersom de flesta måste flytta till en ny bostad om de haft turen att köpa en billig bostad på 90talet.

De får ju betala lika mycket när de sen flyttar till nytt ställe och den enda vinnaren blir bankmaffian som får trycka n nya digitala låtsaspengar i ekonomin på varje lån vilket skapar inflation och krasch av kronan + mindre konsumtion i samhället.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-11 kl. 12:44.
Citera
2026-02-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
När jag gjorde lumpen på 80-talet fick vi ut vår ersättning kontant var 14'e dag. Hur ser det ut för beväringarna i dag?
Jag fick ut min dagersättning via PK-Banken vilket då krävdes att man tog ett konto hos dem och fick ett kort man kunde använda för uttag: Lite knepigt då jag hade mina vardagliga ärenden på en annan bank.
Dessutom röde banken ihop det ordentligt, så mitt konto kopplades till nån företagskredit. Så mina 100lappar in i månaden gick till ett konto som omsatte några 100 tusen.
Slutade med att de gjorde ett undantag och överförde min ersättning till min vanliga bank.
Sen på jobbet i början av 80talet: Jobbade ett tag mot accord: Då fick jag grundlönen ungefär som idag in på ett bankkonto var 14 dag: Men ackordet fick jag veckovis kontant utbetalt av basen.
En liten anekdot från min mor hon jobbade extra som receptionist på ett hotel i slutet av 50talet: Då var det hennes jobb att sköta löneutbetalningarna: Så hon blev inlåst på kontoret med ett upplåst kassaskåp, fick räkna ihop lönerna och lägga det i kuvert till var och en 1nkluive sig själv.
Sen kom chefen in låste upp dörren och låste kassaskåpet: Sen fick de anställda hämta sina kuvert av henne. Var på ett mindre stadshotell mitten av 50talet.
Citera
2026-02-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja många gick till basen el ett lönekontor och fick lönen i handen. Senare bet det ut på tex postgiroblankett som löstes ut på posten. Avtal skrevs nog inte el var inte så noga med
Så såg lönebetalningarna ut till ganska sent: Min far berättade att det gick till så med kontanter ända in på 70talet. Då var han på ett större verkstadsföretag.
Jag började på samma företag i början av 80talet: Då fick vi grundlönen insatt på ett lönekonto, men accord och ev. övertid betalades ut kontant.
Citera
2026-02-11, 13:07
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Idag är det ett hopplöst omodernt system ja, men åtminstone fram till 1980-talet så var det knappas det.
Visst, det fanns tex kreditkort (aka digital betalning) men det var svårt för vanligt folk att få ett sånt.
Det bankerna utfärdade till dem var ett simpelt bankomatkort som du bara kunde ta ut kontanter i bankomaten med.

Det var omodernt långt tidigare, vi har haft fungerande girosystem sedan tidigt 1900-tal i Sverige, och det har varit datoriserat sedan 60-talet. För större belopp mellan privatpersoner som man inte ville betala kontant fanns det postväxel.

Det kan låta som triviala skillnader mot checkar, eftersom de också innefattar manuellt ifyllda dokument, men den stora skillnaden är att de initieras av insättaren/köparen och mottagaren inte tar några risker. En utförd girobetalning dyker bara upp på kontot, och en postväxel garanteras av banken som utfärdat den. Du löper ingen risk att du går till banken med din check, löser in den och några dagar senare får veta att den saknar teckning och att du inte får några pengar och dessutom måste betala en avgift för det.
Citera
2026-02-11, 13:11
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
I Norge på 90-talet när jag jobbade där så fick jag under en tid kontanter rakt i handen - var helt suveränt då jag då pendlade och bodde i Sverige. När jag växlade in norska till svenska så stod växlingskursen som bäst (i norsk favör) i 1.33 - så för varje 10 000nok fick jag dryga 13 000 svenska kronor - happy days!
Citera
2026-02-11, 13:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är också ett hopplöst omodernt system med noll säkerhet och stor risk för bedrägerier. Det finns en anledning till att vi i Sverige gått över till elektroniska system som girering sedan årtionden.

Hur menar du det var det större risk för bedrägeri om man höll i sina pengar eller gömde dom i en kruka? Tänker du på falska sedlar? Har inte den risken bara bytts ut mot identitetsstölderna?
Citera
2026-02-11, 13:31
Medlem
Började jobba 71, de första åren var kontanter i ett kuvert.
Citera
2026-02-11, 13:38
Medlem
Citat:
Det var omodernt långt tidigare, vi har haft fungerande girosystem sedan tidigt 1900-tal i Sverige, och det har varit datoriserat sedan 60-talet. För större belopp mellan privatpersoner som man inte ville betala kontant fanns det postväxel.

Det kan låta som triviala skillnader mot checkar, eftersom de också innefattar manuellt ifyllda dokument, men den stora skillnaden är att de initieras av insättaren/köparen och mottagaren inte tar några risker. En utförd girobetalning dyker bara upp på kontot, och en postväxel garanteras av banken som utfärdat den. Du löper ingen risk att du går till banken med din check, löser in den och några dagar senare får veta att den saknar teckning och att du inte får några pengar och dessutom måste betala en avgift för det.

Jo men du pratar om postväxlar. Alla varken hade eller ville ha postväxlar. Vaddå check förresten? Min pappa fick ett lönekuvert med kontanter till långt in på 1980-talet och så var det för många då.
Och nej, han jobbade inte på Muhammeds grill- och kebab, utan på det som idag är Sverige största varuhuskedja.
Citera
2026-02-11, 13:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur menar du det var det större risk för bedrägeri om man höll i sina pengar eller gömde dom i en kruka? Tänker du på falska sedlar? Har inte den risken bara bytts ut mot identitetsstölderna?

Ska du skicka krukor fyllda med pengar till din hyresvärd för att betala hyran, eller vad hade du tänkt? Kontanter i all ära, men det finns många situationer där kontantfria betalsätt är att föredra.
Citera
2026-02-11, 13:54
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ska du skicka krukor fyllda med pengar till din hyresvärd för att betala hyran, eller vad hade du tänkt? Kontanter i all ära, men det finns många situationer där kontantfria betalsätt är att föredra.

Först och främst borde vi få ner befolkningen igen, så bostäder finns i överflöd. Då blir hyran inte samma högrisktransaktion. Med vettiga hyresnivåer, som förr i tiden, kunde man ju skicka sedlar i brev exempelvis. Ingen big deal liksom. Eller så betalade man värden flera månader i förväg när man såg honom.
Citera
2026-02-11, 14:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vilket inte stämmer då riktiga kontanter från staten endast trycks i begränsad upplaga i civiliserade länder som sverige medans digitala fejkpengar från privata banker trycks i obegränsad mängd varje gång nån idiot betalar med kreditkort i butik eller online eller tar onödiga konsumtionslån vilket skapar inflation och krasch av kronan.
De har tryckt in så mycket digitala fejkpengar så hela banksystemet kraschar om 5% av kunderna vill ha ut sina egna pengar imorgon.
Då kommer de stänga ner bankomaterna inom 5dagar och folk kommer inte kunna få ut sina egna pengar.

Med den stora skillnaden att det är banken som får betala för kontanthanteringen vilket var deras huvuduppgift om man får den stora förmånen att öppna en bank och åtnjuter alla fördelar som ingen anna företagare i sverige får och sen ändå blir räddad av folks skattepengar om det går åt helvete medans vanliga småföretagare får kronofogden efter sig.

Nu skickar du hela vinsten som de sparar på att slippa göra sina basuppgifter och slippa ha svensk personal och kontor direkt till någa få konton hos banker,företag och personer som inte rör pengarna och pengarna slutar gå från hand till hand i samhället och slutar skapa jobb för vanligt folk så vi har konstant hög arbetslöshet i onödan som du får betala genom misär och högre skatt + högre kriminalitet medans 5 banker smilar och tar cirka 500miljoner kronor av våra pengar ut ur ekonomin varje dag utan att göra ett skit.
Cirka 200000 miljoner kronor varje år vilket är samhällsekonomisk katastrof.
+ att de kunnat höja alla bankavgifter och komit med nya hittepåavgifter för allt du gör då kontanter ute i samhälet var den enda naturliga konkurrenten för normal service som försvunnit och för lägre bankavgifter.

I sverige så är folk tvingade att använda swish och kortbetalning pga monopolet 5 banker skapat där de har 98% av marknaden med bankkontor och kontanthantering där de vägrar utföra sina basuppgifter pga minimal konkurrens där de förljer varandra slaviskt i att försämra sin basservice och att ta bort kontanter överallt och ta bort bankomater och manipulera folk att betala med kort när de tar ut sina egna pengar för ofta från bankomaten fast det är småpengar.
Inegne annanstans i europa håller bankerna på och trakasserar sina kunder lika hårt utan de tolkar lagarna på sitt eget sätt och detta pga monopplet de skapat.
De har tillåme manipulerat upp kontanthanteringspriserna för att lura folk över till kort.
Sjukt är vad det är.

Nej det är inte bara kortköpsavgiften på varje köp du betalar.
Det är den minsta av kostnaderna.

Du får betala större delen efteråt genomm mer skatt och högre arbetslöshet och mindre konsumtion=mer bidrag=mer misär=mer kriminalitet=krasch av kronan och hittepåpriser på bostäder så att dina barn aldrig kan flytta hemifrån utan att bli bankens låneslavar i 60år.

Den enda som blir vinnare på för höga bostadspriser är banken eftersom de flesta måste flytta till en ny bostad om de haft turen att köpa en billig bostad på 90talet.

De får ju betala lika mycket när de sen flyttar till nytt ställe och den enda vinnaren blir bankmaffian som får trycka n nya digitala låtsaspengar i ekonomin på varje lån vilket skapar inflation och krasch av kronan + mindre konsumtion i samhället.
Jag ska spara det här inlägget, TACK! EXAKT så är det. Äckligt att se och att folk väljer att tycka detta är framtiden. Total dyspoti!
Citera
2026-02-11, 15:02
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Svarar på min fråga nu, om bedrägerierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in