2026-02-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag sitter och kollar på SVT:s skildring av hur flottning gick till men dessa anordnades främst av ett skogsbolag som sedan lejde andra i hembygden som i sin tur lejde än fler. Men hur skedde kontanta löneutbetalningar? Hur skrevs anställningsavtal? Har Svårt att se att Sparbankerna eller handelsbanken skulle gå på random skogsarbetare för att han hade tagit ut för mycket kontanter? Hade vi mindre svartarbete då? Svårt att tro det också. Men fick de lönen i handen? Eller på banken? Hur gick det till?

Ja många gick till basen el ett lönekontor och fick lönen i handen. Senare bet det ut på tex postgiroblankett som löstes ut på posten. Avtal skrevs nog inte el var inte så noga med
Citera
2026-02-11, 11:08
Medlem
Citat:
Tack! jag och varför skulle detta inte gå idag? Jag borde ha det som val istället för att låta banken ta hand om mina pengar. Det har blivit en sorts kvasi-statlig inrättning, framförallt nu med bank-ID,. Man vill inte ha ett sånt samhälle där bankerna styr.

Håller med och i en del branscher är det nog ff så. Vi andra har inte så mycket att välja på.
Citera
2026-02-11, 11:12
Avslutad
Har hört folk från förr tillbaka i tiden, då när gubbarna/arbetarna fick sin lön kontant ja, men vid grindarna stod deras kärringar och ryckte direkt pengarna från sina gubbar så de inte söp upp hela lönen, det var tider de.
Citera
2026-02-11, 11:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Palmekulan
Har hört folk från förr tillbaka i tiden, då när gubbarna/arbetarna fick sin lön kontant ja, men vid grindarna stod deras kärringar och ryckte direkt pengarna från sina gubbar så de inte söp upp hela lönen, det var tider de.

Hört liknande men det var lång tillbaka i tiden. Pappa som jobbat i butik tog sitt lönekuvert, klev in på PK-bankens (gissa vad de heter idag) kontor bredvid butiken och satte in pengarna på ett lönekonto med bra ränta och tog sedan ut pengarna ur bankomaten när han behövde.
Citera
2026-02-11, 11:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag sitter och kollar på SVT:s skildring av hur flottning gick till men dessa anordnades främst av ett skogsbolag som sedan lejde andra i hembygden som i sin tur lejde än fler. Men hur skedde kontanta löneutbetalningar? Hur skrevs anställningsavtal? Har Svårt att se att Sparbankerna eller handelsbanken skulle gå på random skogsarbetare för att han hade tagit ut för mycket kontanter? Hade vi mindre svartarbete då? Svårt att tro det också. Men fick de lönen i handen? Eller på banken? Hur gick det till?
Det är inte så väldigt mycket ”förr i tiden”. Jag har inte själv råkat ut för det, men på ett ställe jag jobbade körde grannföretaget med kontantlön. Vi såg genom fönstren hur de anställda radade upp sig utanför kamrerens kontor. Sedan fick de ett kuvert med månadslönen i. Detta var på 80-talet.

Jag slutade där, så jag vet inte hur länge de fortsatte med det systemet. Kanske in på 90-talet.

Och firman var inte Hassans Däck och Kebab. Det var ett sälj- och konsultföretag som förmedlade väldigt exklusiva industritillbehör över hela världen.
Citera
2026-02-11, 11:52
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Svenska(europeiska banker) har en aversion/mindrevärdeskomplex gentemot amerikanska checkar och medborgare eftersom amerikanska medborgare förblir skatteskyldiga livet ut,även vid utlandsflytt.Dessa får dock tjäna upp till en miljon kronor per år (107k dollar)utan att behöva skatta för det i USA men måste ändå deklarera årligen till USA:s Skattemyndighet.Europeiska och andra banker som vägrar samarbeta och lämna uppgifter på begäran riskerar att hamna på svarta listan/bli terrorstämplade.Påminner mycket om det som svenska banker gör mot sina egna kunder/medborgare.

Det är också ett hopplöst omodernt system med noll säkerhet och stor risk för bedrägerier. Det finns en anledning till att vi i Sverige gått över till elektroniska system som girering sedan årtionden.
Citera
2026-02-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja många gick till basen el ett lönekontor och fick lönen i handen. Senare bet det ut på tex postgiroblankett som löstes ut på posten. Avtal skrevs nog inte el var inte så noga med

Postanvisning hette det. Som ett utbetalningskort som man löste in på postkontoret

https://sv.wikipedia.org/wiki/Postanvisning
Citera
2026-02-11, 12:01
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
När jag gjorde lumpen på 80-talet fick vi ut vår ersättning kontant var 14'e dag. Hur ser det ut för beväringarna i dag?
Det stämmer. Varannan fredag i kö utanför adjutantens kontor.

Alla fick ju lika mycket, så det var inte så knepigt. Utom de som lyckats mygla sig till en ”sjukskriven i hemmet”. De fick mer betalt, för de fick matersättning för de dagar de varit hemma.
Citera
2026-02-11, 12:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är också ett hopplöst omodernt system med noll säkerhet och stor risk för bedrägerier. Det finns en anledning till att vi i Sverige gått över till elektroniska system som girering sedan årtionden.

Idag är det ett hopplöst omodernt system ja, men åtminstone fram till 1980-talet så var det knappas det.
Visst, det fanns tex kreditkort (aka digital betalning) men det var svårt för vanligt folk att få ett sånt.
Det bankerna utfärdade till dem var ett simpelt bankomatkort som du bara kunde ta ut kontanter i bankomaten med.
Citera
2026-02-11, 12:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
hahaha det skulle jag velat se idag. Ekonomidirektör Hermannson har jobbat ihop 67 700, vi delar ut det i kuvert till hustrun som är arbetslös med psykiska bekymmer. Helt rimligt
På den tiden handlade det mer om hamnsjåare Hermansson med spelberoende och en duktigt härdad lever. Alltså var det bättre om hustrun, som skötte hemmet och höll sig nykter, fick sköta pengarna.
Citera
2026-02-11, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Hört liknande men det var lång tillbaka i tiden. Pappa som jobbat i butik tog sitt lönekuvert, klev in på PK-bankens (gissa vad de heter idag) kontor bredvid butiken och satte in pengarna på ett lönekonto med bra ränta och tog sedan ut pengarna ur bankomaten när han behövde.

Jo, det var länge sen men smått komiskt och bra att kärringarna hade koll på gubben sin.

Utbetalningsavi minns man, också länge sen, folk stod i kö på posten (den tiden utan kölapp) och sneglade över axeln hur mycket de fick eller betalade.
Citera
2026-02-11, 12:29
Medlem
Citat:

I början på min arbetskarriär så fick jag en lönecheck varje månad, som man sen tog till banken och satte in på kontot. Jag arbetade då inom Lantbruk, och det var 1988.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in