Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Jag sitter och kollar på SVT:s skildring av hur flottning gick till men dessa anordnades främst av ett skogsbolag som sedan lejde andra i hembygden som i sin tur lejde än fler. Men hur skedde kontanta löneutbetalningar? Hur skrevs anställningsavtal? Har Svårt att se att Sparbankerna eller handelsbanken skulle gå på random skogsarbetare för att han hade tagit ut för mycket kontanter? Hade vi mindre svartarbete då? Svårt att tro det också. Men fick de lönen i handen? Eller på banken? Hur gick det till?
Det är inte så väldigt mycket ”förr i tiden”. Jag har inte själv råkat ut för det, men på ett ställe jag jobbade körde grannföretaget med kontantlön. Vi såg genom fönstren hur de anställda radade upp sig utanför kamrerens kontor. Sedan fick de ett kuvert med månadslönen i. Detta var på 80-talet.
Jag slutade där, så jag vet inte hur länge de fortsatte med det systemet. Kanske in på 90-talet.
Och firman var inte Hassans Däck och Kebab. Det var ett sälj- och konsultföretag som förmedlade väldigt exklusiva industritillbehör över hela världen.