2026-02-11, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
hahaha det skulle jag velat se idag. Ekonomidirektör Hermannson har jobbat ihop 67 700, vi delar ut det i kuvert till hustrun som är arbetslös med psykiska bekymmer. Helt rimligt

Idag skulle det aldrig fungera....
Citera
2026-02-11, 05:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är teoretiskt möjligt, men lycka till att hitta en arbetsgivare som ställer upp på att hantera din lön på ett sätt som är både extremt ineffektivt och rejält kostsamt, i jämförelse med digital hantering.

"Digitala fejkpengar" är inte mer fejk än kontanter gjorda av papper och värdelös metall.

Kontanterna du förespråkar, gick också "genom deras privata banker", lika mycket som dagens pengar.

Tror du att firman du jobbade på fick alla era kontanta löner direkt från sedelpressarna på tryckeriet? Pengarna kom från banken.
Det mesta av kontanterna sattes tillbaka in på banken. Antingen av er löntagare, eller av företagen ni spenderade kontanterna hos.

Ingen är tvingad att använda kortbetalning eller swish. Kontanter existerar och fungerar i nästan alla affärer.

Man använder kortbetalning och swish frivilligt, för att det mycket smidigare än att använda kontanter. Det är värt den minimala avgiften.
Jag kan väl ha typ revolut, de krånglar aldrig. Då slipper man sån här skit vilket är konstigt då revolut är från Litauen vilket också är i EU. Jag fick ett konto där med en bild. Det var det. Jag jan göra vad jag vill där. Swedbank, skapa konto? Mhhhhhm, varför? Vad har du för anledning. Alltså revolut tog två minuter. Vad han pysslar svenska banker med?
Citera
2026-02-11, 05:23
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Idag skulle det aldrig fungera....
När men det intressanta är att fundera på varför. En del säger att risken för rån minskats och det stämmer nog men tror någon att det totala mängden bedrägerier minskat? Skojar du? Jag hade hellre haft mina tusenlappar i madrassen alla dagar i0 veckan. eller eller hellre guld,
Citera
2026-02-11, 05:32
Medlem
Citat:
När men det intressanta är att fundera på varför. En del säger att risken för rån minskats och det stämmer nog men tror någon att det totala mängden bedrägerier minskat? Skojar du? Jag hade hellre haft mina tusenlappar i madrassen alla dagar i0 veckan. eller eller hellre guld,

Haha, jag svarade på att det idag inte skulle fungera att kamrern gav lönen direkt till frugan
...
Citera
2026-02-11, 08:36
Medlem
Som nån skrev så brände många arbetare pengarna när de fick dem kontant. Att hänga på ölkafé och dricka med likasinnade var inte ovanligt bland arbetarklientelet.

Tänker också på Vietaskuppen 1971 som väl var i samband med just löneutbetalning.

(FB) Vietaskuppen (1971-04-22)
Citera
2026-02-11, 08:45
Medlem
Graavargs avatar
Att börja betala lön via banken var en rätt stor fördel för alla sådana företag som inte har nåt behov av att trixa med cash i kuvert. Man fick den bokföringstekniska detaljen (själva transaktionen) fixad "per automatik" och slapp hämta ut och hålla kontanter "på kontoret".

Det fanns också ett visst tryck från staten, och speciellt den del av staten som ska driva in skatterna (Skatteverket). Eftersom en lönetransaktionen genom bank ansågs vara en åtgärd mot svartarbete och skattefusk (nåt som kan tyckas aningen naivt idag .

Men mest var det nog företagen som gärna gick över till "via bank".
Citera
2026-02-11, 09:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mina första löner fick jag via ett utbetalingskort, som man gick till posten, eller banken med.

KF (Konsum) hade då ännu ett märkligt system då man fick lön två gånger under månaden, först en liten del, 30% vill jag minnas, resten i slutet av månaden.

Det var då ännu i färskt minne hos medarbetarna att man fick ett kuvert med pengar.
Någon var tydligen en notorisk slarver, så hans fru väntade alltid på parkeringsplatsen vid löneutbetalningarna.

På ett annat ställe hade man haft Accordsbössor, små sparbössor, med anställningsnummer.
Vid veckans slut satt verkmästaren och räknade ut vad dom olika accorden gav.
Accorden fanns kvar när jag började, men sparbössorna var borta.

Går man ännu längre tillbaka, så fick gubbarna ut en del av sin lön i sprit.
Citera
2026-02-11, 10:22
Medlem
mearshimers avatar
Utbetalningskort som man tog till banken.

Innan dess, hälften i kuvert och resten i brännvin
Citera
2026-02-11, 10:32
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Tack! jag och varför skulle detta inte gå idag? Jag borde ha det som val istället för att låta banken ta hand om mina pengar. Det har blivit en sorts kvasi-statlig inrättning, framförallt nu med bank-ID,. Man vill inte ha ett sånt samhälle där bankerna styr.
Det är för att det har många fördelar att få pengarna direkt in på kontot. Dagens värld är så oerhört komplex, medans man på 1960-talet eller tidigare bara betalade maten och det gjorde man med kontanter. Automatiseringen av allt, inklusive anställningsavtal, gör att människor kan fokusera på arbetsuppgifter som ger pengar, inte på byråkrati.

Tänk om ett företag på 1960-talet skulle kontakta någon så hade man en sekreterare som man ringde in på kontoret, som skrev brevet, rättade fel, postade med frimärke, och 5 dagar senare kanske man fick ett brevsvar.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-11 kl. 10:39.
Citera
2026-02-11, 10:51
Medlem
Noxyls avatar
När jag gjorde lumpen på 80-talet fick vi ut vår ersättning kontant var 14'e dag. Hur ser det ut för beväringarna i dag?
Citera
2026-02-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ja utbetalning med check används ju fortfarande i USA exempelvis där man får ut beloppet i kontanter. Kommer ihåg för 10-15 år sedan fick jag en check för en pokervinst. Kan säga att svenska banker vägrar dessa. De tog 500 spänn för att lösa in vinsten på 1000 spänn, hatar svenska banker sedan dess. De har världens sämsta service alls men drar in miljarder för att folk lurats till att tro att det är en smart grej att själv utföra allt arbete. F0atta hur smart ,idé det är?! Låt någon annan göra jobbet online, skär ner på all service och höj avgifterna och säg att det är kul att betala med kort. Har alla gått och blivit dumma i huvudet?!
Svenska(europeiska banker) har en aversion/mindrevärdeskomplex gentemot amerikanska checkar och medborgare eftersom amerikanska medborgare förblir skatteskyldiga livet ut,även vid utlandsflytt.Dessa får dock tjäna upp till en miljon kronor per år (107k dollar)utan att behöva skatta för det i USA men måste ändå deklarera årligen till USA:s Skattemyndighet.Europeiska och andra banker som vägrar samarbeta och lämna uppgifter på begäran riskerar att hamna på svarta listan/bli terrorstämplade.Påminner mycket om det som svenska banker gör mot sina egna kunder/medborgare.
Citera
2026-02-11, 11:02
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Som nån skrev så brände många arbetare pengarna när de fick dem kontant. Att hänga på ölkafé och dricka med likasinnade var inte ovanligt bland arbetarklientelet.

Tänker också på Vietaskuppen 1971 som väl var i samband med just löneutbetalning.

(FB) Vietaskuppen (1971-04-22)
Det söps ju rätt friskt förr i tiden. Lönen var bränd samma dag den kom in.
Frugan fick nöja sig med ett kok stryk och lite flensost till kvällsmat.

Idag hade folk blivit rånbögmördade av ungdomsgäng som lurpassar varenda månad den 25:e utanför jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in