2026-02-11, 00:39
Medlem
needAlifes avatar
Jag sitter och kollar på SVT:s skildring av hur flottning gick till men dessa anordnades främst av ett skogsbolag som sedan lejde andra i hembygden som i sin tur lejde än fler. Men hur skedde kontanta löneutbetalningar? Hur skrevs anställningsavtal? Har Svårt att se att Sparbankerna eller handelsbanken skulle gå på random skogsarbetare för att han hade tagit ut för mycket kontanter? Hade vi mindre svartarbete då? Svårt att tro det också. Men fick de lönen i handen? Eller på banken? Hur gick det till?
Citera
2026-02-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag sitter och kollar på SVT:s skildring av hur flottning gick till men dessa anordnades främst av ett skogsbolag som sedan lejde andra i hembygden som i sin tur lejde än fler. Men hur skedde kontanta löneutbetalningar? Hur skrevs anställningsavtal? Har Svårt att se att Sparbankerna eller handelsbanken skulle gå på random skogsarbetare för att han hade tagit ut för mycket kontanter? Hade vi mindre svartarbete då? Svårt att tro det också. Men fick de lönen i handen? Eller på banken? Hur gick det till?

VArje större företag hade nån person som betalade ut lönerna i ett kuvert som vanligt som de hade i nåt kassaskåp eller liknande.

Vad jag minns 1 gång i veckan till 1 gång i månaden beroende på jobb och företag.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-11 kl. 00:49.
Citera
2026-02-11, 00:49
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
VArje företag hade nån person som betalade ut lönerna i ett kuvert som vanligt som de hade i nåt kassaskåp eller liknande.

Vad jag minns 1 gång i veckan till 1 gång i månaden beroende på jobb och företag.
Tack! jag och varför skulle detta inte gå idag? Jag borde ha det som val istället för att låta banken ta hand om mina pengar. Det har blivit en sorts kvasi-statlig inrättning, framförallt nu med bank-ID,. Man vill inte ha ett sånt samhälle där bankerna styr.
Citera
2026-02-11, 01:02
Medlem
Citat:
Tack! jag och varför skulle detta inte gå idag? Jag borde ha det som val istället för att låta banken ta hand om mina pengar. Det har blivit en sorts kvasi-statlig inrättning, framförallt nu med bank-ID,. Man vill inte ha ett sånt samhälle där bankerna styr.

För att privata elitfamiljer sett till att du inte kan göra nåt utan dom och alla pengar ska gå genom deras banker så att de kan trycka mer digitala fejkpengar genom varje kreditkortsköp och lån och leka med folkets pengar och tjäna % på varje köp folk gör i butik med kortbetalning och swish.

Pengarna ska gå genom privata banker och helst stanna där(enligt avtalet äger dom pengarna och får beslagtas vid kris såfort du satt in dom på kontot) det har dom sett till.

Ett system som vi får betala dyrt flera gånger om även genom ökad inflation och hittepåpriser på lägenheter och megalån.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-11 kl. 01:17.
Citera
2026-02-11, 01:58
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Fyller 60 i år och har aldrig fått lön i kontanter efter ett sommarjobb 1981 (om det inte varit svartjobb då). I början fick jag lön på ett utbetalningskort som man gick till posten eller banken med för att lösa in. Men de senaste 40 åren har pengarna gått direkt in på banken med ett undantag. 89-90 jobbade jag på ett glasföretag där vi fick lön varannan vecka utbetalt med check (fungerade ungefär som utbetalningskortet).
Citera
2026-02-11, 02:04
Medlem
Inkommers avatar
På min första arbetsplats fick vi ett kuvert med kontanter varannan vecka. Det var väldigt tillfredsställande att sätta sig och räkna sedlarna i fikarummet.
Idag får man smyga med fingret över en digital lönespec 🤮
Citera
2026-02-11, 02:07
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Fyller 60 i år och har aldrig fått lön i kontanter efter ett sommarjobb 1981 (om det inte varit svartjobb då). I början fick jag lön på ett utbetalningskort som man gick till posten eller banken med för att lösa in. Men de senaste 40 åren har pengarna gått direkt in på banken med ett undantag. 89-90 jobbade jag på ett glasföretag där vi fick lön varannan vecka utbetalt med check (fungerade ungefär som utbetalningskortet).
Ja utbetalning med check används ju fortfarande i USA exempelvis där man får ut beloppet i kontanter. Kommer ihåg för 10-15 år sedan fick jag en check för en pokervinst. Kan säga att svenska banker vägrar dessa. De tog 500 spänn för att lösa in vinsten på 1000 spänn, hatar svenska banker sedan dess. De har världens sämsta service alls men drar in miljarder för att folk lurats till att tro att det är en smart grej att själv utföra allt arbete. F0atta hur smart ,idé det är?! Låt någon annan göra jobbet online, skär ner på all service och höj avgifterna och säg att det är kul att betala med kort. Har alla gått och blivit dumma i huvudet?!
Citera
2026-02-11, 02:42
Medlem
Citat:

I t ex större byggföretag åkte det ut en kamrer till varje byggarbetsplats och delade ut veckolön i kuvert bestående av sedlar och mynt.

Tragiskt nog spelade vissa byggjobbare poker och vissa kom hem till frugan med tomma lönekuvert.... I vissa fall, därefter i framtiden, lämnade kamrern lönekuvertet till frugan så hyra och räkningar kunde betalas.
Citera
2026-02-11, 02:48
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
I t ex större byggföretag åkte det ut en kamrer till varje byggarbetsplats och delade ut veckolön i kuvert bestående av sedlar och mynt.

Tragiskt nog spelade vissa byggjobbare poker och vissa kom hem till frugan med tomma lönekuvert.... I vissa fall, därefter i framtiden, lämnade kamrern lönekuvertet till frugan så hyra och räkningar kunde betalas.
hahaha det skulle jag velat se idag. Ekonomidirektör Hermannson har jobbat ihop 67 700, vi delar ut det i kuvert till hustrun som är arbetslös med psykiska bekymmer. Helt rimligt
Citera
2026-02-11, 02:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
För att vi inte har samma solidariska samhälle idag., på den tiden var det kytum att göra rätt för sig.
Citera
2026-02-11, 03:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
För att vi inte har samma solidariska samhälle idag., på den tiden var det kytum att göra rätt för sig.
Jo fast det säger jag inte heller. Hur vore det konstigare att ta UT pengar som du tjänat.? Det är en annan sak att sätta IN, då kan jag fatta att de frågar hur man fått tag i dem. Men om du har ett bankkonto där företag X satt in 20k och du väljer att plocka ut 15K, hur är det pengatvätt? Du har valt att göra det som är bankens fundament, att ta ut pengar du satt in för dem att förvalta. Det är det en bank är! FFS! Ska jag behöva förklara vad en bank är? Du ger pengar till en bank, de förräntar det kapitalet så att de kan låna ut till andra för en högre ränta. Titta på alla gamla sedlar, det står klart och tydligt att man kan växla in dem för ett visst värde, nu kan man inte ens få ut sedlarna.
Citera
2026-02-11, 04:57
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
VArje större företag hade nån person som betalade ut lönerna i ett kuvert som vanligt som de hade i nåt kassaskåp eller liknande.

Citat:
Det är teoretiskt möjligt, men lycka till att hitta en arbetsgivare som ställer upp på att hantera din lön på ett sätt som är både extremt ineffektivt och rejält kostsamt, i jämförelse med digital hantering.
Citat:
För att privata elitfamiljer sett till att du inte kan göra nåt utan dom och alla pengar ska gå genom deras banker så att de kan trycka mer digitala fejkpengar genom varje kreditkortsköp och lån och leka med folkets pengar och tjäna % på varje köp folk gör i butik med kortbetalning och swish.

Pengarna ska gå genom privata banker och helst stanna där(enligt avtalet äger dom pengarna och får beslagtas vid kris såfort du satt in dom på kontot) det har dom sett till.

Ett system som vi får betala dyrt flera gånger om även genom ökad inflation och hittepåpriser på lägenheter och megalån.
"Digitala fejkpengar" är inte mer fejk än kontanter gjorda av papper och värdelös metall.

Kontanterna du förespråkar, gick också "genom deras privata banker", lika mycket som dagens pengar.

Tror du att firman du jobbade på fick alla era kontanta löner direkt från sedelpressarna på tryckeriet? Pengarna kom från banken.
Det mesta av kontanterna sattes tillbaka in på banken. Antingen av er löntagare, eller av företagen ni spenderade kontanterna hos.

Ingen är tvingad att använda kortbetalning eller swish. Kontanter existerar och fungerar i nästan alla affärer.

Man använder kortbetalning och swish frivilligt, för att det mycket smidigare än att använda kontanter. Det är värt den minimala avgiften.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-11 kl. 04:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in