Igår, 12:25
Medlem
Som sagt, vad ÄR en icke-skidåkande nation?

Jag tänkte på saken under OS-invigningen, där länder som Benin, Brasilien, Cypern, Eritrea, Haiti, Israel, Iran, Jamaica, Marocko, Saudi Arabien, Thailand och Förenade Arabemiraten flashade förbi.

Well, ÄR det en icke-skidåkande nation, när man tydligen har kvalificerat sig till vinter-OS?

(Notera att ordet *skid* av mig betraktas som något vidare än bara "skid"-sport. Exakt vilken sport dessa listade länder deltar i, may or may-not vara "skid"-sport, men de deltar definitivt i nån form av "vinter"-sport.)
Senast redigerad av drKickass Igår kl. 12:26. Anledning: stavfel
Citera
Igår, 12:30
Medlem
Samt att de flesta i denna skidåkande nation de facto inte åker skidor om de slipper, åtminstone längdskidor.
Citera
Igår, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som sagt, vad ÄR en icke-skidåkande nation?

Jag tänkte på saken under OS-invigningen, där länder som Benin, Brasilien, Cypern, Eritrea, Haiti, Israel, Iran, Jamaica, Marocko, Saudi Arabien, Thailand och Förenade Arabemiraten flashade förbi.

Well, ÄR det en icke-skidåkande nation, när man tydligen har kvalificerat sig till vinter-OS?

(Notera att ordet *skid* av mig betraktas som något vidare än bara "skid"-sport. Exakt vilken sport dessa listade länder deltar i, may or may-not vara "skid"-sport, men de deltar definitivt i nån form av "vinter"-sport.)

Nu är där väl mer än skidsport i vinter-OS? Det är ju mer eller mindre bara skidgrenarna som är mer eller mindre beroende på att man har snö att köra på.

Sen vad gäller Iran så har de om jag inte missminner mig snö så att man faktiskt kan träna alpin-grenarna där.
Citera
Igår, 12:34
Medlem
Orkade bara kolla upp Benin. De har tydligen en deltagare. En alpin skidåkare som tidigare deltagit i VM för Togo men tycks vara från Frankrike ursprungligen. Verkar vara nån sorts stavar-for-hire-kille.

Nä, jag tycker inte det här förändrar bilden av Benin som icke-skidåkande nation.
Senast redigerad av Bemp Igår kl. 12:55.
Citera
Igår, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Orkade bara kolla upp Benin. De har tydligen en deltagare. En alpin skidåkare som tidigare deltagit i VM för Togo. Verkar vara nån sorts afrikansk stavar-for-hire.

Nä, jag tycker inte det här förändrar bilden av Benin som icke-skidåkande nation.

Togo i västafrika, verkar vara granne med Benin om jag läser kartan rätt.
Inte mycket av for-hire i mina ögon då.
Kan ju förvisso vara en person som bor och är uppväxt i nåt vinterland, likagärna som att vara en inflyttad viking, liksom.

Well, jag har ingen klar definition av frågeställningen, men du har väl en poäng, antar jag. 1 deltagare från ett land med 10-miljoner gör det kanske inte till ett "vinterland".
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Togo i västafrika, verkar vara granne med Benin om jag läser kartan rätt.
Inte mycket av for-hire i mina ögon då.
Kan ju förvisso vara en person som bor och är uppväxt i nåt vinterland, likagärna som att vara en inflyttad viking, liksom.

Han är fransman såg jag nu.
Citera
Igår, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu är där väl mer än skidsport i vinter-OS? Det är ju mer eller mindre bara skidgrenarna som är mer eller mindre beroende på att man har snö att köra på.

Sen vad gäller Iran så har de om jag inte missminner mig snö så att man faktiskt kan träna alpin-grenarna där.

Jo.
Och Brasilien kanske har en skvätt av Anderna där borta i öster...
Och förklarar man Irland?
Citera
Igår, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Samt att de flesta i denna skidåkande nation de facto inte åker skidor om de slipper, åtminstone längdskidor.

Lik förbannat deltar de i OS...
De är intvingade alltså? Inkvoterade?
Om det inte är som Benin/Togo-fransmannen som istället för att vara i mitten av fältet i Frankrike, istället är i topp i växtafrika?
Citera
Igår, 12:48
Medlem
Citat:
Lik förbannat deltar de i OS...
De är intvingade alltså? Inkvoterade?
Om det inte är som Benin/Togo-fransmannen som istället för att vara i mitten av fältet i Frankrike, istället är i topp i växtafrika?
Va?
Jag skrev bara att de flesta i Sverige helst slipper åka längdskidor.
Citera
Igår, 12:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad svårt att fatta? Länder där man i regel inte åker skidor. I Sverige gör man det i regel. För vi har snö 50 procent av året. Det blir ju mer icke-skidåkande om en person från Kongo tex kör det. Sedan skulle man ju älska och det vore prima för skidsporten som stort om denna från Kongo skulle vinna hela alltet och ta olympiskt Guld.
Citera
Igår, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Va?
Jag skrev bara att de flesta i Sverige helst slipper åka längdskidor.

Ah, du tänkte så.

Vilket är exakt vad tråden handlar om, kan du säga att tjomme#1 är från en icke-skidåkande nation, när bevislingen nationen han kommer ifrån, deltar i skidor i OS?

Jag åker inte heller skidor, men kommer från Sverige.
Men jag är inte från en icke-skidåkande nation, då "de flesta" från mitt land skulle kunna tänka sig att åka skidor?
Citera
Igår, 12:53
Medlem
DoktorNos avatar
En icke skidåkande nation torde väl vara vara ett land där inte snö finns naturligt på någon plats under en viss tidsperiod. Snö under en längre tid är ju faktiskt en förutsättning för att överhuvudtaget lära sig att åka skidor.

Det finns länder exempelvis i sydostasien, mellersta afrika och centralamerika, där det inte finns snö överhuvudtaget, inte ens i bergiga trakter, utom någon enstaka gång under ett par dagar, när de haft extremväder, och såna länder borde väl betraktas som icke skidåkande nationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in