2026-02-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad svårt att fatta? Länder där man i regel inte åker skidor. I Sverige gör man det i regel. För vi har snö 50 procent av året. Det blir ju mer icke-skidåkande om en person från Kongo tex kör det. Sedan skulle man ju älska och det vore prima för skidsporten som stort om denna från Kongo skulle vinna hela alltet och ta olympiskt Guld.

Kilimanjaro i Tanzania, 5900 m högt, och verkar ha snö på toppen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Kilimanjaro

De har kanske möjlighet att åka skidor året runt (jag vet inte), men är inte med i OS...
Citera
2026-02-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Ah, du tänkte så.

Vilket är exakt vad tråden handlar om, kan du säga att tjomme#1 är från en icke-skidåkande nation, när bevislingen nationen han kommer ifrån, deltar i skidor i OS?

Jag åker inte heller skidor, men kommer från Sverige.
Men jag är inte från en icke-skidåkande nation, då "de flesta" från mitt land skulle kunna tänka sig att åka skidor?
Det är ju där det blir intressant. Hur stor del av en befolkning måste åka skidor för att man ska kunna kalla sig en skidåkande nation?
Citera
2026-02-08, 12:59
Medlem
Citat:
Jo.
Och Brasilien kanske har en skvätt av Anderna där borta i öster...
Och förklarar man Irland?

Dina geografikunskaper behöver nog ses över lite

Poängen var ju iofs mest att många av grenarna inte alls är beroende av snö. Tänk på att t.ex. hockey och konståkning kom in i det olympiska programmet i sommar-OS 1920, sporter man alltså inte då behövde någon vargavinter för att utöva och än mindre så idag.

Sen är det väl så att de som ställer upp i skidsporter från icke-skidåkande länder antagligen har tränat endel utomlands också (liksom jag tänker att även endel Svenskar har gjort). Sen är det väl också så att mycket av ländgåkarna tränar på rullskidor till stor del av året.
Citera
2026-02-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
En icke skidåkande nation torde väl vara vara ett land där inte snö finns naturligt på någon plats under en viss tidsperiod. Snö under en längre tid är ju faktiskt en förutsättning för att överhuvudtaget lära sig att åka skidor.

Det finns länder exempelvis i sydostasien, mellersta afrika och centralamerika, där det inte finns snö överhuvudtaget, inte ens i bergiga trakter, utom någon enstaka gång under ett par dagar, när de haft extremväder, och såna länder borde väl betraktas som icke skidåkande nationer.

Åter. Tanzania. Kilimanjaro har en glasiär som täcker ungefär 400 km2, året runt. Kan tänka mig att snön är något otillgänglig 3200 m upp, men.
Tanzania är inte med i OS...
Citera
2026-02-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Dina geografikunskaper behöver nog ses över lite

Poängen var ju iofs mest att många av grenarna inte alls är beroende av snö. Tänk på att t.ex. hockey och konståkning kom in i det olympiska programmet i sommar-OS 1920, sporter man alltså inte då behövde någon vargavinter för att utöva och än mindre så idag.

Sen är det väl så att de som ställer upp i skidsporter från icke-skidåkande länder antagligen har tränat endel utomlands också (liksom jag tänker att även endel Svenskar har gjort). Sen är det väl också så att mycket av ländgåkarna tränar på rullskidor till stor del av året.

Jag har inte sagt att jag är expert heller. Okej, skippa Anderna.

Högsta berget i Brasilien är nästan 3000m högt. Kebnekaise är 2100....
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mountains_in_Brazil
Citera
2026-02-08, 13:08
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Åter. Tanzania. Kilimanjaro har en glasiär som täcker ungefär 400 km2, året runt. Kan tänka mig att snön är något otillgänglig 3200 m upp, men.
Tanzania är inte med i OS...
Nej, att någon tanzanier inte deltar i femmilen eller storslalom beror nog mer på ointresse för skidor, då möjligheten till vintersport finns, även om den är begränsad.
Citera
2026-02-08, 13:09
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att jag är expert heller. Okej, skippa Anderna.

Högsta berget i Brasilien är nästan 3000m högt. Kebnekaise är 2100....
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mountains_in_Brazil

Tar du sen fram kartan så ser du att detta berget ligger i nordvästra Brasilien. Samma sak med anderna, i den mån de ligger i Brasilien så torde det vara västra delen av landet. Östra Brasilien är mest Atlantkust.
Citera
2026-02-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Tar du sen fram kartan så ser du att detta berget ligger i nordvästra Brasilien. Samma sak med anderna, i den mån de ligger i Brasilien så torde det vara västra delen av landet. Östra Brasilien är mest Atlantkust.

Och dessa berg, vart de än ligger i Brasilien, ligger det snö på dem? Antingen om du vet, eller kan anta detta med ledtråden att de ligger på upp till 3000m höjd?
Om ja, skulle möjligheten då finnas till skidåkning?
Om ja, är då Brasliien en icke-skidåkande eller en skidåkande nation?

Tråden rör inte geografi.
Citera
2026-02-08, 13:15
Medlem
Citat:
Nej, att någon tanzanier inte deltar i femmilen eller storslalom beror nog mer på ointresse för skidor, då möjligheten till vintersport finns, även om den är begränsad.

Det håller jag med om.

Jag skulle också hellre lira boll eller jogga i djungeln istället för åka upp till en glasiär och frysa...
Här i Sverige räcker det ju att kliva ut genom dörren för att kunna åka lite skida.
Citera
2026-02-08, 13:24
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Det håller jag med om.

Jag skulle också hellre lira boll eller jogga i djungeln istället för åka upp till en glasiär och frysa...
Här i Sverige räcker det ju att kliva ut genom dörren för att kunna åka lite skida.
Ja, och det är väl lite det som avgör om ett land är en skidåkande nation eller inte.

Sen har ju en del folkslag, t.ex negrer, inte skidåkning i generna. Inte ens negrer födda och uppvuxna i exempelvis norra Europa har talang för vintersporter.
Citera
2026-02-08, 13:28
Medlem
Citat:
Och dessa berg, vart de än ligger i Brasilien, ligger det snö på dem? Antingen om du vet, eller kan anta detta med ledtråden att de ligger på upp till 3000m höjd?
Om ja, skulle möjligheten då finnas till skidåkning?
Om ja, är då Brasliien en icke-skidåkande eller en skidåkande nation?

Tråden rör inte geografi.

Frågan är om den inte gör det till viss mån. När man talar om icke-skidåkande länder så är det väl rätt ofta man lite okunnigt avser sydligare breddgrader och då lyckligt ovetande om att det kanske inte bara finns berg med snö där, det kan ju rent av vara så att de har skidanläggningar som faktiskt Brazilien verkar ha efter en snabb googling.

Men sen skall man ha klart för sig som sagt att det finns olika grenar i vinter-OS som ställer olika krav på klimatet för att man seriöst skall kunna träna (hemma). Många av grenarna sker ju på konstis och där är det ju inga konstigheter, kunde man spela hockey mitt i sommaren i Antwerpen 1920 så kan man säkert ordna det i Dubai idag. Alpina grenar förutsätter berg att träna på och där kan det mycket väl vara så att bergens höjd kompenserar för klimatet.

Det mest speciella är då kanske längdsidsgrenarna. Där ser man kanske tydligast att vissa länder dominerar och andra har inte mycket att hämta. Det är en sak att kunna ha en liten snötäckt backe att åka i, en helt annan sak att hitta ett snötäcke man kan åka km efter km långskidor på.
Citera
2026-02-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ja, och det är väl lite det som avgör om ett land är en skidåkande nation eller inte.

Sen har ju en del folkslag, t.ex negrer, inte skidåkning i generna. Inte ens negrer födda och uppvuxna i exempelvis norra Europa har talang för vintersporter.

Vi har länder som Pakistan, 1 deltagare, Indien, 2 deltagare. Nepal, Bangladesh och Tibet, vardera 0 deltagare.
Nepal och Tibet är ju som bekant på varsin sida om Mount Everest.
Tämligen bergigt och snöigt. Visst, Tibet är väl under Kinas stövel, och kanske inte deltar pga det (eller har sina deltagare under den flaggan).
Men Indien, Pakistan, Bangladesh borde kunna ha skidspår utanför dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in