2026-02-08, 19:15
Medlem
Norrbagg79s avatar
Det handlar så klart mycket om utövare som inte kvalar på laget i sitt skidåkande hemland, men som har tur och har en förelder från ett icke-skidåkande land som gärna vill ha med denna som representant i ett OS.
T.ex norrmannen Lucas Braathen med brasiliansk morsa som tävlar för Brasil eftersom det sket sig med norska skidförbundet.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-02-08 kl. 19:20.
Citera
2026-02-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som sagt, vad ÄR en icke-skidåkande nation?

Jag tänkte på saken under OS-invigningen, där länder som Benin, Brasilien, Cypern, Eritrea, Haiti, Israel, Iran, Jamaica, Marocko, Saudi Arabien, Thailand och Förenade Arabemiraten flashade förbi.

Well, ÄR det en icke-skidåkande nation, när man tydligen har kvalificerat sig till vinter-OS?

(Notera att ordet *skid* av mig betraktas som något vidare än bara "skid"-sport. Exakt vilken sport dessa listade länder deltar i, may or may-not vara "skid"-sport, men de deltar definitivt i nån form av "vinter"-sport.)
Land vars folk ser bajsigt ut..
Citera
2026-02-08, 20:59
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som sagt, vad ÄR en icke-skidåkande nation?

Jag tänkte på saken under OS-invigningen, där länder som Benin, Brasilien, Cypern, Eritrea, Haiti, Israel, Iran, Jamaica, Marocko, Saudi Arabien, Thailand och Förenade Arabemiraten flashade förbi.

Well, ÄR det en icke-skidåkande nation, när man tydligen har kvalificerat sig till vinter-OS?

(Notera att ordet *skid* av mig betraktas som något vidare än bara "skid"-sport. Exakt vilken sport dessa listade länder deltar i, may or may-not vara "skid"-sport, men de deltar definitivt i nån form av "vinter"-sport.)

Nu är ju "icke-skidåkande nation" mest en skämtsam betäckning, det handlar ju inte så mycket om vintersport utan snarare att man lider av en kriminellt färgad pigmentgrad. Men visst, titta på denna karta över länder som aldrig vunnit medalj i vinter-OS, så får du en ganska bra bild av vilka länder det handlar om:
https://en.wikipedia.org/wiki/All-time_Olympic_Games_medal_table#/media/File:Winter_Olympic_Games_Medal_Nations1.svg
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in