2026-02-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Ja egentligen så kan jag väl bli det. Men tänkte ifall det kanske fanns något slags bidrag att casha in så hade jag ju kunnat uttnytjat det och möjligtvis gett lite till min mor för att avlasta henne. Bra att ta reda på möjligheterna lixom. Finns ju många här i samhället som uppenbarligen lyckas med det. Tex alla losers i gruppen jag har gått till. Alla har på nåt magiskt sätt lyckats fått bidrag hit och dit. Men inte jag inte
Som sagt måste du ju uppfylla diverse krav för att vara berättigad bidrag. Om du väljer att inte uppfylla dem så kommer du inte få bidrag.
Så med tanke på vad du själv skrivit i tråden tror jag det mest realistiska för din del är att leva på din mamma resten av hennes liv. Eller så länge hon står ut åtminstone. Naturligtvis belastande för henne, men om hon väljer att försörja dig så är det ju hennes beslut.
Citera
2026-02-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Som sagt måste du ju uppfylla diverse krav för att vara berättigad bidrag. Om du väljer att inte uppfylla dem så kommer du inte få bidrag.
Så med tanke på vad du själv skrivit i tråden tror jag det mest realistiska för din del är att leva på din mamma resten av hennes liv. Eller så länge hon står ut åtminstone. Naturligtvis belastande för henne, men om hon väljer att försörja dig så är det ju hennes beslut.

Det hade lönat sig om man aldrig jobbat. Tyvärr.
Citera
2026-02-08, 15:32
Medlem
Är ingen konst att få ekonomiskt bistånd om man kan visa att man är medellös. Det är heller inget hinder att man bor hemma hos sin förälder. Men vill du få bistånd för hyran bör du skriva någon form av inneboendekontrakt med din morsa som du kan visa upp till handläggaren så de ser att det är en utgift du har.

Sedan är tanken att man ska leva på socialbidrag tillfälligt till man hittar ett eget sätt att försörja sig på. Sedan skiljer det sig från kommun till kommun vad som krävs för att du ska ha rätt till bidrag. Det brukar vara att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Om du är sjuk på ett eller annat sätt ställs inte det kravet. Vad stå till arbetsmarknadens förfogande innebär är att du aktivt ska söka jobb och sedan visa jobben du sökt. Hur många det är är olika beroende på var du bor. Har däremot svårt att se att de skulle ha tid att kontrollera jobben du söker. Så rent tekniskt kan man nog plocka ut socialbidrag helt utan att stå till arbetsmarknadens förfogande. Men jag gissar att de tids nog kommer tvinga på dig något annat åtgärdsprogram om du inte lyckas landa ett arbete efter en viss tid på försörjningsstöd.
Senast redigerad av StorTuffBiker 2026-02-08 kl. 15:39.
Citera
2026-02-08, 15:32
Medlem
Citat:
Det hade lönat sig om man aldrig jobbat. Tyvärr.
Det är långt ifrån säkert dock. Oavsett så är det inte relevant i ditt fall.
Citera
2026-02-08, 15:35
Medlem
Borasare1980s avatar
Om du är kapabel att arbeta men undviker av ren lathet, då förtjänar du inte några bidrag. Du har visst några diagnoser som möjligtvis kan ses som förmildrande omständigheter, men vad fan, jag själv har en rad diagnoser jag också liknande dina men har moral nog att ändå göra rätt för mig och bygga upp en stabil självdisciplin tillräcklig för att jobba utan gnäll. 90% av alla människor avskyr sitt jobb men biter ihop och får det gjort ändå för det ingår i att vara vuxen.

Att jobba innebär inte bara belöning i form av pengar utan även belöning i form av stolthet att man bidrar med något till samhället istället för att bara vara parasit och leva på andras pengar. Vad är det med ditt jobb som du uppfattar som tortyr? I dagens Sverige är det många arbetare med invandrarbakgrund som gått igenom omänsklig tortyr på riktigt. Det är ett rätt stort hån mot dem när bortskämda latmaskar likställer sin egna tortyr att vakna med väckarklocka med att som krigsfånge få sina naglar utdragna med tång och bli waterboardad.
Senast redigerad av Borasare1980 2026-02-08 kl. 15:38.
Citera
2026-02-08, 15:36
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det finns INGEN MENING med att få bidrag istället för att jobba, eller att hoppas på det. Pengar löser bara problemet för dagen men förlänger pinan och huvudproblemet är att man är asocial och har dålig dygnsrytm och dåligt självförtroende. Pengar eller snälla mammor försämrar detta ännu mer.

Jag håller med dig i det du skriver.

Det finns många fördelar med att ha ett arbete men sedan måste vi också se det på det här sättet att det finns faktiskt de som inte klarar av att ha ett arbete eller den sociala pressen på sig.

Jag själv upptäckt med mig själv att jag trivs nog egentligen bäst av mig själv och att arbeta för mig själv med mig själv och därför gjorde jag det och sökte mig ifrån att vara anställd till att bli min egen.
Nu vill inte jag påstå att jag är någon slags autist men jag förstår absolut hur de tänker att det finns faktiskt någonting ganska skönt i att kunna vara ensam en stor del av dygnet och slippa höra allt förbannade kackel och alla meningslösa sociala aktiviteter som förekommer på ett arbete.

Och om vi ska vara riktigt ärliga som de flesta arbeten och egentligen mest för att det ger en lön och pengar så att man kan leva och har råd att betala hyran och el med mera. Jag tror inte att det finns supermånga som älskar sitt arbete på måndag morgon.

Och nu får jag säkert hela den här trådens medlemmar efter mig men det skiter jag i för jag säger som det är : att alla passar inte på ett arbete.
Citera
2026-02-08, 15:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Jag är 28 år gammal. Jag slutade jobba för typ 5-6 år sedan. Lyckades under mina arbetsår spara ihop en hyffsad klumpsumma pågrund utav snålhet och 0 intresse av dem "roliga sakerna" man kan göra med pengar.

Det har varit så jävla skönt att slippa allt med arbetsliv och ekorrshjul. Inte saknat arbete 1 dag under min ledighet. ALLA dem arbetsplatserna jag varit på har känts som ren tortyr. Jag har älskat min utanförskap, att inte vara delaktig i samhället och att man kunnat isolera sig och göra det man vill. Har inga visioner eller ambitioner att skaffa flickvän (trots att många tjejer varit på mig), fixa hus och göra deg. Svensson livet är det absolut värsta tänkbara scenariot jag skulle kunna finna mig i. Jag är inte avundsjuk på kändisar, folk i min omgivning etc. Jag är endast avundsjuk på dem tursamma jäklarna som lyckats få bidrag utav systemet!

Hur som helst, med tiden så blev pengarna såklart mindre och mindre. Jag ansökte genom åren om diverse bidrag som typ bostadsbidrag (men jag var tydligen för fattig för att få det lol. "För liten inkomst"), vart nekad A-kassa trots att jag varit med där under mina arbetsår (självklart, eftersom dem inte ens är till för att hjälpa en) så gick ur den skiten också.

Eftersom jag inte resonerar som min omgivning så fick jag den dumma ideen att kontakta Psykiatrin för att se vad som "var fel på mig". Fick diagnoserna ADHD kombinerad form 2 och Autism 1. Fick knark på recept som utlöste paniksyndrom mm så ADHD-medicin var inte någon life-saver direkt. Det är den enda hjälpen jag fått utav psykiatrin under 2 års tid.

Vart rekommenderad att ansöka om aktivitetsersättning, fick läkarutlåtanden etc gjorda där det stod att jag "absolut hade rätt till aktivitetsersättning" men FK fortsatte neka mina ansökningar om och om igen under 1 års tid. Vart även sjukskriven av en läkare men dem nekade även sjukersättning lol.

Sååå, pengarna blev knappa och tillslut vart jag tvungen att sälja lägenheten och bilen. Flyttade hem till morsan och har levt här nu i typ 1 års tid. Nu har jag endast någon tusenlapp kvar, dem enda fasta utgifterna jag har kvar är mobilen och gymmedlemskap. Tänker att jag säger upp dem två så har jag iallafall 0 fasta utgifter.

HUR som helst, antar att det jag har kvar är att ansöka om är Ekonomiskt bistånd? Eller kommer jag bli nekad det pågrund utav att jag bor hemma nu oxå? XD
Jag lever alla dagar i veckan hellre på ekonomisk minimum, typ några tusen i månaden än att ha ett jobb och få 100 000kr i månaden. Vad gör jag nu??? har jag rätt att flytta in i någon Gruppbostad eller dylikt?

Vill du inte jobba eller kan så tänker jag som företagare och skattebetalare ha sympati för dig.

Svårare än så är det inte.
Citera
2026-02-08, 16:08
Medlem
Citat:
Det är långt ifrån säkert dock. Oavsett så är det inte relevant i ditt fall.

Det är jävligt relevant? Hade jag aldrig jobbat som dem andra losersna så hade jag most likely haft aktivitetsersättning, eftersom mina tidigare misslyckade arbetsförsök "stärker min arbetsförmåga" vilket är FKs huvudargument.
Senast redigerad av Pazmatic 2026-02-08 kl. 16:14.
Citera
2026-02-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Om du är kapabel att arbeta men undviker av ren lathet, då förtjänar du inte några bidrag. Du har visst några diagnoser som möjligtvis kan ses som förmildrande omständigheter, men vad fan, jag själv har en rad diagnoser jag också liknande dina men har moral nog att ändå göra rätt för mig och bygga upp en stabil självdisciplin tillräcklig för att jobba utan gnäll. 90% av alla människor avskyr sitt jobb men biter ihop och får det gjort ändå för det ingår i att vara vuxen.

Att jobba innebär inte bara belöning i form av pengar utan även belöning i form av stolthet att man bidrar med något till samhället istället för att bara vara parasit och leva på andras pengar. Vad är det med ditt jobb som du uppfattar som tortyr? I dagens Sverige är det många arbetare med invandrarbakgrund som gått igenom omänsklig tortyr på riktigt. Det är ett rätt stort hån mot dem när bortskämda latmaskar likställer sin egna tortyr att vakna med väckarklocka med att som krigsfånge få sina naglar utdragna med tång och bli waterboardad.

Vad duktig du är som har så god moral, ska minnas dig som den duktiga arbetare du är Du är sååå duktig som sväljer dina känslor och biter ihop! Det är säkert jätte hälsosamt!

Jag ska oxå börja kalla alla som inte tränar som mig för lata, för det är ju enda anledningen till att dem inte tränar som mig Människor är exakt likadana, annorlunda existerar inte. Vissa är bara lata

Dem enda vinnarna i samhället är dem som lyckas få bidrag.
Citera
2026-02-08, 16:14
Medlem
Citat:
Det är jävligt relevant? Hade jag aldrig jobbat som dem andra losersna så hade jag most likely haft aktivitetsersättning, eftersom mina tidigare misslyckade arbetsförsök "styrker min arbetsförmåga" vilket är FKs huvudargument.
"De" andra loserserna om jag får be!
Och det är som sagt inte säkert att du ändå hade fått aktivitetsersättning om du bara hade valt att aldrig jobba.
Nu har du jobbat och du har inte lyckats få aktivitetsersättning. Ingen idé att sitta och älta alla tänk om och fiktiva scenarier som eventuellt möjligtvis hade kunnat ge dig pengar i en perfekt värld 🙂 Det är ju ganska mycket jobb att få inkomst utan att jobba.
Citera
2026-02-08, 16:16
Medlem
Citat:
"De" andra loserserna om jag får be!
Och det är som sagt inte säkert att du ändå hade fått aktivitetsersättning om du bara hade valt att aldrig jobba.
Nu har du jobbat och du har inte lyckats få aktivitetsersättning. Ingen idé att sitta och älta alla tänk om och fiktiva scenarier som eventuellt möjligtvis hade kunnat ge dig pengar i en perfekt värld 🙂 Det är ju ganska mycket jobb att få inkomst utan att jobba.

Nej, min polare som lever loppan har något 3 minuters samtal med en läkare typ var 3de månad, "hur mår du? Är det fortfarande kasst? vill du ha uppdaterat sjukintyg?" "Ja, det är fortfarande kasst. Ja, tack"
"Okej, då skickar jag in det till FK"

FÖRLÄNGT ERSÄTTNING BAM.
Citera
2026-02-08, 16:16
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Vad duktig du är som har så god moral, ska minnas dig som den duktiga arbetare du är Du är sååå duktig som sväljer dina känslor och biter ihop! Det är säkert jätte hälsosamt!

Jag ska oxå börja kalla alla som inte tränar som mig för lata, för det är ju enda anledningen till att dem inte tränar som mig Människor är exakt likadana, annorlunda existerar inte. Vissa är bara lata

Dem enda vinnarna i samhället är dem som lyckas få bidrag.

Du vill ju bara vara nån rebell mot samhället. Omogen inställning som de flesta växer ifrån vid tonåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in