2026-02-08, 13:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Ja, man måste bedömas sakna förutsättningar för arbete och rehabilitering regelbundet. Menar inte att man ska fuska utan att det finns en utväg även om försäkringskassan säger nej. Ibland säger försäkringskassan nej till individer som uppenbarligen inte har arbetsförmåga.

Visst, men min poäng är att det sällan är någon enkel utväg för den som inte vill jobba. Även om det är möjligt är kraven trots allt satta ganska högt.
Citera
2026-02-08, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, men min poäng är att det sällan är någon enkel utväg för den som inte vill jobba. Även om det är möjligt är kraven trots allt satta ganska högt.

Det kan jag hålla med om.
Citera
2026-02-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vem betalar el, hemförsäkring, wifi?

Ja du har rätt i att de flesta morsor hellre skulle betala än att se sitt barn på gatan, men inte alla skulle utnyttja att morsor funkar så.

Ja men dessa saker betalar dem ju endå oavsett om jag bor där eller inte
Citera
2026-02-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

ibland får man kämpa för sitt drömscenario, så antar att jag får försöka mitt bästa att möjliggöra det
Är som sagt hellre min sjukskrivna polare än Dwayne Johnson eller någon annan rik framgångsrik man
Citera
2026-02-08, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Ja men dessa saker betalar dem ju endå oavsett om jag bor där eller inte

Du kan väl betala en tredjedel av allt det som ingår i boendet? Om du ser till att bli sjukskriven på heltid kan du söka socialbidrag som inneboende utan motprestation, sen kan du lika gärna bara föra över hela beloppet till din mor
Citera
2026-02-08, 13:35
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
ibland får man kämpa för sitt drömscenario, så antar att jag får försöka mitt bästa att möjliggöra det
Är som sagt hellre min sjukskrivna polare än Dwayne Johnson eller någon annan rik framgångsrik man

Ja ja, du får "jobba" på det helt enkelt...
Citera
2026-02-08, 13:40
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Vill inte trycka anabola. Det är farligt och kostar mycket. Dessutom är det OXÅ olagligt...? man får bara trycka testo om man anser sig själv vara fel kön, då är man plötsligen "stark" och inte kriminellt smuts som "trycker bola"...ÄNNU sjukare är att regionen oxå finansierar denna hormonbehandling.

Som autist är ensamhet bland det bästa som finns kan jag säga dig. Står inte ut med människor. "Att arbeta kan även fylla en social funktion" jag har inga sådana behov. Speciellt INTE att vara social i en Yrkesroll, att behöva bete sig på ett visst sätt. Det dränerar bara en och suger ur all energi ur en.

Den är både och, frivillig och ofrivillig. men det spelar ingen roll.

Det verkar som att jag kommer kunna få bidrag utan motprestationer då FK har nekat aktivitetsersättning trots läkarutlåtande, då lär SOC ge bidrag utan krav på att söka jobb
Så jag verkar vinna i slutändan och får som jag vill trots alla dessa motgångar.

Lycka till med få socialen ger dig försörjningsstöd utan du ställer upp i någon form av arbetsträning eller söker jobb. Glöm ej bort du skall även visa upp intyg att du är inskriven hos Arbetsförmedlingen och där ställer dit till arbetsmarknadens förfogande.

Du kan väl höra av dig efter du haft det inbokade mötet så får du förklara för oss andra nyfikna i tråden som bara jobbar med detta i x antal år i Sverige tidigare. Hur just DU lyckades få ut pengar?.

Hälsningar enhetschefen med x antal år i omvårdnaden/sjukvården
Citera
2026-02-08, 13:44
Medlem
Paris24s avatar
TS mamma är en enabler och allt är hennes fel.

Den ultimata lyckan väntar runt hörnet. När TS får kontroll på sina demoner så inser han att det är roligt att tjäna pengar, jobba, träffa folk. Det är bekräftelse han behöver från andra, han tror just nu han är värdelös. Men det stämmer inte, alla behövs. Han har byggt upp en fobi finansierat av mamma för motsatsen. Det tar en enda dag att lösa problemet, den första jobbdagen med någon vänlig kollega. Men det är naturligtvis lika svårt som att sluta knarka.

Ett statligt tvångsjobb kan reda upp allt. Jag vet en invandrad brottsling som fick statligt tvångsjobb och han skötte det hur bra som helst och bor nu i egen lägenhet.

När min son var 20 år behövde han pushas, så jag skickade honom till Myrorna där man kan jobba som gratis volontär och packa upp saker. Fungerade hur bra som helst. TS får gå till stans största beg-marknad. Där behövs han.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-08 kl. 13:51.
Citera
2026-02-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Lycka till med få socialen ger dig försörjningsstöd utan du ställer upp i någon form av arbetsträning eller söker jobb. Glöm ej bort du skall även visa upp intyg att du är inskriven hos Arbetsförmedlingen och där ställer dit till arbetsmarknadens förfogande.

Du kan väl höra av dig efter du haft det inbokade mötet så får du förklara för oss andra nyfikna i tråden som bara jobbar med detta i x antal år i Sverige tidigare. Hur just DU lyckades få ut pengar?.

"Kort svar: Nej, socialtjänsten får inte låta dig svälta.
Men verkligheten är lite mer komplicerad.

I lagen finns en princip om ”skälig levnadsnivå”. Det betyder att kommunen har ett yttersta ansvar att se till att ingen blir helt utan mat eller tak över huvudet. Även om de kan ställa krav (t.ex. att du söker jobb eller deltar i aktiviteter), måste de samtidigt bedöma om ett avslag skulle leda till en akut nödsituation.

I praktiken kan det hända att:

De nekar långsiktigt försörjningsstöd om du inte följer planen

Men de kan ändå behöva ge akut nödbistånd (t.ex. matpengar eller matkuponger) om du annars riskerar att stå utan mat

Det är inte alltid automatiskt — ibland måste man be specifikt om nödbistånd."

Kan jag inte få konstanta nödbistånd dårå?
Citera
2026-02-08, 13:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare

Det finns INGEN MENING med att få bidrag istället för att jobba, eller att hoppas på det. Pengar löser bara problemet för dagen men förlänger pinan och huvudproblemet är att man är asocial och har dålig dygnsrytm och dåligt självförtroende. Pengar eller snälla mammor försämrar detta ännu mer.
Citera
2026-02-08, 13:54
Medlem
Du är bara lat jobba om du vill ha mat
Citera
2026-02-08, 13:59
Medlem
Citat:
"Kort svar: Nej, socialtjänsten får inte låta dig svälta.
Men verkligheten är lite mer komplicerad.

I lagen finns en princip om ”skälig levnadsnivå”. Det betyder att kommunen har ett yttersta ansvar att se till att ingen blir helt utan mat eller tak över huvudet. Även om de kan ställa krav (t.ex. att du söker jobb eller deltar i aktiviteter), måste de samtidigt bedöma om ett avslag skulle leda till en akut nödsituation.

I praktiken kan det hända att:

De nekar långsiktigt försörjningsstöd om du inte följer planen

Men de kan ändå behöva ge akut nödbistånd (t.ex. matpengar eller matkuponger) om du annars riskerar att stå utan mat

Det är inte alltid automatiskt — ibland måste man be specifikt om nödbistånd."

Kan jag inte få konstanta nödbistånd dårå?
Nödbistånd betalas mest ut till barnfamiljer.

Som någon med hyfsad insyn i socialtjänsten skulle jag säga att det är mindre jobbigt att jobba än att försöka lura dem månad efter månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in