2026-02-06, 18:47
Avstängd
diemydarlings avatar
Är det inte sjukt jobbigt att va smart, att måsta ha sympati för en den ene och en den andre? Dessutom leva med en prestationsångest hela tiden? Så tänker jag mig att en intelligent och belevad person tänker.😊
Citera
2026-02-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Är det inte sjukt jobbigt att va smart, att måsta ha sympati för en den ene och en den andre?
Att vara smart betyder inte nödvändigtvis att man måste ha sympati för andra. Jag är väldigt egoistisk och delar inte med mig av några pengar till gamla bekanta som beklagar sig över sin ekonomi. Inte mitt fel att dom knullade till sig ungar med korkade fruar och blåser lönen på kokain.
Citera
2026-02-06, 19:30
Medlem
Citat:
Är det inte sjukt jobbigt att va smart, att måsta ha sympati för en den ene och en den andre? Dessutom leva med en prestationsångest hela tiden? Så tänker jag mig att en intelligent och belevad person tänker.😊

Det jobbigaste av allt är alla människor runt omkring som aldrig fattar en massa saker som är ren självklarheter.

Jo, det är faktiskt så.
Citera
2026-02-06, 19:33
Avstängd
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFejs
Att vara smart betyder inte nödvändigtvis att man måste ha sympati för andra. Jag är väldigt egoistisk och delar inte med mig av några pengar till gamla bekanta som beklagar sig över sin ekonomi. Inte mitt fel att dom knullade till sig ungar med korkade fruar och blåser lönen på kokain.
Vad fan pratar du om? Dela pengar med bekanta? Wow! är kanske lika påtänd som du just nu! 😆
Citera
2026-02-06, 19:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Att vara intelligent är i grunden en bra egenskap, även om det på senare tid inte premieras i samma utsträckning som förr i tiden. Idag är hudfärg och kön viktigare än att besitta faktisk kunskap, erfarenhet och intellektuella förmågor. Meritokrati är inte lika efterfrågat helt enkelt. Men i övrigt kan intelligens vara ett bra verktyg att förändra saker och ting i livet. Intelligenta människor har på många sätt fler valmöjligheter.

En nackdel med hög intelligens är brist på social gemenskap. Många individer med hög intelligens är ofta (men inte alltid) autistiska och besitter sämre sociala förmågor än genomsnittet. Detta kan medföra att man inte sällan känner sig ensam eller utstött. Vidare tycks intelligenta individer vara mer mottagliga för depressiva sjukdomar. Typiskt neurotiska inslag i livet i form av prestationsångest, social ångest och perfektionism präglar den högintelligente.

Att vara intelligent är inte enkelt, men ur ett samhälleligt perspektiv är intelligenta människor en nödvändig förutsättning för att vi ska kunna leva i dagens utvecklade samhällen. Det är i dessa människor som driver på den industriella och teknologiska utvecklingen med innovationer, företagande och bildande.
Citera
2026-02-06, 19:35
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:

Bara för att man är smart så behöver man inte ha sympati för alla. Och inte leva med prestationsångest heller.

Nackdelen är att man vet och förstår för mycket så alla andra blir dumhuvuden runt om en. Snarare får man mindre sympati för andra för att dom är så korkade.
Citera
2026-02-06, 20:10
Medlem
Jag själv kan inte se några nackdelar. Måste ju vara ruskigt jobbat att va korkad
Citera
2026-02-06, 20:47
Medlem
Citat:
Det är väldigt jobbigt. Nu när jag är äldre så kan jag bättre förstå att de andra behöver göra alla sina tankevurpor för att landa i det som var självklart direkt. Man får sitta och vänta på att de fattar. Det har jag lärt mig med åren, men det var tufft innan man insåg att man inte kan lära dem, utan invänta dem. Det är inte alltid de når fram och då har man inget till övers för dem efter det.
Citera
2026-02-06, 20:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan inte det nämnts förr, tex i nedanstående. Det vanliga sättet att mäta intelligens är ju rätt banalt, lite knasiga krumelurer man skall klura ut på tid. Varför skulle alla som löser såna frågor fort, just var särskilt toleranta mot andra eller ha prestationsångest? Dessutom kan de vara rätt korkade i alla fall. Så frågeställningen är mångbottnad.

(FB) Hur är det att ha en extremt hög IQ?
(FB) Hur känns det att vara intelligent?
(FB) Nackdelar med hög IQ?
(FB) Ni med hög IQ, hur upplever ni livet annorlunda gentemot andra?
(FB) Tecken på hög IQ
(FB) Vad kännetecknar en person med hög intelligens?
(FB) Ni med hög iq, vad går ni och tänker på om dagarna?
Citera
2026-02-06, 22:57
Medlem
Man kan dra slutsatser fortare än andra, tänka i flera steg, lite som i schack.

Ibland har jag märkt man blir tagen för att vara lite högdragen, lite mer värd, mallig.
Men det är fel, jag jämför mig med alla andra, tycker inte jag är såå smart egentligen, inte på allt.
Fast ibland märker jag det ju, självklart.

Sedan beror det väl på huur smart man är också.
De som har riktigt hög intelligens har andra fördelar, nackdelar.
Citera
2026-02-07, 02:48
Avstängd
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintyeight
Det är väldigt jobbigt. Nu när jag är äldre så kan jag bättre förstå att de andra behöver göra alla sina tankevurpor för att landa i det som var självklart direkt. Man får sitta och vänta på att de fattar. Det har jag lärt mig med åren, men det var tufft innan man insåg att man inte kan lära dem, utan invänta dem. Det är inte alltid de når fram och då har man inget till övers för dem efter det.
Du kan känna förakt? Måste va vidrigt i längden?
Citera
2026-02-07, 03:08
Medlem
llundberg57s avatar
Varför inbillar du dig att man måste visa sympati för någon annan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in