2026-02-02, 09:07
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Har samma erfarenhet. Även det mjukaste borsthuvudet har alldeles för hårda borst. Eltandborsten gör rent de platta ytorna på framtänderna men inte längs med tandköttet eller mellan tänderna.

Jag använder inte min eltandborste överhuvudtaget, den mjuka manuella är överlägsen.

Hårda borst? Mjuka upp några sekunder under varmvattenkranen. (Har själv mycket kalk i vattnet så att borsten är hård när den ska användas på morgonen såden måste spolas igenom ett tag).
Citera
2026-02-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Hårda borst? Mjuka upp några sekunder under varmvattenkranen. (Har själv mycket kalk i vattnet så att borsten är hård när den ska användas på morgonen såden måste spolas igenom ett tag).
Ja, nu när du säger det så var det ju så jag gjorde när jag använde eltandborste i tonåren. Ska prova detta när jag kommer hem från fjällen.

Tycker egentligen att en manuell tandborste är ett ganska ultimat verktyg men det skadar ju inte att använda olika metoder som är bra på olika saker.
Citera
2026-02-02, 09:46
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Ja, nu när du säger det så var det ju så jag gjorde när jag använde eltandborste i tonåren. Ska prova detta när jag kommer hem från fjällen.

Tycker egentligen att en manuell tandborste är ett ganska ultimat verktyg men det skadar ju inte att använda olika metoder som är bra på olika saker.

Det känns bra när man är aktiv och och positivt att man anstränger sig lite när man använder vanlig tandborste. Eltandborste känns artificiellt och inte lika naturligt.
Senast redigerad av Comitium 2026-02-02 kl. 10:33.
Citera
2026-02-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Det beror även på ens saliv.
Det sägs ju att man kan få bättre munhälsa om man hånglar med någon som har bra saliv.
Vet inte om det stämmer.

Bra tips. Jag ska prova att dra den på krogen.
Citera
2026-02-02, 12:29
Medlem
Tog faktiskt några månader att vänja sig med elborste. Kändes obehagligt och kändes i tänderna i början. Oral b io någon modell, använder inte någon app utan den markerar med vibration varje 30 sekunder och jag kommer aldrig att gå tillbaka till manuell borste igen.
Citera
2026-02-03, 09:15
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Kvinnor vänjer sig säkert med eltandborsten rätt fort. Om de har svårt med tandborstningen kan säkert vibrationerna vara till nytta och glädje för dem ändå.
Citera
2026-02-03, 16:30
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag vande mig aldrig och har gått tillbaks till vanlig manuell tandborste. Fungerar hur bra som helst.
Samma här. Köpte en eltandborste en gång men lyckades aldrig bli vän med den. Sen är det även så att jag saknar en del tänder och då är det lättare att använda en vanlig tandborste för att få rent i gluggarna.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in