Intressant att andra också känner skepsis mot eltandborste. Jag har haft samma skepsis.
Fakta: Eltanborste snurrar på som bara F och är enligt gjorda undersökningar generellt sett överlägsen vanlig tandborste när det gäller att få bort plack och hindra tandköttsinflammation vid tandhalsarna. Men samtidigt har konstaterats att vanlig tandborstning som utförs noga kan ge ungeför lika bra resultat.
Jag har en OralB som kostade 3-4000 kr. Säkert inte nödvändigt med en så dyr. Den har säkert en massa finesser men jag använder inga av dem. Inte intresserad. Startar den och borstar utan att trycka för hårt, det är det hela.
Jag börjar med att klämma ut tandkräm på en vanlig tanborste och smetar runt på tänderna innan jag använder eltandborsten. Behöver inte stänka på badrumsspegeln om man har lagom öppet gap. Rinner ner för hakan men det kan man ju leva med och torka av med handen.
Det jag fäste mig vid är att du saknar den manuella insatsen med vanlig tandborste som ger en känsla av att du får ett resultat och har gjort något bra och det känns mer normalt på något sätt.
Just nu använder jag en vanlig tandborste eftersom jag känt mig lite trött på eltandborsten och liksom ett motstånd att använda den. Men jag kommer att återgå till den eftersom jag inte vill ha tandköttsinflammation igen.