2026-02-01, 19:40
Medlem
halaltarzans avatar
Fick en i julklapp som jag lämnade tillbaka. Tittar man på reklamen så ser det ut som om tandborsten kommer ner runt tanden, men för det behöver man ju se ut som Thore Skogman i hela truten. Nej, i mina ögon har man en dålig produkt om man behöver göra dålig reklam.

Hade för övrigt en för en jävla massa år sen så visst har jag provat, men jag var inte nöjd med den heller. Så jag använde faktiskt den mer som vibrator på min kärring (utan skaftet med borsten på då) än att borsta tänderna med.
Citera
2026-02-01, 19:53
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tänk om det fanns en batteridriven tandborste som såg ut som en apelsinklyfta; bit, låt den arbeta en stund, spotta, skölj, klart.
Som en biltvätt ungefär.

Det finns faktiskt en sådan. Om jag inte minns fel så kör den med ultraljud eller något liknande också. Sök och du skall finna.
Citera
2026-02-01, 20:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det finns faktiskt en sådan. Om jag inte minns fel så kör den med ultraljud eller något liknande också. Sök och du skall finna.
!
Jo kolla!

https://sv.sensepro-toothbrush.com/sv-se/products/sensepro?variant=43432455078101

Dock har den fått usla recensioner.
Senast redigerad av Vitis 2026-02-01 kl. 20:40.
Citera
2026-02-01, 20:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Älskar vanligtvis att borsta med eltandborste men var tyvärr tvungen att köpa en ny förra året.
Och den var inte alls bra.
Kunde inte hitta en vanlig enkel som markerade när två minuter har gått. Den blinkar och sånt trams när jag borstar för hårt.

Jag använder eltandborsten som en vanlig tandborste. Flyttar runt hej vilt och bryr mig inte om "hur den ska användas".
Har aldrig haft karies så det funkar hur bra som helst.
Finns på typ Normal för 199 spänn. Den vibrerar en gång när det är dags att byta kvadrant och flera gånger när det har gått två minuter. Inga appar eller något annat trams utan så basic som det kan bli. Braun Oral-B tror jag den heter.
Citera
2026-02-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
. Alltid kört med Braun Oral-B, billigaste tänkbara utan appar och annat som jag inte behöver och bara höjer priset.

Så det är ingen skillnad på billiga och dyra tandborstar?

Hur ofta byter du maskinen? Hur länge håller dom?
Citera
2026-02-01, 21:17
Avslutad
Fick någon i julklapp och man har ju försökt börja använda den men återgår alltid till TePe tandborsten för 10 kr.
Man är kanske en boomer helt enkelt och föredrar manuellt.
Citera
2026-02-01, 21:33
Avstängd
Comitiums avatar
Intressant att andra också känner skepsis mot eltandborste. Jag har haft samma skepsis.

Fakta: Eltanborste snurrar på som bara F och är enligt gjorda undersökningar generellt sett överlägsen vanlig tandborste när det gäller att få bort plack och hindra tandköttsinflammation vid tandhalsarna. Men samtidigt har konstaterats att vanlig tandborstning som utförs noga kan ge ungeför lika bra resultat.

Jag har en OralB som kostade 3-4000 kr. Säkert inte nödvändigt med en så dyr. Den har säkert en massa finesser men jag använder inga av dem. Inte intresserad. Startar den och borstar utan att trycka för hårt, det är det hela.

Jag börjar med att klämma ut tandkräm på en vanlig tanborste och smetar runt på tänderna innan jag använder eltandborsten. Behöver inte stänka på badrumsspegeln om man har lagom öppet gap. Rinner ner för hakan men det kan man ju leva med och torka av med handen.

Det jag fäste mig vid är att du saknar den manuella insatsen med vanlig tandborste som ger en känsla av att du får ett resultat och har gjort något bra och det känns mer normalt på något sätt.

Just nu använder jag en vanlig tandborste eftersom jag känt mig lite trött på eltandborsten och liksom ett motstånd att använda den. Men jag kommer att återgå till den eftersom jag inte vill ha tandköttsinflammation igen.

Senast redigerad av Comitium 2026-02-01 kl. 21:35.
Citera
2026-02-01, 21:41
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Tror det handlar om ovana, det kommer att bli bättre snart.

Jag har enbart använt eltandborste sedan nästan 30 år och kommer ihåg hur ovant det var i början, som att hela kraniet vibrerade. Det gick dock över efter någon vecka.

Har inte haft karies sedan dess. Alltid kört med Braun Oral-B, billigaste tänkbara utan appar och annat som jag inte behöver och bara höjer priset.
Har aldrig använt eltandborste och har ingen karies. Det beror bara på hur tänderna borstas. Går inte på det där med "eltandborste" 🤣
Citera
2026-02-01, 21:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Finns på typ Normal för 199 spänn. Den vibrerar en gång när det är dags att byta kvadrant och flera gånger när det har gått två minuter. Inga appar eller något annat trams utan så basic som det kan bli. Braun Oral-B tror jag den heter.

Får kanske byta till en sådan. Tack för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Har aldrig använt eltandborste och har ingen karies. Det beror bara på hur tänderna borstas. Går inte på det där med "eltandborste" 🤣

Det beror även på ens saliv.
Det sägs ju att man kan få bättre munhälsa om man hånglar med någon som har bra saliv.
Vet inte om det stämmer.
Citera
2026-02-01, 21:54
Medlem
Dimpens avatar
Det beror även på ens saliv.
Det sägs ju att man kan få bättre munhälsa om man hånglar med någon som har bra saliv.
Vet inte om det stämmer.
[/quote]
Ingen aning heller men det betyder ändå inte att eltandborste skulle vara nån sorts mirakelmetod mot karies. Snarare ett kommersiellt jippo som dumsvensson som vanligt går på....
Citera
2026-02-01, 21:58
Medlem
StigAllans avatar
Köpte en Philips tandborste och har nyttjat den några gånger.
Beroende på troligt användarfel så tycker jag att den inte passar mig och att tänderna blir bättre borstade med en vanlig tandborste.
Känns som om den misshandlar mina tänder.
Citera
2026-02-01, 22:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eunice
Ah förlåt, hade väl varit bra om jag inkluderat den infon haha. Tandborsten är av märket Oral-B så det är Oral-B-appen jag använder.

Har en enklare tandborste i den serien då jag absolut aldrig förstått varför man ska ha en app för att borsta tänderna? Har du en app för att koka tevatten och duscha också?

Har kört eltandborste senaste 25 åren och de få gånger när man måste köra manuell då eltandborste ska laddas eller att man är på resa så känner jag inte samma renhet i munnen.

Du har nöjd kund garanti på dem så du kan använda den i upp till 100 dagar och sen skicka tillbaka den och få tillbaka pengarna om du inte är nöjd.
Mitt tips är att ge den två veckor och borsta som det är tänkt med eltandborste, inte gnugga utan låt tandborsten jobba på en yta i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in