2026-02-01, 13:59
Medlem
eunices avatar
Jag köpte en eltandborste häromveckan, har väl varit intresserad av det ett tag för man hör ju från tandläkare och reklamer hela tiden att de ska vara bättre än manuella, men nu kom jag äntligen till skott och köpte en. Problemet är att jag hatar den. Har gett det lite tid för att jag tänkt att jag bara behöver vänja mig vid den, men jag hatar den snarare mer nu än vad jag gjorde i början.

Mitt största problem är väl att jag inte känner mig ordentligt ren efter att jag använt den, känner alltid att jag vill gå in med min manuella efteråt. Känner också att jag har lite kontroll över den, uppskattar att jag själv kan gnugga med min manuella, eltandborsten liksom bara håller jag ju mot tänderna så det känns svårare att veta vad den gör. För det andra känns den hård och aggressiv, liksom den är inte skön mot tandköttet. För det tredje kan jag knappt se vad jag gör eller vart och hur jag håller den för om man öppnar munnen medan man använder den så sprutar den tandkräm tamejfan överallt. För det fjärde får jag psykbryt på appen som hör till så den har jag kört utan de senaste dagarna, helvetet kopplar ju till mobilen och ska kontrollera att man borstar alla tänder och i alla vinklar, men den känner ju inte av korrekt. Hälften av tiden så visar den att jag borstar på ställen där jag inte borstar så statistiken blir ju helt fel och så blir det att jag stundvis står och borstar hur länge som helst för jag försöker få appen att markera att jag borstat alla sidor av alla tänder, för den uppfattar inte att jag redan gjort det.

Disclaimer: Alla mina problem kan såklart vara brukarfel, men jag har till och med suttit och kollat på tutorials på YouTube för eltandborstar är ju sååå uppskattade av sååå många så jag tänkte att något måste jag göra fel, men vad jag ser så tycker jag att jag gör rätt.

Har någon här haft liknande erfarenheter eller helt andra erfarenheter? Har ni älskat era eltandborstar från början, börjat älska dem med tiden eller provat men gett up dem efter ett tag då ni hatat dem lika mycket som jag? Är det vansesak och jag bara behöver ge det mer tid? Gör jag något fel när jag använder den? Är eltandborstar helt enkelt inte för alla och jag borde ge upp och återgå till min manuella? Asså jag blir frustrerad varenda gång jag använder den så just nu känns det ju lockande att bara ge upp på skiten, men vore ju också trist eftersom de ska vara bra för tänderna och jag har ju lagt ut en del pengar på den eftersom jag tänkte att den skulle vara en fantastisk upplevelse.
Citera
2026-02-01, 14:04
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eunice
Jag köpte en eltandborste häromveckan, har väl varit intresserad av det ett tag för man hör ju från tandläkare och reklamer hela tiden att de ska vara bättre än manuella, men nu kom jag äntligen till skott och köpte en. Problemet är att jag hatar den. Har gett det lite tid för att jag tänkt att jag bara behöver vänja mig vid den, men jag hatar den snarare mer nu än vad jag gjorde i början.

Mitt största problem är väl att jag inte känner mig ordentligt ren efter att jag använt den, känner alltid att jag vill gå in med min manuella efteråt. Känner också att jag har lite kontroll över den, uppskattar att jag själv kan gnugga med min manuella, eltandborsten liksom bara håller jag ju mot tänderna så det känns svårare att veta vad den gör. För det andra känns den hård och aggressiv, liksom den är inte skön mot tandköttet. För det tredje kan jag knappt se vad jag gör eller vart och hur jag håller den för om man öppnar munnen medan man använder den så sprutar den tandkräm tamejfan överallt. För det fjärde får jag psykbryt på appen som hör till så den har jag kört utan de senaste dagarna, helvetet kopplar ju till mobilen och ska kontrollera att man borstar alla tänder och i alla vinklar, men den känner ju inte av korrekt. Hälften av tiden så visar den att jag borstar på ställen där jag inte borstar så statistiken blir ju helt fel och så blir det att jag stundvis står och borstar hur länge som helst för jag försöker få appen att markera att jag borstat alla sidor av alla tänder, för den uppfattar inte att jag redan gjort det.

Disclaimer: Alla mina problem kan såklart vara brukarfel, men jag har till och med suttit och kollat på tutorials på YouTube för eltandborstar är ju sååå uppskattade av sååå många så jag tänkte att något måste jag göra fel, men vad jag ser så tycker jag att jag gör rätt.

Har någon här haft liknande erfarenheter eller helt andra erfarenheter? Har ni älskat era eltandborstar från början, börjat älska dem med tiden eller provat men gett up dem efter ett tag då ni hatat dem lika mycket som jag? Är det vansesak och jag bara behöver ge det mer tid? Gör jag något fel när jag använder den? Är eltandborstar helt enkelt inte för alla och jag borde ge upp och återgå till min manuella? Asså jag blir frustrerad varenda gång jag använder den så just nu känns det ju lockande att bara ge upp på skiten, men vore ju också trist eftersom de ska vara bra för tänderna och jag har ju lagt ut en del pengar på den eftersom jag tänkte att den skulle vara en fantastisk upplevelse.
vilken app pratar du om
Citera
2026-02-01, 14:04
Medlem
Clint.Ruins avatar
Tror det handlar om ovana, det kommer att bli bättre snart.

Jag har enbart använt eltandborste sedan nästan 30 år och kommer ihåg hur ovant det var i början, som att hela kraniet vibrerade. Det gick dock över efter någon vecka.

Har inte haft karies sedan dess. Alltid kört med Braun Oral-B, billigaste tänkbara utan appar och annat som jag inte behöver och bara höjer priset.
Citera
2026-02-01, 14:08
Medlem
Givetvis är det inte för alla. Det finns 50 olika vanliga tandborstar i en livsmedelsbutik av en anledning.

Det mest störande med eltandborste för min del som multitaskar mig genom morgon- och kvällsrutinen är att det är två minuter då jag inte kan använda båda händerna i ens en sekund utan att det blir skitkrångligt.
Senast redigerad av Bemp 2026-02-01 kl. 14:22.
Citera
2026-02-01, 14:08
Medlem
Älskar vanligtvis att borsta med eltandborste men var tyvärr tvungen att köpa en ny förra året.
Och den var inte alls bra.
Kunde inte hitta en vanlig enkel som markerade när två minuter har gått. Den blinkar och sånt trams när jag borstar för hårt.

Jag använder eltandborsten som en vanlig tandborste. Flyttar runt hej vilt och bryr mig inte om "hur den ska användas".
Har aldrig haft karies så det funkar hur bra som helst.
Citera
2026-02-01, 14:14
Medlem
Jag testade också men tyckte det kändes oskönt så slutade och körde manuellt. Så har samma erfarenhet.
Citera
2026-02-01, 14:15
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eunice

Tror jag haft eltandborste i 15+ år och jag känner inte att jag kan relatera, vilken har du?

Det där med att skvätta kan jag hålla med om dock, men man får väl göra rent badrumsspegeln oftare bara. Om du tycker att den är hård så är det nog du som antingen har en konstig eltandborste eller bara att du är ovan för om något så känns den mycket mjukare mot tandköttet än vad jag minns att en vanlig tandborste gjorde.

Jag kan verkligen inte föreställa mig hur det skulle vara att gå tillbaka till en vanlig tandborste, fyfan asså!
Citera
2026-02-01, 14:21
Medlem
bogerts avatar
Dom apparna som ingår är helt värdelösa, det är ett misstag att använda dom. Du borde istället sattsa på att programmera din egen app som du kan logga in på när du ska borsta tänderna. En tips är att använda bankid för krypteringen så ingen annan kommer och borstar med din app. Koda kan du göra med chatgpt om du är ovan, det går snappt.
Citera
Medlem
eunices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
vilken app pratar du om

Ah förlåt, hade väl varit bra om jag inkluderat den infon haha. Tandborsten är av märket Oral-B så det är Oral-B-appen jag använder.
Citera
Medlem
För mig är det helt tvärtom. Har använt "vanlig" tandborste vid enstaka tillfällen, de senaste 10+ åren och känslan av renhet i munnen går inte alls att jämföra med den som jag upplever efter att ha borstat med eltandborste.

Nu har jag en Braun IO. Den billigaste i serien, utan massa onödiga funktioner som appar till exempel (själva tandborsten är densamma). Det är helt klart den bästa tandborsten jag haft och jag skulle aldrig kunna gå tillbaks till vanlig manuell borstning igen.
Citera
2026-02-01, 14:24
Medlem
eunices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Tror det handlar om ovana, det kommer att bli bättre snart.

Jag har enbart använt eltandborste sedan nästan 30 år och kommer ihåg hur ovant det var i början, som att hela kraniet vibrerade. Det gick dock över efter någon vecka.

Har inte haft karies sedan dess. Alltid kört med Braun Oral-B, billigaste tänkbara utan appar och annat som jag inte behöver och bara höjer priset.

Jag får ge det mer tid då, fast kanske skippa appen för den stör jag mig väldigt på. Nästan 30 år utan karies låter ju toppen, är därför jag vill börja använda eltandborste, de ska ju vara väldigt bra på att göra rent.
Citera
2026-02-01, 14:26
Medlem
HBTKuks avatar
Sedan jag skaffade eltandis har jag aldrig sett tillbaka. Skitbekväma och gör rent och fint. Finns ingen tandläkare som rekommenderar annat än elborste. Vissa låter onödigt högt och jobbigt. Fick en ny av gumman för att hon hatade ljudet av den gamla som lät som ett tröskverk. Nu har jag med ljuddämpare, som 007.

Snusar på och tandläkaren är nöjd. "Återbesök om två år".

Walla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in