2026-02-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Givetvis är det inte för alla. Det finns 50 olika vanliga tandborstar i en livsmedelsbutik av en anledning.

Det mest störande med eltandborste för min del som multitaskar mig genom morgon- och kvällsrutinen är att det är två minuter då jag inte kan använda båda händerna i ens en sekund utan att det blir skitkrångligt.

Det är det som stör mig med. Ändå multitaskar man på mornarna och dräller tandkräm på tröjan. Det är värdelöst.
Citera
2026-02-01, 23:08
Medlem
eunices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har en enklare tandborste i den serien då jag absolut aldrig förstått varför man ska ha en app för att borsta tänderna? Har du en app för att koka tevatten och duscha också?

Har kört eltandborste senaste 25 åren och de få gånger när man måste köra manuell då eltandborste ska laddas eller att man är på resa så känner jag inte samma renhet i munnen.

Du har nöjd kund garanti på dem så du kan använda den i upp till 100 dagar och sen skicka tillbaka den och få tillbaka pengarna om du inte är nöjd.
Mitt tips är att ge den två veckor och borsta som det är tänkt med eltandborste, inte gnugga utan låt tandborsten jobba på en yta i taget.

Haha var väl mest nyfiken på appen då den finns så jag ville prova, men är som sagt inte imponerad av den så den ger jag nog upp på. Men ska ge eltandborsten mer tid, hoppas att jag kommer lära mig tycka om den.
Citera
2026-02-01, 23:12
Medlem
eunices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du har redan gett svaret egentligen.

A
-Se till att du får borsten riktigt mjuk, alla är för hårda på eltandborstarna i början.
Det finns liksom inga motsvarigheter till ”mjuk” och ”extramjuk” som finns på vanliga.

B
-Använd båda, elektriska till ”Whitening” och ytor, manuell med extramjuk uppe vid tandköttet.

Jag har använt båda vid flera tillfällen sedan jag köpte den elektriska, känner ofta att jag vill gå in med min manuella efteråt och ibland gör jag det. Men det tar ju tid och känns bara jobbigt, om jag inte blir nöjd med den elektriska så känns det ju enklast att bara köra utselutande med den manuella. Orkar inte hålla på och borsta tänderna med två tandborstar haha.
Citera
2026-02-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eunice
Jag köpte en eltandborste häromveckan, har väl varit intresserad av det ett tag för man hör ju från tandläkare och reklamer hela tiden att de ska vara bättre än manuella, men nu kom jag äntligen till skott och köpte en. Problemet är att jag hatar den. Har gett det lite tid för att jag tänkt att jag bara behöver vänja mig vid den, men jag hatar den snarare mer nu än vad jag gjorde i början.

Mitt största problem är väl att jag inte känner mig ordentligt ren efter att jag använt den, känner alltid att jag vill gå in med min manuella efteråt. Känner också att jag har lite kontroll över den, uppskattar att jag själv kan gnugga med min manuella, eltandborsten liksom bara håller jag ju mot tänderna så det känns svårare att veta vad den gör. För det andra känns den hård och aggressiv, liksom den är inte skön mot tandköttet. För det tredje kan jag knappt se vad jag gör eller vart och hur jag håller den för om man öppnar munnen medan man använder den så sprutar den tandkräm tamejfan överallt. För det fjärde får jag psykbryt på appen som hör till så den har jag kört utan de senaste dagarna, helvetet kopplar ju till mobilen och ska kontrollera att man borstar alla tänder och i alla vinklar, men den känner ju inte av korrekt. Hälften av tiden så visar den att jag borstar på ställen där jag inte borstar så statistiken blir ju helt fel och så blir det att jag stundvis står och borstar hur länge som helst för jag försöker få appen att markera att jag borstat alla sidor av alla tänder, för den uppfattar inte att jag redan gjort det.

Disclaimer: Alla mina problem kan såklart vara brukarfel, men jag har till och med suttit och kollat på tutorials på YouTube för eltandborstar är ju sååå uppskattade av sååå många så jag tänkte att något måste jag göra fel, men vad jag ser så tycker jag att jag gör rätt.

Har någon här haft liknande erfarenheter eller helt andra erfarenheter? Har ni älskat era eltandborstar från början, börjat älska dem med tiden eller provat men gett up dem efter ett tag då ni hatat dem lika mycket som jag? Är det vansesak och jag bara behöver ge det mer tid? Gör jag något fel när jag använder den? Är eltandborstar helt enkelt inte för alla och jag borde ge upp och återgå till min manuella? Asså jag blir frustrerad varenda gång jag använder den så just nu känns det ju lockande att bara ge upp på skiten, men vore ju också trist eftersom de ska vara bra för tänderna och jag har ju lagt ut en del pengar på den eftersom jag tänkte att den skulle vara en fantastisk upplevelse.
Är det en oral beller Phillips? Jag har använt Phillips dom är väldigt dåliga dom oscillerande från oral B rensar mkt mer bättre
Citera
2026-02-02, 01:40
Medlem
Citat:
Jag köpte en eltandborste häromveckan, har väl varit intresserad av det ett tag för man hör ju från tandläkare och reklamer hela tiden att de ska vara bättre än manuella, men nu kom jag äntligen till skott och köpte en. Problemet är att jag hatar den. Har gett det lite tid för att jag tänkt att jag bara behöver vänja mig vid den, men jag hatar den snarare mer nu än vad jag gjorde i början.

Mitt största problem är väl att jag inte känner mig ordentligt ren efter att jag använt den, känner alltid att jag vill gå in med min manuella efteråt. Känner också att jag har lite kontroll över den, uppskattar att jag själv kan gnugga med min manuella, eltandborsten liksom bara håller jag ju mot tänderna så det känns svårare att veta vad den gör. För det andra känns den hård och aggressiv, liksom den är inte skön mot tandköttet. För det tredje kan jag knappt se vad jag gör eller vart och hur jag håller den för om man öppnar munnen medan man använder den så sprutar den tandkräm tamejfan överallt. För det fjärde får jag psykbryt på appen som hör till så den har jag kört utan de senaste dagarna, helvetet kopplar ju till mobilen och ska kontrollera att man borstar alla tänder och i alla vinklar, men den känner ju inte av korrekt. Hälften av tiden så visar den att jag borstar på ställen där jag inte borstar så statistiken blir ju helt fel och så blir det att jag stundvis står och borstar hur länge som helst för jag försöker få appen att markera att jag borstat alla sidor av alla tänder, för den uppfattar inte att jag redan gjort det.

Disclaimer: Alla mina problem kan såklart vara brukarfel, men jag har till och med suttit och kollat på tutorials på YouTube för eltandborstar är ju sååå uppskattade av sååå många så jag tänkte att något måste jag göra fel, men vad jag ser så tycker jag att jag gör rätt.

Har någon här haft liknande erfarenheter eller helt andra erfarenheter? Har ni älskat era eltandborstar från början, börjat älska dem med tiden eller provat men gett up dem efter ett tag då ni hatat dem lika mycket som jag? Är det vansesak och jag bara behöver ge det mer tid? Gör jag något fel när jag använder den? Är eltandborstar helt enkelt inte för alla och jag borde ge upp och återgå till min manuella? Asså jag blir frustrerad varenda gång jag använder den så just nu känns det ju lockande att bara ge upp på skiten, men vore ju också trist eftersom de ska vara bra för tänderna och jag har ju lagt ut en del pengar på den eftersom jag tänkte att den skulle vara en fantastisk upplevelse.
Har samma erfarenhet. Även det mjukaste borsthuvudet har alldeles för hårda borst. Eltandborsten gör rent de platta ytorna på framtänderna men inte längs med tandköttet eller mellan tänderna.

Jag använder inte min eltandborste överhuvudtaget, den mjuka manuella är överlägsen.
Citera
2026-02-02, 02:26
Medlem
För det första, vilken eltandborste köpte du?

Inte testat de med appar, men herregud, en app är det sista jag skulle vilja ha till en tandborste.

Det finns runda huvuden som roterar (typ Oral-B) och ”vanliga” huvuden som vibrerar sidledes (typ Philips). Du borde kanske testa den andra typen.

Eltandborstar är inte de bästa för tandköttet. Det finns att köpa till huvuden som är bättre anpassad för tandköttet, mjukare strån, mer gummi. Men det är bäst att alternera med vanlig tandborste och tungskrapa när man vill rengöra munnen.
Citera
2026-02-02, 03:09
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Älskar vanligtvis att borsta med eltandborste men var tyvärr tvungen att köpa en ny förra året.
Och den var inte alls bra.
Kunde inte hitta en vanlig enkel som markerade när två minuter har gått. Den blinkar och sånt trams när jag borstar för hårt.

Jag använder eltandborsten som en vanlig tandborste. Flyttar runt hej vilt och bryr mig inte om "hur den ska användas".
Har aldrig haft karies så det funkar hur bra som helst.
Kan tipsa om denna Be Lucent som markerar efter två minuter.
Citera
2026-02-02, 05:58
Medlem
Hade också problem med att vänja mig. Nu skulle jag inte kunna gå tillbaka. Skulle bara använda vanlig manuell borste i nödfall.

Jag gjorde som så att jag började använda eltandborsten avstängd. Sedan startade igång den på en tandrad bara, resten avstängd. Fortsatte sedan allt eftersom med fler tänder under några dagar. Alltså ökade antalet tänder för varje dag när den var på. Lät bli tandköttet när den var påslagen. Samma sak där. Körde en bit på tandköttet med påslagen borste. Ökade allt eftersom. Blödde lite i början då det var ovant och borsten kändes hård. Men gick bra till slut. Tog några dagar för munnen att vänja sig.

Även om du nu kan vänja dig borsta på tänderna. Men tycker det är för hårt mot tandköttet. Kan du ju ha den avstängd för bara det. Rekommenderas om det känns för hårt ändå efter några dagar skaffa mjukare borstar.

Sedan behövs inte värsta lyxiga tandborsten med appar och annat. Räcker med en eltandborste med ett par olika hastigheter som du ändrar direkt på borsten. Bra också om den säger till när du ska byta tandrad. Mer behövs inte. Är övertygad om att en eltandborste för ca 800kr borstar lika bra som en för 3000kr.
Citera
2026-02-02, 07:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Haha var väl mest nyfiken på appen då den finns så jag ville prova, men är som sagt inte imponerad av den så den ger jag nog upp på. Men ska ge eltandborsten mer tid, hoppas att jag kommer lära mig tycka om den.

Men du tyckte inte det var något fel att betala någon eller några tusenlappar för en tandborste?
Jag köpte som sagt en mycket enklare modell utan app och skit för 700kr och då fick vi två tandborstar.
Den snurrar den också och tror även den gör det i samma hastighet. Har tre hastigheter också.
Citera
2026-02-02, 07:46
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag har haft en Braun Qi med app, i över två år nu.
Appen var bara rolig i början, den har jag avinstallerat.

Men själva tandborsten är mycket bättre än en vanlig, det blir rent som hos tandläkaren varje dag därhemma.

Var nyss hos tandläkaren, inga hål hade jag, bara tandsten och då har jag bara borstat 1 gång om dagen.
Citera
2026-02-02, 07:48
Medlem
Cindells avatar
Jag vande mig aldrig och har gått tillbaks till vanlig manuell tandborste. Fungerar hur bra som helst.
Citera
2026-02-02, 08:18
Medlem
Jag har aldrig förstått eltandborste tills jag prövade oral b io. Den har ett kraftigare motor eller tryck på 3 växlen ön de andra eltandborstar jag ägt och samtidigt skonsamt för tandköttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in