2026-01-29, 19:35
Medlem
Jag kör popcornskål i silikon som man kör i micron. Kung Markatta har bra korn.
Citera
2026-01-29, 19:38
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Finns fler varianter.

Jag kör denna.
Thanks love!
Citera
2026-01-29, 19:49
Medlem
cebejs avatar
Du kanske häller i för många på en gång? När jag poppat i kastrull och misslyckats så har jag haft i för mycket i pannan. Då blir flera brända och några blir opoppade och däremellan blir de lyckade.
Micropopcorn är annars mycket bra och mycket godare och går inte att misslyckas med!
Eller jo, påsen kan visst börja brinna i micron om man klantar sig.
Det var det en vän till mig som berättade.
Citera
2026-01-29, 20:09
Avstängd
Snåla inte med smöret, dessutom kan jag tipsa om smaksättning, om du kan få tag på flavacol, det använts flitigt på biografer i USA.
Citera
2026-01-29, 20:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.
(...)
Några tips ?
Inte aluminiumkastrull på induktionsspis
Vet fan inte hur du annars misslyckas...
Citera
2026-01-29, 20:46
Medlem
Forevermores avatar
Fått lära mig att man ska poppa i en aluminiumgryta så det har jag alltid gjort.

Det ska vara majsolja.

Man slänger i popcorn så man har till en stor skål. Det är bättre att poppa i två omgångar om man ska ha till två stora skålar.

Man behöver inte hälla i olja först. I med popcorn och häll på olja så att alla pocorn blir oljiga.För lite olja blir inte bra.

På med högsta värme och ha det hela tiden.

Rist i grytan medan de poppar så att alla popcorn blir poppade. Häll av popcorn när de börjar trycka på locket och fortsätt på högsta värme och skaka grytan.

Klart....

Jag tror problemet kan vara att popcornen är av dålig kvalitet eller att de blivit gamla. Har de blivit gamla och torkat ut så poppar de dåligt. Släng och köp en ny påse och var noga med att sluta till den ordentligt mellan gångerna.

Jag har nästan alltid använt Grytpopcorn från Filmsnacks. Men Icas egna funkar också.
Senast redigerad av Forevermore 2026-01-29 kl. 20:52.
Citera
2026-01-29, 21:10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?

Du måste ha hamnat i en depression eller liknande. Det här verkar allvarligt. För att nollställa din situation rekommenderar jag dig att köpa kvalitetsfrön från t ex Wepoppop och följa deras råd för utförandet. Då borde inget kunna gå fel. Så här kan du inte ha det.
Citera
2026-01-29, 22:01
Medlem
Citat:
Typ så jag har gjort. Gör säkert något fel med värmen eftersom alla spisar är olika och inget man kan läsa sig till. Provar i morgon igen.

Smält en rejäl klick smör i rapsolja som täcker botten. I med kärnor, blanda runt. Högsta värmen och sen när det börjar poppa dra ned till hälften.

Smarrigt och går inte att misslyckas.
Citera
2026-01-29, 22:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Kör på bra majskorn från ex vis The popping company eller liknande.
Citera
2026-01-30, 13:05
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Hela majset är GMO, alltså skit fullt

Man genmodifierar ju för att växterna ska bli tåligare, behöva mindre skadedjursbekämpning, ge bättre skördar och en bättre produkt, och majs för popcorn är speciellt odlade för detta. Om de fungerar sämre så borde de ju inte vara modifierade, eller hur?

Generna från majs hoppar inte in i dina gener.
Citera
2026-01-30, 15:36
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom där maskinerna är ju totalt jävla värdelösa, blåser och skjuter popcorn/kärnor över halva köket, poppar typ hälften av kärnorna, resten flyger ur opoppade och far över halva köket, och popcornen får ofta knepig konsistens, och salt mm fastnar inte om man inte dränker dom i smör, och då blir dom soggiga istället.

Tror det har med mängden kärnor man skickar i. För mycket och det flyger men annars blir det sjysta popcörn.

Att salt inte fastnar har jag personligen inte upplevt, men det är valfritt att poppa hur man vill
Citera
2026-01-30, 16:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Man genmodifierar ju för att växterna ska bli tåligare, behöva mindre skadedjursbekämpning, ge bättre skördar och en bättre produkt, och majs för popcorn är speciellt odlade för detta. Om de fungerar sämre så borde de ju inte vara modifierade, eller hur?

Generna från majs hoppar inte in i dina gener.

En del manipulationer är för att växterna ska överleva dom bekämpningsmedel dom använder så att dom kan spraya med tuffare saker utan att grödorna dom vill ha stryker med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in