2026-01-29, 00:20
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?
Citera
2026-01-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?

Förstår inte hur du kan misslyckas med att poppa popcorn du får köpa färdiga popcorn istället det finns ju hur många olika smaker som helst och de är ju inte särskilt dyra!
Citera
2026-01-29, 00:27
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Förstår inte hur du kan misslyckas med att poppa popcorn du får köpa färdiga popcorn istället det finns ju hur många olika smaker som helst och de är ju inte särskilt dyra!

Fast det är inte lika gott. Måste vara nåt med värmen, att jag inte hittar rätt värme eller nåt. Jag vet inte.
Citera
2026-01-29, 00:28
Medlem
Det är ju jättelätt. Olja i en kastrull, täck botten med korn. Kör igång med hög värme. Sjuan hos mig (med induktion), kanske annorlunda hos dig. Skaka kastrullen då och då. När det börjar poppa, sänk till sexan. Skaka om och sänk till femman. Skaka då och då tills det i princip slutar poppa. Då är det klart
Citera
2026-01-29, 00:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Fast det är inte lika gott. Måste vara nåt med värmen, att jag inte hittar rätt värme eller nåt. Jag vet inte.

Hemligheten är att värma upp smöret långsamt/på lägre temperatur till att börja med, och sedan öka temperaturen i samband med att du lägger i majskornen.

EDIT: Snåla inte med smöret...
Citera
2026-01-29, 00:41
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Det är ju jättelätt. Olja i en kastrull, täck botten med korn. Kör igång med hög värme. Sjuan hos mig (med induktion), kanske annorlunda hos dig. Skaka kastrullen då och då. När det börjar poppa, sänk till sexan. Skaka om och sänk till femman. Skaka då och då tills det i princip slutar poppa. Då är det klart

Typ så jag har gjort. Gör säkert något fel med värmen eftersom alla spisar är olika och inget man kan läsa sig till. Provar i morgon igen.
Citera
2026-01-29, 01:08
Medlem
Känns som de kärnor man köper på affären legat lagrade på bulk i typ 25 år.
Citera
2026-01-29, 01:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Köp bra kärnor och lär dig att poppa just dessa. Alla är olika. Men generellt så häll ett tunnt lager olja och värm på 6/10 i en minut. Ner med kärnor. Lock på i en minut och sedan lite smör i. De bör börja poppa 1 minut efter det. Sen sänk värmen till 3/10 och skaka kastrullen lite.
Citera
2026-01-29, 03:11
Medlem
Skaka kastrullen hela tiden med medelhög värme, olja tål högre värme än smör.
Men är popcornen av sämre kvalitet så spelar det ingen roll hur du poppar. Har varit ute för samma sak som dig ts. Bara att hoppas du finner en bra batch.
Citera
2026-01-29, 04:22
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Använd jordnötsolja eller ghee, rapsolja duger det med, dem klarar högre temperatur, använd inte vanligt smör.
Gärna en tjockbottnad kastrull.
Olja, full flås typ, värm upp innan kärnorna åker i, sen salta och åk, vill du inte ha så sega popcorn så av med locket lite när det slutat fara kring som värst och passa då på att sänka värmen lite.

Vill du ha smörsmak så köper du detta saltet, salta varsamt med detta då det lätt blir för salt, passa även på att köpa kärnor hos denna eller annan liknande sida:

https://gottes.se/forsaljning/popcorn/popcornsalt/popcornsalt-flavacol-original-gold-medal/?srsltid=AfmBOor_EByDbARMuUW60w-HyZwmgRsrwma211_kTPPHMrquPudElIzF
Citera
2026-01-29, 04:39
Medlem
zombie-nations avatar
Kan vara en undermålig spis. Vissa moderna spisar går inte upp på riktigt hög värme har jag märkt. Det är enerverande. Då poppas popcornen långsamt och blir små.

Man behöver inte sänka värmen, man tar av grytan när det slutar poppa, skakar lite för de sista ska poppa, sen klart.
Citera
2026-01-29, 05:39
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Använd jordnötsolja eller ghee, rapsolja duger det med, dem klarar högre temperatur, använd inte vanligt smör.
Gärna en tjockbottnad kastrull.
Olja, full flås typ, värm upp innan kärnorna åker i, sen salta och åk, vill du inte ha så sega popcorn så av med locket lite när det slutat fara kring som värst och passa då på att sänka värmen lite.

Vill du ha smörsmak så köper du detta saltet, salta varsamt med detta då det lätt blir för salt, passa även på att köpa kärnor hos denna eller annan liknande sida:

https://gottes.se/forsaljning/popcorn/popcornsalt/popcornsalt-flavacol-original-gold-medal/?srsltid=AfmBOor_EByDbARMuUW60w-HyZwmgRsrwma211_kTPPHMrquPudElIzF
Halalcert....då utgår det iaf för mig. Även kosher om nån bojkottar av den anledningen. Synd, kunde vara kul att prova.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in