2026-01-29, 15:48
Medlem
Sereenas avatar
Problemet nuförtiden är mest att hitta vettig majs att poppa, butikerna har mest bara femtielva olika micropop varianter och många har övht inte ens spispop längre och när dom har så är kvalitén urusel.
Citera
2026-01-29, 15:50
Medlem
UngeHerrProms avatar
Allt handlar om temperatur.
Använd en bred kastrull och för värm innan med med lock på. Ju mer kontaktyta för popcornen desto fortare går det
Citera
2026-01-29, 16:04
Avstängd
Paris24s avatar
Micropop?

Det har med temperaturen att göra och antaligen för klen spisplatta eller kass kastrull, köp en för mint 600 kr med svarvad kopparbotten.

Självklart måste kastrullbotten passa exakt på plattan, så inte för stor kastrull.
Citera
2026-01-29, 16:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Utan att skaka om alls?

Man behöver inte skaka om. Man kan göra det när det går några sekunder mellan popparna, och då de allra flesta är poppade. På det sättet kan man få alla att poppas utan att det bränns. Men äter man försiktigt så kan man ju ta av kastrullen när de flesta poppats om det inte är så noga och man tål att några bara är kärnor.

De poppas som bäst om de är stilla och på hög värme. Låg värme och de poppas inte till sin potential. Händer också om man skakar.

De som poppar i olja och smör, fattar inte varför. Man tar bara så mycket olja som behövs. Vill man ha smält smör så häller man ju på det efteråt.

Mikropopcorn borde vara förbjudet. Dels utvecklas giftig rök, dels är det så mycket fett i att det blir extremt onyttigt utan att smaken är bra. Och alltid denna palmolja.

Googles AI anser att man kan mikra popcorn i en fruktpåse av papper. Jag kan dock säga att det inte är idealt med brand i mikron klockan 2 på natten och man inte når upp till brandvarnaren och väcker alla grannar.
Citera
2026-01-29, 16:41
Medlem
Använder kokosfett eller "rent smör" som finns att köpa i vissa ICA eller online.

Dessa funkar för de tål höga temperaturer utan att brännas. Får perfekt popping varje gång.
Citera
2026-01-29, 17:02
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Provade igen nu och nej det går inte. Det poppar jättesakta, bara ett popcorn åt gången och det får aldrig någon fart och sen blir massa kärnor kvar som inte poppar och dom som poppar blir väldigt små.

Fyllde kastrullens botten med rapsolja, hällde in kärnorna, satte spisen på 10 av 12 och när det började fräsa så vred jag ner lite till 9an. När jag hörde att dom första började poppa så vred jag ner till femman.

Fick slänga allt

Alla skriver olika tips så jag fortsätter väl försöka tills jag hittar det som fungerar.

Popcorna är av märket Garant
Citera
2026-01-29, 17:09
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Popcorna är av märket Garant

Garants popcorn är dåliga. Försökte poppa ett par gånger men slängde till slut påsen. Testade några månader senare och det blev inte mycket bättre. Har dock inte testat deras EKO variant.

Testade emellanåt OLW och det blev rätt bra. Men de butiker jag handlar på har slutat med OLWs kärnor.

Blir nog att beställa på nätet.
Citera
2026-01-29, 17:16
Medlem
Dr-Xs avatar
Sån här har jag använt i ca 15 år. Fungerar hur bra som helst!

https://www.google.com/search?q=big+popper&oq=big+popper&gs_lcrp=EgZjaHJv bWUyCQgAEEUYORiABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQAB iABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQ ABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABDIHCAoQAB iABDIHCAsQABiABDIHCAwQABiABDIHCA0QABiABDIHCA4QABiA BNIBCDI0MDdqMGo0qAIOsAIB8QUEU3vjC8ncvg&client=ms-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Citera
2026-01-29, 17:22
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Garants popcorn är dåliga. Försökte poppa ett par gånger men slängde till slut påsen. Testade några månader senare och det blev inte mycket bättre. Har dock inte testat deras EKO variant.

Testade emellanåt OLW och det blev rätt bra. Men de butiker jag handlar på har slutat med OLWs kärnor.

Blir nog att beställa på nätet.

Fanns bara Garant och EKO men det sistnämna var mycket dyrare. Konstigt ändå om det är dåliga kärnor, då skulle väl ingen köpa dessa.
Citera
2026-01-29, 17:26
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
GMO står för genetiskt modifierad organism. Antingen är majsen GMO eller inte. GMO är inte en kemikalie som saker kan ha mer eller mindre av.

Eller menar du att man har stoppat majskornen fulla med andra organismer som är genetiskt modifierade?

Hela majset är GMO, alltså skit fullt
Citera
2026-01-29, 17:28
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Provat fyra gånger nu med lite olika värme, blir bara samma äckliga resultat så nu skiter jag i det. Tur jag köpte en påse färdigpoppade popcorn som backup även om dessa inte är särskilt goda.

Ni som lyckas varje gång, vad har ni för jävla superkärnor. Eller superspis/superkastrull?
Citera
2026-01-29, 17:30
Medlem
Mycket olja.
Alla popcorn i direkt
Maxvärme
Inget lock… så fukten försvinner ur grytan
Rör runt sakta med träslev

När första poppar på med microlock… så fukt kan försvinna men popcornen stannar kvar.
Sänk värmen lite.

Låt poppa tills det finns ett lager med popcorn så popcornen inte flyger runt i grytan längre.
Ta bort locket.
Rör sakta med träsleven så det inte bränner.
Poppa tills det är ett par sekunder mellan poppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in