Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Du skryter om att du slipper stå med mössan i hand för småköp, men det är ju för att beloppen är för låga för att bry sig om! Försök köpa något som kostar mer än en veckolön i ett land utanför EU/USA/Kanada med din "fina vanliga bank" och se hur fort du blir blockerad för "misstänkt transaktion".
Bankerna tjänar pengar på att du inte kan använda kortet fritt, då tvingas du ha kvar pengarna hos dem. Att du tror att du har "bättre service" för att du slipper ringa om en server i Kanada är ren och skär barnslighet. Vänta tills du ska göra en affär på riktigt, då lär du dig vad "fitt-bank" egentligen betyder.
Att köpa en jävla server i Kanada är inget bevis på något annat än att du har tur med beloppsgränsen. Försök köpa en dator över disk för 80k i Asien utan att banken spärrar köpet för "din säkerhet" om du inte "förklarar dig"..
Köpte en bil förra året från usa för över 300k, inga som helst problem då heller. Handlar en hel del även från Asien, ibland med betydande summor, och inte heller det har varit några problem.
Jag fattar ärligt talat inte hur folk kan ha såna problem med bankerna, jag omsätter garanterat betydligt mer än genomsnittet och en betydande del är utomlands och ändå har jag aldrig några problem. Hur fan bär ni er åt?
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Du tror att din "vanliga bank" är schyst? De är bara för lata för att kontrollera småtransaktioner. Så fort summorna blir intressanta (för dom, inte för dig) så måste du "motivera". Det är inte "service", det är medveten byråkrati som hindrar dig från att handla enkelt utan knök.
Du tror att bankerna är intresserade av att du köper en dator för 80k? Ledsen om jag kränker ditt lilla ego, men dom bryr sig inte ett skit om dig, du är totalt oviktig.
Att man måste motivera vissa transaktioner är inte "fitt-bankernas" fel, det är svensk lag. Jag kan lova dig att ingen vore gladare än bankerna om dom slapp fråga kunderna, det kostar dom enorma summor i administration och gör att dom förlorar kunder.
Banker är inte "sjyssta", dom är vinstdrivande institutioner. Men dom är inte onödigt byråkratiska heller eftersom det skrämmer bort kunder, och en vinstdrivande instution är givetvis intresserad av att ha så många kunder som möjligt.
Banken skiter fullkomligt i vad du köper för dina pengar, du är totalt irrelevant och existerar inte ens i deras medvetande, men lagen tvingar dom att följa vissa rutiner ändå. Det är inte "medveten byråkrati", det är tvingad byråkrati, och att skylla det på bankerna visar bara att man är totalt oinsatt och inte har en aning om vad man pratar om.