2026-01-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Var säger dom det och i vilket sammanhang?
Helt klart ringde de upp v vid dessa 2 tillfällen!
Okej, dom säger det i sammanhanget bedrägerier mot t ex äldre.
Citera
2026-01-23, 10:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Okej, dom säger det i sammanhanget bedrägerier mot t ex äldre.
De säger att de aldrig ringer upp och ber om personlig information eller att du ska logga in med Bank-Id
Citera
2026-01-23, 10:59
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofantman
Hej Flashback. Jag har nyligen fått mitt kort nekat flera gånger vid internetköp. Så fort det rör sig om utländska sidor så verkar det inte fungera. Det har aldrig varit ett problem innan den här veckan. Mitt kort är ett mastercard genom sparbanken. Har detta något med grönland att göra? Eller har det något med att när jag går in på kort i appen så står det att det finns två kort men ett av dem är inte aktiverat och jag behöver bekräfta att det har levererats. Det märkliga är att det nya kortet har jag inte beställt och mitt gamla kort går inte ut förens om typ 1 år så banken borde inte ha skickat ut ett nytt kort än?

Jag känner mig omyndighetsförklarad när jag måste använda min 80 åriga fars kort. Hjälp mig flashback
Antingen är kortet spärrat för köp i utlandet eller så har du inte cash på konto kompis
Citera
2026-01-23, 11:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Jag känner mig omyndighetsförklarad när jag måste använda min 80 åriga fars kort. Hjälp mig flashback

Hjälper dig inte här och nu, men för framtiden skaffa minst ett kort till och då gärna från andra nätverket (visa/mastercard).

Själv har jag debitkort mastercard från shb, extrakort mastercard hos revolut och som backup ett visa kreditkort från norwegian. Kreditkortet har ingen årsavgift och det räcker att du använder det till några köp per år och betalar fakturan direkt för att du skall få behålla det.

Tänk om något händer med det vanliga kortet? Skulle aldrig våga förlita mig på enbart ett kort, köp online gör jag alltid på kreditkortet.
Senast redigerad av sucuk 2026-01-23 kl. 11:10.
Citera
2026-01-23, 11:10
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
De säger att de aldrig ringer upp och ber om personlig information eller att du ska logga in med Bank-Id

Vet av egen erfarenhet att banken frågat om personlig information via mejl.
Citera
2026-01-23, 11:12
Avslutad
Citat:
Hej Flashback. Jag har nyligen fått mitt kort nekat flera gånger vid internetköp. Så fort det rör sig om utländska sidor så verkar det inte fungera. Det har aldrig varit ett problem innan den här veckan. Mitt kort är ett mastercard genom sparbanken. Har detta något med grönland att göra? Eller har det något med att när jag går in på kort i appen så står det att det finns två kort men ett av dem är inte aktiverat och jag behöver bekräfta att det har levererats. Det märkliga är att det nya kortet har jag inte beställt och mitt gamla kort går inte ut förens om typ 1 år så banken borde inte ha skickat ut ett nytt kort än?

Du måste aktivera internet köp på det kort du försöker handla ifrån. Det är inte påslaget automatiskt.
Citera
2026-01-23, 12:22
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
På MasterCards hemsida står följande:

"Om en transaktion inte medges, ber vi dig att kontakta det finansinstitut som utfärdat kortet. Ibland vidtar banker säkerhetsåtgärder för vissa typer av transaktioner i syfte att minska risken för bedrägeri, vilket kan leda till att transaktioner inte medges".

Kanske banken klassat nätbutikerna du försökt handla från som misstänkta?
Citera
2026-01-23, 12:48
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hjälper dig inte här och nu, men för framtiden skaffa minst ett kort till och då gärna från andra nätverket (visa/mastercard).

Själv har jag debitkort mastercard från shb, extrakort mastercard hos revolut och som backup ett visa kreditkort från norwegian. Kreditkortet har ingen årsavgift och det räcker att du använder det till några köp per år och betalar fakturan direkt för att du skall få behålla det.

Tänk om något händer med det vanliga kortet? Skulle aldrig våga förlita mig på enbart ett kort, köp online gör jag alltid på kreditkortet.

Kreditkort ska även användas för köp av resor etc, då man kan få bra försäkring och hjälp med självrisken om man hyr bil etc. Kreditkort är guld om man sköter dessa bra.
Citera
2026-01-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vet av egen erfarenhet att banken frågat om personlig information via mejl.

Märkligt, har aldrig hänt mig. Antingen säkert meddelande i internetbanken eller som ett pappersbrev i brevlådan.
Citera
2026-01-23, 13:16
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Det har jag kontrollerat det är inte spärrat för varken fysiska eller internetköp. märkligt nog.

Skaffa Revolut eller wise.
Citera
2026-01-23, 13:46
Medlem
Du måste aktivt låsa upp vilka länder du tillåter kortköp till. Jag har Swedbank och har låst alla länder utom Sverige, ska jag handla utomlands måste jag gå in på kortet i appen o öppna just det landet.
Citera
2026-01-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ja kanske. Men innan det är aktiverat borde dem inte kunna göra något fiffel. Och det är märkligt att det skulle ske samtidigt som det vanliga kortet börjar krångla?
Ring bank-fittornas kundtjänst och fråga varför de nekar.. Det är ett jävla oskick vi har idag att man ska stå med mössan i hand varje gång man faktiskt vill använda sina kort och sina pengar till nåt annat än ICA, COOP och butiks-köp i svealand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in