Citat:
Ursprungligen postat av
PerAlbinErlander
Exempel på ”mogna teknologier” är tex hammare, fiskerullar och cyklar. Teknologin är i princip klar. Mindre förbättringar kan göras men de förändrar inget i sak.
Tidigare har jag bytt dator vartannat år men det har jag slutat med. Jag märker ingen större skillnad mellan en helt ny MacBook och min fyra år gamla dito. Det är ju i molnet som det händer saker nuförtiden. Det som skulle få mig att byta är om det kommer något fundamentalt nytt.
Men vad skulle detta fundamentalt nya vara? Jag har ingen aning.
Hemdator har funnits i 50 år. Utvecklingen har till stor del varit linjärt ökande med processorhastiget, minne med mera. Sedan så har det kommit stora kliv. Datormus, färgskärm, modem, färgskrivare, Disketter, Internet, musik, video, CD-spelare, CD-brännare, plattskärm, minneskort, USB, grafikkort, Extern hårddisk, SSD, pekskärm med mera.
Under 50 år så har det kommit ett tiotal nya tekniker som inneburit stora kliv. Kan inte se att den utvecklingen skulle upphöra men känslan är att det går långsammare. Till stor del beror det på att många användare använder mycket begränsad datorkraft i form av mobiltelefon istället för en kraftig persondator.