Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
De flesta gamla datorer faller på att de bara har 4 GB RAM, en ganska onödig begränsning som återförsäljarna själva skapat och förkortat många datorers livslängd med. Tror det säljs även idag, datorer med 4 GB RAM och de är långsamma och sega från första dagen.
Den dator jag sitter med nu byggde jag ihop år 2013 (mini-itx) började med 8Gb ram, 500 Gb 2,5" mekanisk hårddisk, moderkort är Gigabyte B85N Intel dual core processor med inbyggd grafik samt körde med Windows 7.
Nu i modern tid
Har samma låda, samma moderkort, 2*8 Gb ram, 500 Gb SSD 2,5" hårddisk som C:, Intel I5 4590 med inbyggd grafik, ett extensioncard till Pci16 platsen där det sitter en M2 nvme 4/3 på 1 TB. Kör med Windows 10 nu, tveksamt att jag kan uppgradera till 11 utan att fuska med kontrollerna?
Har för gammal bios på moderkortet för att kunna boota från Pci-platsen så min M2 disk är som enhet D:
Är ingen spelmänniska, men duger till mitt foto, musik, film arbete samt en massa surfning o annat vanligt datajobb. Har ett enkelt cad program, nyare Photoshop, ett par rip/konverter program för dvd/blueray. Ett halvtungt registerprogram för min stora filmsamling.
Det är dags att byta upp sig snart, blir en till Itx-låda med modernare grejor. Enda kravet är ett moderkort med 2 stycken M2 platser, 1 Pci16, processor med inbyggd grafik, minst 16 Gb ram.