2026-01-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Exempel på ”mogna teknologier” är tex hammare, fiskerullar och cyklar. Teknologin är i princip klar. Mindre förbättringar kan göras men de förändrar inget i sak.

Tidigare har jag bytt dator vartannat år men det har jag slutat med. Jag märker ingen större skillnad mellan en helt ny MacBook och min fyra år gamla dito. Det är ju i molnet som det händer saker nuförtiden. Det som skulle få mig att byta är om det kommer något fundamentalt nytt.

Men vad skulle detta fundamentalt nya vara? Jag har ingen aning.

Utvecklingen har stagnerat eftersom vanliga datorer är så bra att dom duger åt 98% av användarna. Vad mer kan vi önska innanför de fysiska dimensionerna? Det måste till något totalt revolutionerande som i.a.f. jag inte kan föreställa mig, någon kanske har aningar om vad det kan vara?

Samma gäller mobiltelefoner, det har ju inte hänt något revolutionerande på tio år, prestandan ökar inte i samma takt som förr men ändå är telefonerna löjligt dyra.
Citera
2026-01-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
De flesta gamla datorer faller på att de bara har 4 GB RAM, en ganska onödig begränsning som återförsäljarna själva skapat och förkortat många datorers livslängd med. Tror det säljs även idag, datorer med 4 GB RAM och de är långsamma och sega från första dagen.

Den dator jag sitter med nu byggde jag ihop år 2013 (mini-itx) började med 8Gb ram, 500 Gb 2,5" mekanisk hårddisk, moderkort är Gigabyte B85N Intel dual core processor med inbyggd grafik samt körde med Windows 7.

Nu i modern tid
Har samma låda, samma moderkort, 2*8 Gb ram, 500 Gb SSD 2,5" hårddisk som C:, Intel I5 4590 med inbyggd grafik, ett extensioncard till Pci16 platsen där det sitter en M2 nvme 4/3 på 1 TB. Kör med Windows 10 nu, tveksamt att jag kan uppgradera till 11 utan att fuska med kontrollerna?

Har för gammal bios på moderkortet för att kunna boota från Pci-platsen så min M2 disk är som enhet D:
Är ingen spelmänniska, men duger till mitt foto, musik, film arbete samt en massa surfning o annat vanligt datajobb. Har ett enkelt cad program, nyare Photoshop, ett par rip/konverter program för dvd/blueray. Ett halvtungt registerprogram för min stora filmsamling.
Det är dags att byta upp sig snart, blir en till Itx-låda med modernare grejor. Enda kravet är ett moderkort med 2 stycken M2 platser, 1 Pci16, processor med inbyggd grafik, minst 16 Gb ram.
Citera
2026-01-14, 08:01
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
De flesta gamla datorer faller på att de bara har 4 GB RAM, en ganska onödig begränsning som återförsäljarna själva skapat och förkortat många datorers livslängd med. Tror det säljs även idag, datorer med 4 GB RAM och de är långsamma och sega från första dagen.

Ja jo, men oftast kan man utöka minnet, DDR3.
Citera
2026-01-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne41
Utvecklingen har stagnerat eftersom vanliga datorer är så bra att dom duger åt 98% av användarna. Vad mer kan vi önska innanför de fysiska dimensionerna? Det måste till något totalt revolutionerande som i.a.f. jag inte kan föreställa mig, någon kanske har aningar om vad det kan vara?

Samma gäller mobiltelefoner, det har ju inte hänt något revolutionerande på tio år, prestandan ökar inte i samma takt som förr men ändå är telefonerna löjligt dyra.

Jag tror att amerikanska mjukvarutillverkare som Apple, Microsoft och Google konspirerar tillsammans med hårdvarutillverkarna för att tvinga oss att köpa nya enheter, även om prestandakraven egentligen inte skulle kräva det. Exempel:

En nio år gammal PC, köpt runt 2016, har Windows 10. Från 2025 slutar Windows 10 att stöjdas, och då funkar inte längre de senaste versionerna av Microsoft Teams, och Office/Microsoft 365 tappar nya funktioner. Samtidigt kan många fullt fungerande datorer inte uppgraderas till **Windows 11** på grund av krav på säkerhetschip (TPM) och CPU.

Ändå värre med Mac. En Mac köpt runt 2017–2018 kan ofta inte uppgraderas längre än till macOS 12. Från 2024–2025 slutar då moderna versioner av Teams att fungera, och Office/Microsoft 365 upphör att få uppdateringar.

Men värst är mobiler. På min Samsung Android-telefon från 2022 funkar inte Teams- och Microsoft-appen sedan strax innan jul, förmodligen för att min arbetsgivare har vissa säkerhetskrav på automatisk uppdatering av operativsystemet.

Molnargumentet ändrar inte detta. Även Chromebooks tappar kompatibilitet efter ungefär lika många år som en PC. Undantaget är Linux och öppen källkod, där gamla datorer ofta kan användas betydligt längre.
Citera
2026-01-14, 09:39
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
En nio år gammal PC, köpt runt 2016, har Windows 10. Från 2025 slutar Windows 10 att stöjdas
Det där var verkligen pajigt... några veckor efter kom förfrågan att "enrolla" för "extended security updates"... och nu är det precis som förut.

Uppdateringar i pipeline tyder väl på att allt bara var halvhjärtad bluff från början? Eller missar jag nåt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in