2026-01-13, 17:59
Medlem
Exempel på ”mogna teknologier” är tex hammare, fiskerullar och cyklar. Teknologin är i princip klar. Mindre förbättringar kan göras men de förändrar inget i sak.

Tidigare har jag bytt dator vartannat år men det har jag slutat med. Jag märker ingen större skillnad mellan en helt ny MacBook och min fyra år gamla dito. Det är ju i molnet som det händer saker nuförtiden. Det som skulle få mig att byta är om det kommer något fundamentalt nytt.

Men vad skulle detta fundamentalt nya vara? Jag har ingen aning.
Citera
2026-01-13, 18:31
Medlem
Xer0s avatar
Den nya trenden är väl att inte äga något och vara lycklig.

Dvs. du ska hyra datorkraft i molnet, och dela all din data med mega corps.
Citera
2026-01-13, 18:35
Medlem
Bassplays avatar
Om du upplever att saker händer i molnet kan jag inte tänka mig att du gör speciellt krävande saker på din dator?
Citera
2026-01-13, 18:56
Medlem
Vad är det som händer i molnet som är så kul?

byta dator vartannat år?
typ 3-4 år är väll det mesta byggt för?

Men jag är inte den som bör yttra sig. Min nytto laptop börjar väll närma sig 7år däremot e jag lite tjurig över att min pixels batteri precis sa blobb - inte alls nöjd med den ens från start.
Citera
2026-01-13, 19:10
Medlem
Bone Collectors avatar
Just nu surfar jag med en 15 år gammal laptop. Går lika bra som att surfa på den nya datorn. Ingen skillnad alls.

För några årtionden sen, så var en 15 år gammal dator totalt oanvändbar. Kunde bara användas med lika uråldrig mjukvara.

Att använda en dator från 1987 för att surfa på nätet år 2002 hade definitivt inte varit "lika bra som nya datorn".
Citera
2026-01-13, 19:14
Medlem
Snart så har vi kvantdatorer på våra skrivbord som är 1000 gånger snabbare än de datorer som vi har idag.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-13 kl. 19:18.
Citera
2026-01-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Exempel på ”mogna teknologier” är tex hammare, fiskerullar och cyklar. Teknologin är i princip klar. Mindre förbättringar kan göras men de förändrar inget i sak.

Tidigare har jag bytt dator vartannat år men det har jag slutat med. Jag märker ingen större skillnad mellan en helt ny MacBook och min fyra år gamla dito. Det är ju i molnet som det händer saker nuförtiden. Det som skulle få mig att byta är om det kommer något fundamentalt nytt.

Jag tror det "fundamentalt nya" blir en sorts digital fundamentalism.

Bort med molnet, bort med Microsoft, Meta och all annan skit. Linux och andra öppna operativsystem på små, energisnåla datorer är nog framtiden när det omgivande samhället börjar knaka i fogarna.
Citera
2026-01-13, 19:44
Medlem
Kalaskula544s avatar
Med en SSD blir typ alla trötta datorer från 2013 som ''nya''.. om man bara ska surfa.

Det är väl mest inom RT-tekniken som det behövs finslipas en del.
Citera
2026-01-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander

Hemdator har funnits i 50 år. Utvecklingen har till stor del varit linjärt ökande med processorhastiget, minne med mera. Sedan så har det kommit stora kliv. Datormus, färgskärm, modem, färgskrivare, Disketter, Internet, musik, video, CD-spelare, CD-brännare, plattskärm, minneskort, USB, grafikkort, Extern hårddisk, SSD, pekskärm med mera.

Under 50 år så har det kommit ett tiotal nya tekniker som inneburit stora kliv. Kan inte se att den utvecklingen skulle upphöra men känslan är att det går långsammare. Till stor del beror det på att många användare använder mycket begränsad datorkraft i form av mobiltelefon istället för en kraftig persondator.
Citera
2026-01-13, 20:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man har en Sinclair Spectrum och har en del tejper med kopierskydd, så kan man lära sig att förstå zilog z-80 maskinkod och knäcka kopierskyddet. Dock till ingen nytta för mig själv, bara för att jag kunde. Har aldrig spridit denna knäckta distribution.

Det var bara att ladda ned tejpen med en modifierad Basic-header utan hopp till start-addressen och sedan byta ut maskinkommandot "JP00000" mot "RET", genom att undersöka maskinkoden med ett annat program som fick plats i minnet med 48 kRam istället för 16.

Sedan kunde jag spara maskinkoden med en original Basic-header före på ett annat band och vips, så hade jag ett spel utan kopierskydd

Andra program var betydligt svårare och använde krypterad kod på tejpen.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-01-13 kl. 20:54.
Citera
2026-01-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Med en SSD blir typ alla trötta datorer från 2013 som ''nya''.. om man bara ska surfa.

Det är väl mest inom RT-tekniken som det behövs finslipas en del.

De flesta gamla datorer faller på att de bara har 4 GB RAM, en ganska onödig begränsning som återförsäljarna själva skapat och förkortat många datorers livslängd med. Tror det säljs även idag, datorer med 4 GB RAM och de är långsamma och sega från första dagen.
Citera
2026-01-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Snart så har vi kvantdatorer på våra skrivbord som är 1000 gånger snabbare än de datorer som vi har idag.
Problemet är att kvantdatorer inte presterar mångdubbelt bättre än konventionella datorer i alla typer av uppgifter. I spel kommer kvantdatorer till exempel att vara mycket sämre än konventionella datorer, om de överhuvudtaget kan köra dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in