Citat:
Ingen som hört talats om föräldraansvar eller? Jag uppfostrar mina barn att faror finns precis överallt, att neka barnen att bygga snökojor eller trädkojor osv då det kan vara farligt.......nej inte min grej! Däremot så har jag redan sedan de var små arbetat massor med riskanalys, ska barnen själva och fiska eller annat så ska det finnas förberedelser, tydliga regler osv! Idag är barnen vana vid att är det ett övergångsställe så ska alla bilar stanna så varför ens se sig för när inte ens mamma eller pappa gör det?!
Med telefonen i högsta hugg fastklistrad i ansiktet på en elspark som dyker upp från ingenstans i full fart krävandes att allt och alla oavsett fordon eller väglag ska kunna hinna stanna!
Samma dilemma här enligt mig och istället för att lägga över ansvaret på alla andra istället för ditt eget ansvar som förälder hjälper föga när barnen ifråga har "ärvt" mamma och pappas mentalitet. Samma typ av människor som går mitt i vägen i bredd på parkeringsplatser utanför köpcentrum osv och precis har glömt bort att de alldeles nyss parkerat sin egen bil och sekunderna innan var just bilister.
Vare sig våra barn eller vi vuxna i familjen går i bredd på parkeringar och litar på att bilister ska se varenda unge som kan dyka upp. Vuxna ska föregå med gott exempel och påvisa tydligt att ansvaret ligger på dig själv, kanske inte alltid juridiskt om något skulle hända men fasen så mycket bättre att barnen är medvetna om att en stor del av resterande människor i samhället är idioter och inte lita på någon istället för att råka illa ut!
Med telefonen i högsta hugg fastklistrad i ansiktet på en elspark som dyker upp från ingenstans i full fart krävandes att allt och alla oavsett fordon eller väglag ska kunna hinna stanna!
Samma dilemma här enligt mig och istället för att lägga över ansvaret på alla andra istället för ditt eget ansvar som förälder hjälper föga när barnen ifråga har "ärvt" mamma och pappas mentalitet. Samma typ av människor som går mitt i vägen i bredd på parkeringsplatser utanför köpcentrum osv och precis har glömt bort att de alldeles nyss parkerat sin egen bil och sekunderna innan var just bilister.
Vare sig våra barn eller vi vuxna i familjen går i bredd på parkeringar och litar på att bilister ska se varenda unge som kan dyka upp. Vuxna ska föregå med gott exempel och påvisa tydligt att ansvaret ligger på dig själv, kanske inte alltid juridiskt om något skulle hända men fasen så mycket bättre att barnen är medvetna om att en stor del av resterande människor i samhället är idioter och inte lita på någon istället för att råka illa ut!
Helt rätt! Rakt igenom.
Jag tror också att generationen med mobiler i handen är den generations barn som växer upp här i krokarna .
Jag är 80talist och lär självklart barnen alla potentiella faror och agerande om något skulle ske etc .
Det sitter i märgen, precis som vi fick lära oss av de äldre och mor/far-föräldrar .
Jag tror som du är lite inne och skyddar på,- att alla teknisk support och förlitelse på att NÅGON ANNAN , eller något system kommer säga till eller varna / agera när något sker - börjar etsa sig in i en ny mkt skörare och potentiellt mer dödlig grupp människor och en bräcklig mentalitet.
Alla naturliga signaler som finns inom oss om potentiella faror eller instinkter som att lära sig se mönster i omgivningen / naturen osv trubbas av mer och mer .
Fyfan va tragiskt insikt känner jag nu.