2026-01-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den risken måste man varna barn för. Undrar varför varken föräldrarna eller lärarna gjort det? Och var var rastvakterna?

Och om man säger: "ni får absolut inte bygga snögrottor" så kommer alla ungar att komma ihåg det och lyda? Du gjorde naturligtvis aldrig något som du inte fick utan var alltid mycket lydig?
Citera
2026-01-13, 10:16
Medlem
Wyrdkins avatar
Ren tidsfråga. När jag var liten byggdes det betydligt mer snögrottor. Är förvånad ingen dött på så länge.
Citera
2026-01-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Ren tidsfråga. När jag var liten byggdes det betydligt mer snögrottor. Är förvånad ingen dött på så länge.
En 10- årig flicka dog år 2016 när hon lekte själv i en snögrotta.
Citera
2026-01-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
En 10- årig flicka dog år 2016 när hon lekte själv i en snögrotta.

I förhållande till alla leker i snögrottor är det ett under att så få ungar dör eller skadas. Möjligen för att det är ofta fler ungar som leker samtidigt.
Citera
2026-01-13, 11:53
Medlem
Storfetdases avatar
Förbjud barnen att gå utomhus utan hjälm, dom kan sitta inomhus och titta på ipad.
Citera
2026-01-13, 11:56
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Artikeln som är länkad i TS är uppdaterad:

"Eleven vårdas fortfarande på sjukhus efter hjärt- och lungräddning på plats. Pojkens läge beskrivs som stabilt".

Ja, man kan ju ändå ifrågasätta olika saker kring det som hände. En fråga är ju varför man har så stora snöhögar på ett skolområde, att barn kan gräva grottor och bli så pass instängda att de inte kan ta sig ut och bli allvarligt skadade? En annan fråga är, eftersom det var en förmiddag och således på skoltid, var befann sig vuxna? Var fanns rastvakterna? Har tyvärr upplevt själv att skolor har rätt stora områden att röra sig på och alldeles för få vakter i förhållande till ytan. Kommuner har inte resurser till mer personal brukar det heta... Samtidigt är det ju inte heller sällan man ser personal agera rastvakter, och de står och pratar två och två eller fler istället för att sprida ut sig och ha koll... På många skolor får barnen inte ens kasta snöbollar, så varför kan barnen gräva snögrottor i alldeles för stora högar med snö som uppenbarligen kan skada barnen?

Vet ju inte vad som var fallet här, så går ju inte att peka på... Men undra kan man ju göra...
Citera
2026-01-13, 12:20
Medlem
Tänker på mina egna barns skolgård. Är alltid engagerade rastvakter ute med tydlig orange väst. Men trots det, visst skulle ett barn kunna fastna i snö eller göra sig illa någonstans på skolgården när rastvakterna är på en annan del av ytan. De kan ju omöjligt se alla barn hela tiden.

Känns ändå som större risk att barnen skadas på väg till och från skolan på cykel eller i bil. Vi kan inte oroa oss för snöhögar som ändå ger så mycket fysisk aktivitet, frisk luft och glädje! Vi ska vara kloka men inte rädda.

Och otroligt skönt att läsa att läget är stabilt nu för barnet!
Citera
2026-01-13, 12:52
Medlem
Såna här olyckor skär verkligen i hjärtat.
Dom flesta av oss har lekt i snöhögar och snögrottor som barn. Ett oskyldigt barn ska inte få behöva sätta livet till! Hoppas det löser sig!
Citera
2026-01-13, 13:25
Medlem
Extremeflys avatar
Varför ingen misstänkt? Hade de varit en förälder hade man haft misstänkt. Vållande till annans död/kroppsskada?
Citera
2026-01-13, 13:53
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Varför ingen misstänkt? Hade de varit en förälder hade man haft misstänkt. Vållande till annans död/kroppsskada?
Vad menar du ens?
Citera
2026-01-13, 14:26
Medlem
Jag och en annan jämnårig kille fick en snögrotta över oss en gång. Tror vi har vi 8-9-års åldern. Vi hade grävt i snöhögen hela dagen och till slut kollapsade den över oss. Vi hade helt enkelt gjort lite för många in- och utgångar för att den skulle orka hålla ihop. Kommer ihåg paniken i den andre killens ögon, för våra blickar möttes exakt i ögonblicket när den rasade ihop (det ögonblicket sparades som en foto i min hjärna - var väl första "nära döden"-ögonblicket i mitt liv).

Tack och lov gick det bra - jag var närmare utgången och lyckades kravla mig ut ganska snabbt. Sedan grävde jag fram den andre killen och vi klarade oss helskinnade. Vi var nog ganska chockade båda två. Tror aldrig jag berättade för mina föräldrar vad som hände.

Usch, stackars barn - hoppas det går bra för honom eller henne!
Citera
2026-01-13, 14:31
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hur är säkerheten på skolgårdarna?

Det var nog en tidsfråga. Plogare har uppmanat föräldrar i sociala medier att ha koll på barn efter att de har varit nära att ploga över ungar.

Vad hände här? Varför rasade grottan? Blev det mildare väder?

Kanske var det andra barn som stod ovanpå grottan och lekte och pratade med barnen inne i grottan vilket gav tillräcklig tyngd för att allt skulle rasa? Men det måste varit en enorm tyngd för att det ska gå så illa att barnet behöver hlr och körs till akuten??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in