2026-01-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XkittykattenX
Så fruktansvärt hemskt detta. Jag kan inte riktigt förstå hur skolpersonal inte reagerat på en snögrotta som uppenbarligen måste ha varit grävd med en stor snötyngd ovanför när det gick såhär pass illa.

Jag håller med, koppel och hjälm är det enda rätta. Ska man ens släppa ut barn längre är väl den riktiga frågan?
Citera
2026-01-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Tror inte det är rätt väg att gå. Det är sällan det sker allvarliga olyckor i snögrottor och det ger mycket glädje till barnen. Vi snackar 1 fall på miljontals snögrottor. Ska man förbjuda allt som barnen tycker är kul och främjar kreativitet? Dör ju något barn vartannat år i gungor och liknande.

Det är nog ganska ovanligt att snögrottor rasar spontant.. även när man var 11 hade man viss förståelse för hur man absolut inte kunde gräva om man åtminstone ville minska risken för att det rasade. Man letade ju upp byns största snöhög, gärna 4m hög och 25x10m. Sen grävde man varenda kväll tills det blev töväder.

Grabben har nog haft en jävla otur. Tror folk måste inse att detta är oerhört ovanligt. Knappast någon att klandra. Men här på flashback så är det ju kutym att låsa in sina barn i källaren likt Fritzl eftersom det är oansvarigt att utsätta de för faror likt snögrottor, badplatser eller folktäta situationer.
Citera
2026-01-15, 19:33
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"Säkerhet på skolgårdarna"

Barn gräver grottor, klättrar i träd och brottas. Sånt hör livet till. Denna gång slutade det tyvärr jävligt illa. När jag gick i småskolan hade vi en stor kulle på skolgården som blev istäckt. Där uppe var 50 elever åt gången och kastade ned varandra med huvudet före då vi lekte herre på täppan. Det bröts både armar och ben, skulle jag tippa.

Det går inte att detaljövervaka hundratals bortbytingar och vildar som far omkring. Du kommer alltid missa något.
Det där kommer jag ihåg. Gick vi på samma skola? Jag minns ett högt istäckt berg i skogen som alla åkte ner för. Jag hade så mycket självbevarelsedrift att jag undvek att åka. Några slog sig riktigt illa. Jag var den som stod högst upp på kullen hela tiden och slängde ner extra stora snöbollar (snöbomber) på de som åkte eller var på väg upp. Jag kastade liksom bara uppåt så att bomberna föll mot de andra. Det blev lite sura miner minns jag. Värst var ju annars när man bara "råkade" stå och titta på, och skratta, medan en vek unge mulades av tre andra.

I det här fallet kan vi nog vara säkra på att det tagit alldeles för lång tid innan någon reagerat. Från raset tills att första ungen går och hämtar hjälp tar det åtminstone 5 min, och då är det redan kört. De andra barnen har ju knappast förstått allvaret med en gång.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-01-15 kl. 19:36.
Citera
2026-01-15, 19:34
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XkittykattenX
Så fruktansvärt hemskt detta. Jag kan inte riktigt förstå hur skolpersonal inte reagerat på en snögrotta som uppenbarligen måste ha varit grävd med en stor snötyngd ovanför när det gick såhär pass illa.

En fågel har viskat i mitt öra att det tyvärr inte är första gången familjen lider fruktansvärd förlust. Tydligen har ett litet syskon till denna pojke avlidit för några år sedan efter en längre tids sjukdom. En del får verkligen mer än sin beskärda del av lidande här i livet. All styrka till familjen ♡

Fy fan, om det där är sant så är det ännu mer tragiskt för familjen.
Citera
2026-01-15, 19:43
Medlem
Det sägs att det var en bit in på lektionen som dom märkte han var borta.. så hemskt..
Citera
2026-01-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfsMustasch
Jag håller med, koppel och hjälm är det enda rätta. Ska man ens släppa ut barn längre är väl den riktiga frågan?

Det går ju att gräva snöborgar dvs öppna snögrottor istället. Lika kul för barnen men betydligt lägre risk.
Citera
2026-01-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redsnowman
Det sägs att det var en bit in på lektionen som dom märkte han var borta.. så hemskt..

Det är inget jag hört, men om det stämmer vore det ju själva fan!
Citera
2026-01-15, 19:55
Medlem
Mycket dåligt arbete av skolan. Riskerna med snögrottor är rikskända och varenda skola har idag ett förbud mot den typen av lekar. Den här grottan byggdes inte på en rast, och flertalet av skolans personal måste ha haft kännedom om den, men låtit barnen hållas.
Det här är inte en freak accident som ingen kunde förutse, utan exakt det som det varnats för från plogbilsförare, skolpersonal och föräldrar till barn som dött när de lekt i snöhögar.
Det är jätteroligt att gräva tunnlar i snön, och just därför måste skolor arbeta aktivt med att skydda barnen från en lek de inte inser är livsfarlig.
Jag tror att rektorn kommer att fällas för brott om åtal väcks.
Citera
2026-01-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holaconsuela
Det är stor skillnad på snöflingor som faller från himlen och på själva företeelsen att bygga snögrottor, som i värsta fall kan rasa och orsaka allvarliga olyckor. Att bygga en igloo eller snögrotta tillsammans med sina föräldrar, där en vuxen har full uppsikt hela tiden, är en sak. Att tillåta samma aktivitet på skolor är något helt annat. Där förväntas ett begränsat antal vuxna ansvara för många barn samtidigt, över stora ytor där alla inte alltid är synliga.

Mot den bakgrunden är det rimligt att förbjuda byggande av snögrottor i skolan.
Ja många i tråden verkar inte kunna skilja på en skola och alla de reglar lagar som följer på det och fritiden där föräldrar kan avgöra vad som är säkert eller inte
Deras skoltid verkar bestått av vilda lekar de ena värre än andra
Så fungerar inte skolan längre
Citera
2026-01-15, 19:59
Medlem
Oerhört tragiskt men vem fan höll koll på ungarna när de härjade utomhus för bara några årtionden sedan? Det var ett under att så många av oss tog oss igenom barndomen med de flesta delar i behåll.

Man var ju ute dagarna i ända på isar, byggde livsfarliga snögrottor och låg under vattnet nästan all vaken tid på sommaren. Minns jag hölls nere under vattenytan i vad som kändes som evigheter en gång, tror jag var i femårsåldern. Hur många gånger fick man inte snöbollar preppade med stenar rakt i ansiktet? Visst var det hemskt och man grät men det är så barndomen sett ut för de flesta i mänsklighetens historia. Tills nu.
Nu ska ingen någonsin behöva utsättas för något obehagligt alls. De ska ständigt vara inom synhåll och övervakade av vuxna, skyddade från alla livets faror och strapatser som någonsin kan uppenbara sig. Vad skapar det för människor?
Citera
2026-01-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Oerhört tragiskt men vem fan höll koll på ungarna när de härjade utomhus för bara några årtionden sedan? Det var ett under att så många av oss tog oss igenom barndomen med de flesta delar i behåll.

Man var ju ute dagarna i ända på isar, byggde livsfarliga snögrottor och låg under vattnet nästan all vaken tid på sommaren. Minns jag hölls nere under vattenytan i vad som kändes som evigheter en gång, tror jag var i femårsåldern. Hur många gånger fick man inte snöbollar preppade med stenar rakt i ansiktet? Visst var det hemskt och man grät men det är så barndomen sett ut för de flesta i mänsklighetens historia. Tills nu.
Nu ska ingen någonsin behöva utsättas för något obehagligt alls. De ska ständigt vara inom synhåll och övervakade av vuxna, skyddade från alla livets faror och strapatser som någonsin kan uppenbara sig. Vad skapar det för människor?
Ja det är
Andra tider
Citera
2026-01-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det går ju att gräva snöborgar dvs öppna snögrottor istället. Lika kul för barnen men betydligt lägre risk.

Du borde skriva en säkerhetsplan och skicka den till regeringen. Olyckor händer och vi lär oss.

"Vad hände här? Varför rasade grottan? Blev det mildare väder?"

Barn lekte. Snön höll inte. Förmodligen.

Personal som förmodligen skiter i barnen och sitter på telefonen, vitä män såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in