2026-01-12, 18:24
Medlem
Är det verkligen det här som en mans liv handlar om? Bara vara någon spargris som andra kan sko sig på? Fan, tänk dig att jobba och slita tidiga morgnar till sena kvällar för att kunna öka din lön 30 000 på bara fyra år, sen sitter dina två otacksamma kärringar och diskuterar hur du ska spendera din lön och tycker du kan bara ge efter ännu mer nu när du börjar tjäna så bra?

Vilket tragiskt liv. Hela utgångspunkten här verkar ju vara att kärringarna ska ha med hans ekonomi att göra men vad han borde göra är ju att hantera det här helt och hållet själv med sitt egna barn, så får morsan hantera det barnet direkt också.

Hela den här tråden är en lärdom för andra män att man får ett rent helvete om man väljer fel kvinna. För även om skiten spricker så tar det inte slut där. Hon kan sitta som en sossetant flera år senare och tycka hon har något att säga till om när det gäller din ekonomi. Väljer du sen en singelmorsa så kan det bara gå ännu mer åt helvete när hon vill försöka få dig att försörja någon annan mans avkomma.
Citera
2026-01-12, 18:25
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Väldigt svagt argument att det inte skulle vara rättvist. Du och ditt ex har ingen skyldighet att försöka uppnå någon rättvisa jämtemot hans tjejs barn. Det kan väl knappast vara någon nyhet att olika föräldrar gör olika och att alla barn inte får samma förutsättningar.
Fortsätt ni som ni gör om det är det ni känner för.
Det är väl klart att det rent känslomässigt och innerst inne är mina barn och dina ungar. Men skaffar men ett nytt liv med en kvinna eller man som har barn sedan tidigare går det ju inte att göra skillnaderna synliga för barnen genom att skämma bort ett av dem.

Spara ska man såklart göra om man kan, men att exet och ts hjälps åt med de löpnade utgifterna när sonen är hos honom trots att han tjänar bra, gör att exets nya hamnar i ett underläge som är svårt att ta sig ur och det är hennes barn som drabbas.
Citera
2026-01-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Oj, du verkar inte ha erfarenhet av en bra ex-relation med gemensamma barn. Jag tror inte de tar matpengar eller gemensamma aktiviteter typ bio eller betalar för resor som endera åker på med barnet. Man brukar använda ett sånt konto till kostnader för barnet i fråga om kläder, fotbollsavgifter (eller liknande), stora inköp som flyttas mellan boendena typ PlayStations eller liknande. En fika på stan tar man väl från sitt egna konto.

Fika på stan absolut från ens egna konto, biodag med kompisarna kan man täcka från det gemensamma. Matpengar absolut inte. Resor till viss del men beroende på vad (exempel är att sonen ska till Alperna med pappa två gånger i vår men skidkläderna behövde köpas på min vecka för vi skulle åka skidor)
Citera
2026-01-12, 18:27
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
VA????? Vad pratar du om????

I inlägg nummer 78 har du skrivit just detta.
Citera
2026-01-12, 18:27
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
.....va?? Så är det verkligen inte. Vi "redovisar" inget sånt. Varför tror du det?
Du har skrivit att ni meddelar varandra när ni plockar från spar/aktivitetskontot. Två gånger i veckan, enligt uppgift.
Citera
2026-01-12, 18:29
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Men jag har försökt att fråga TS nu, kanske 4 gånger, om där skon klämmer är att hon är orolig att exet kommer att spara en mindre summa till sonen. Men hon vägrar att svara på just den frågan. Därför anar jag att det inte kanske handlar så mycket om detta utan mer om att kontrollera en annan person ekonomiskt. Och det är ju inte bara exmaken hon kontrollerar ekonomiskt på detta sätt, utan även hans nya kvinna. Som du skrev i något tidigare inlägg så blir det ju jättekonstigt om dom går på bio hela familjen och han ska betala sin sons biljett från ett gemensamt konto med sitt ex och sen berätta för henne vad dessa pengar gick till. Med andra ord ha översikt över vad han och hans nya familj sysslar med.
Ja, det är detta jag inte begriper. Mycket märkligt avtal.
Citera
2026-01-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
I inlägg nummer 78 har du skrivit just detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du har skrivit att ni meddelar varandra när ni plockar från spar/aktivitetskontot. Två gånger i veckan, enligt uppgift.

Ja på frågan om hur ofta vi har kontakt och för att visa att vi INTE redovisar allt utan mer kommunicerar på en övergripande nivå som två helt normala personer med ett gemensamt barn??? Det är absolut inte alltid man ens säger något om att man tagit pengar från kontot hahaha.

Vad fan är det för fel på folk här??????
Citera
2026-01-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ja, det är detta jag inte begriper. Mycket märkligt avtal.

herregud, både du och SoulofSophia är införstådda med att det inte är så det ligger till men VILL att det ska vara så...
Citera
2026-01-12, 18:31
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Fika på stan absolut från ens egna konto, biodag med kompisarna kan man täcka från det gemensamma. Matpengar absolut inte. Resor till viss del men beroende på vad (exempel är att sonen ska till Alperna med pappa två gånger i vår men skidkläderna behövde köpas på min vecka för vi skulle åka skidor)
Står allt det där i avtalet, hur många sidor är det på?
Citera
2026-01-12, 18:32
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Jättebra för alla barnen ju! 👍

Eller så måste sparbeloppet per barn minska, för att pengarna ska räcka till alla barnen. Och då får TS' barn ett mindre sparkapital. Jag skulle ha blivit SKOGSTOKIG om min exman hade gjort detta mot mina kids! Som tur var blev det inga nya kids i hans diverse relationer efter vår skilsmässa...
Citera
2026-01-12, 18:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eller så måste sparbeloppet per barn minska, för att pengarna ska räcka till alla barnen. Och då får TS' barn ett mindre sparkapital. Jag skulle ha blivit SKOGSTOKIG om min exman hade gjort detta mot mina kids! Som tur var blev det inga nya kids i hans diverse relationer efter vår skilsmässa...

Nu har dom så gott ställt så att dom har råd, plus att TS själv har skrivit att hon inte är orolig för att sparbeloppet till sonen kommer minska från exmakens håll.

Men menar du allvar i att du tycker att du skulle ha rätt till en åsikt huruvida din exman lägger si eller så mycket pengar på hans egna barn? Det får ju stå för honom hur mycket han vill spara till sina ungar. Du har inget med det att göra om ni inte längre är i en relation.
Citera
2026-01-12, 18:38
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ja på frågan om hur ofta vi har kontakt och för att visa att vi INTE redovisar allt utan mer kommunicerar på en övergripande nivå som två helt normala personer med ett gemensamt barn??? Det är absolut inte alltid man ens säger något om att man tagit pengar från kontot hahaha.

Vad fan är det för fel på folk här??????
Normalt har separerade föräldrar så lite kontakt som möjligt med varandra, speciellt när de skaffar nya partners med eventuella barn. Normalt kommunicerar man om barnets hälsa, skolgång och liknande, inte biobesök och lekland, sådant kan barnet berätta om själv.

Ett gemensamt aktivitetskonto för sonen hade för mig varit begripligt om ni båda hade det kärvt, men är helt obegripligt när ni säger er inte ha några som helst problem med pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in