2026-01-12, 15:35
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Sonen kan inte "rumla" för 10000 i månaden och kommer inte kunna göra det i framtiden heller men han lever ett liv med samma standard som hans kompisar här inne i stan. Från kontot drar vi för exempelvis kläder, resor, aktiviteter, besök på "lekland", presenter om någon kompis fyller år, bio, sånt. Är inget överdrivet??

Fattar inte varför det är så fel att vilja ställa frågor om detta i syfte att kunna vara en del av lösningen och att folk av den anledningen tror att jag vill styra över mitt ex ekonomi. Det är inte jag som ska "få" pengarna utan i slutändan vårt barn. Om mitt ex vill förändra hans ekonomiska förusättningar både nu och i framtiden då är det ju något jag måste bry mig om...

Någonstans är man ju som skild förälder ansvarig att sätta sitt eget barn först oavsett om man har bonusbarn och jag tror det är där jag tycker det blir konstigt men det kanske är vad nya kvinnan också gör? Hon önskar ju att det sparades lika mycket till hennes barn. Hon är ju inte emot sparandet i sig utan att hennes barn inte får lika mycke.

Tycker många här inte verkar ha särskilt sund syn på gemensamt föräldraskap och vad som ingår i det. Skrämmande.

Fast du kan och ska inte vara en del av deras ekonomiska lösning, det måste de sköta själva.

Ni har båda god ekonomi, varför måste ni ha ett gemensamt konto för sonen där ni plockar pengar till lekland mm.? Varför inte bara pytsa in 2 000 var per månad till ett sparkonto, eller ha var sitt sparkonto till sonen, som någon föreslog? Varken sonen eller du förlorar något på det och livet blir lite lättare för exet och hans nya familj.

Jag tycker att er lösning var bra, tills den inte var det längre. Han har inte övergivit er son, men han har utökat sin familj med tre nya. Självklart blir det förändringar.
Citera
2026-01-12, 15:41
Medlem
gubbhorans avatar
Ni sparar alltså 4400:-/månad i snitt tillsammans?
Det rimliga i min värld hade varit att spara det i nån typ av fond. Skulle ni spara detta i en fond som klarar av att hålla index ish så skulle barnet alltså få typ 1 800 000:- vid sin 18-års dag. Eller norr om två mille om man väntar tills ungen fyller 20.
Nu får man väl räkna med att den inte håller 7% varje år i en 18års-period men säg att nånstans mellan 1,2-1,5 miljoner kronor i runda slängar. Det är ju rätt ordentligt med pengar kan man säga och bör nog fundera på om det är rimligt att ge sitt barn vid den åldern i livet.

Bara att spara 4400:-/månad i 18år ger ju nära på 1 miljon kr.

Vi sparar barnbidraget till våra barn i nuläget även om vi tjänar ganska gott med pengar båda två. Det skulle med samma uträkning bli nånstans mellan 3-500k. Vilket i min värld är en rimlig summa då det täcker en kontantinsants på en lägenhet och en fungerande bil t.ex.
Citera
2026-01-12, 15:45
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Sonen kan inte "rumla" för 10000 i månaden och kommer inte kunna göra det i framtiden heller men han lever ett liv med samma standard som hans kompisar här inne i stan. Från kontot drar vi för exempelvis kläder, resor, aktiviteter, "årsavgift" i idrottsföreningar, räkningen för fritids, besök på "lekland", presenter om någon kompis fyller år, bio, sånt. Är inget överdrivet??

Fattar inte varför det är så fel att vilja ställa frågor om detta i syfte att kunna vara en del av lösningen och att folk av den anledningen tror att jag vill styra över mitt ex ekonomi. Det är inte jag som ska "få" pengarna utan i slutändan vårt barn. Om mitt ex vill förändra hans ekonomiska förusättningar både nu och i framtiden då är det ju något jag måste bry mig om...

Någonstans är man ju som skild förälder ansvarig att sätta sitt eget barn först oavsett om man har bonusbarn och jag tror det är där jag tycker det blir konstigt men det kanske är vad nya kvinnan också gör? Hon önskar ju att det sparades lika mycket till hennes barn. Hon är ju inte emot sparandet i sig utan att hennes barn inte får lika mycke.

Tycker många här inte verkar ha särskilt sund syn på gemensamt föräldraskap och vad som ingår i det. Skrämmande.
Det fetade: Det innebär ju att du får väldigt stor insyn i ditt exs privatliv med sin nya familj. Är det verkligen nödvändigt?
Citera
2026-01-12, 15:47
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast kvinnor gör väldigt ofta så i den situationen, jag har sett det i min bekantskapskrets. Graviditeter och barn används för att knyta män till sig, säkra upp ett jämnt tillflöde av deras pengar och andra resurser (som praktisk hjälp), samt ofta att luckra upp förhållandet till mannens exfru och barn sedan förr. Med ett gemensamt barn, blir den nya kvinnans ställning i den ombildade familjen mer central, hon får mer makt över mannen i förhållande till hans exfru, och hon kan använda sig av argumentet "du vill väl inte att det ska bli OJÄMLIKHET mellan alla våra barn"? ...och snart har hon drivit igenom ett lika stort sparande till sina barn från det tidigare förhållandet, också... Var så säker.
Jättebra för alla barnen ju! 👍
Citera
2026-01-12, 15:49
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbhoran
Det rimliga i min värld hade varit att spara det i nån typ av fond. Skulle ni spara detta i en fond som klarar av att hålla index ish så skulle barnet alltså få typ 1 800 000:- vid sin 18-års dag. Eller norr om två mille om man väntar tills ungen fyller 20.
Nu får man väl räkna med att den inte håller 7% varje år i en 18års-period men säg att nånstans mellan 1,2-1,5 miljoner kronor i runda slängar. Det är ju rätt ordentligt med pengar kan man säga och bör nog fundera på om det är rimligt att ge sitt barn vid den åldern i livet.

Vi sparar barnbidraget till våra barn i nuläget även om vi tjänar ganska gott med pengar båda två. Det skulle med samma uträkning bli nånstans mellan 3-500k. Vilket i min värld är en rimlig summa då det täcker en kontantinsants på en lägenhet och en fungerande bil t.ex.

Personligen tycker jag det är en dålig idé att spara så mycket pengar på ett konto som två separerade/skilda parter bägge ska bestämma över (eller borde ha rätt att bestämma över). Särskilt när man separerat tidigt så det är många år när mycket kan hända innan barnet är vuxet och pengarna ska spenderas. Känns ju som en överhängande risk att föräldrarna inte är överens om till vad och när pengarna ska spenderas när det väl beger sig, vilket blir en massa strul för alla, inte minst barnet. Bättre att parterna har egna sparkonton till barnet som de styr över själva. Är sen bägge föräldrarna överens om att en viss sak är värd att lägga dem på så är det ju inget som hindrar att de slår påsarna ihop och bidrar med bägges sparade slant ändå.
Citera
2026-01-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Fast du kan och ska inte vara en del av deras ekonomiska lösning, det måste de sköta själva.

Ni har båda god ekonomi, varför måste ni ha ett gemensamt konto för sonen där ni plockar pengar till lekland mm.? Varför inte bara pytsa in 2 000 var per månad till ett sparkonto, eller ha var sitt sparkonto till sonen, som någon föreslog? Varken sonen eller du förlorar något på det och livet blir lite lättare för exet och hans nya familj.

Jag tycker att er lösning var bra, tills den inte var det längre. Han har inte övergivit er son, men han har utökat sin familj med tre nya. Självklart blir det förändringar.

Skrev det som svar till ett annat inlägg men egentligen är det rätt enkelt. Vi kom överens om detta upplägg när vi skildes och har skrivit avtal om det för att det rent objektivt är den bästa lösningen för vår son så det kommer inte förändras om inte jag godkänner det. (Detta avtal skrev vi också för att skydda honom mot såna här situationer och för att slippa hålla på med att swisha över hit och dit för olika kostnader som dyker upp)

Ibland är motstånd bra för man landar i vad man inte tycker. Har förresten aldrig ens nuddat vid att säga att jag tycker han överger vår son hahahaha
Citera
2026-01-12, 15:52
Medlem
gubbhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Personligen tycker jag det är en dålig idé att spara så mycket pengar på ett konto som två separerade/skilda parter bägge ska bestämma över (eller borde ha rätt att bestämma över). Särskilt när man separerat tidigt så det är många år när mycket kan hända innan barnet är vuxet och pengarna ska spenderas. Känns ju som en överhängande risk att föräldrarna inte är överens om till vad och när pengarna ska spenderas när det väl beger sig, vilket blir en massa strul för alla, inte minst barnet. Bättre att parterna har egna sparkonton till barnet som de styr över själva. Är sen bägge föräldrarna överens om att en viss sak är värd att lägga dem på så är det ju inget som hindrar att de slår påsarna ihop och bidrar med bägges sparade slant ändå.

Du har helt rätt i detta.
Det kanske mest rimliga hade väl varit att dela upp det framtida sparandet på egna konton och spara det man nu vill spara då.
Befintlig summa får väl ligga kvar, sättas in i nån fond eller liknande så har man löst det.
Att gemensamt hålla på och dividera om sånt låter extremt tufft när man är separerad.

Sen att summan då blir extrem om man sparar så mycket pengar per månad är ju en annan sak egentligen men ja, det kan man säga vad man vill om
Citera
2026-01-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbhoran

Självklart är de sparade pengarna till stor del placerade. Han får inte automatiskt tillgång till pengarna när han är 18. Är ju inte det tråden handlar om
Citera
2026-01-12, 15:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hm jaha ok, då kanske jag kan hålla med lite om att den nya kvinnan inte ska lägga näsan i blöt.
Om han tjänar mycket mer än henne så är det inte hållbart med delad ekonomi. Ska han åka på resor själv t ex? Och en unge leva som om han bodde kvar med sina båda biologiska föräldrar, samtidigt som han på halvtid(?) bor med sina fattiga bonussyskon?

Då får ju exet och hans nya se till så att den nya får räkna sparande till sina biologiska barn som en löpande utgift också?

Blir skitknepigt.
Citera
2026-01-12, 15:56
Medlem
gubbhorans avatar
Citat:
Självklart är de sparade pengarna till stor del placerade. Han får inte automatiskt tillgång till pengarna när han är 18. Är ju inte det tråden handlar om

Har ni redan nu rett ut hur denna stora summa ska delas ut då när det börjar bli dags? Känns som ytterligare en punkt för konflikt.
Citera
2026-01-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Vi har ett avtal som säger vad pengarna får och inte får användas till och när han kan få dem och inte, så detta är inte en del av problemet. Vi är som sagt inte heller ovänner på något sätt utan har ett gott samarbete kring uppfostran, ekonomi och liknande. Ekonomisk plan finns. Bråkar inte heller med varann som folk verkar tro är normalt att göra

Vi har valt den mest effektiva lösningen utifrån sonens bästa och vad vi tror ger högst avkastning på de sparade pengarna på sikt. Förstår verkligen inte varför du fortsätter skriva i tråden.
Citera
2026-01-12, 15:59
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Skrev det som svar till ett annat inlägg men egentligen är det rätt enkelt. Vi kom överens om detta upplägg när vi skildes och har skrivit avtal om det för att det rent objektivt är den bästa lösningen för vår son så det kommer inte förändras om inte jag godkänner det. (Detta avtal skrev vi också för att skydda honom mot såna här situationer och för att slippa hålla på med att swisha över hit och dit för olika kostnader som dyker upp)

Ibland är motstånd bra för man landar i vad man inte tycker. Har förresten aldrig ens nuddat vid att säga att jag tycker han överger vår son hahahaha
Har ni ett avtal på papper så kommer ju frågan i en helt annan dager, det kunde du nämnt från början.
Hur länge gäller detta avtal?
Och varför måste ni betala på kronan exakt lika mycket för er son?!
Jag tycker som sagt att du får onödigt mycket insyn i ditt exs liv med er son och hans nya familj. Varför ska du kunna kolla upp när de går på bio eller köper en glass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in