2026-01-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du har så rätt.

Min slutsats är att TS vill kontrollera sin exman via ekonomin. Varför skulle man annars tvinga någon vara kvar i ett avtal där man behöver redovisa för sin expartner huruvida man köper glass 1 eller 2 gånger per vecka till sin grabb? Det där är att kontrollera någon ekonomiskt, vilket bara destruktiva personer med störningar sysslar med. Den slutsatsen kan man också dra när man ser hur hon reagerar på folks välvilliga tips och råd. I alla dina inlägg ger du henne resonemang baserat på logik och ändå vägrar hon att svara något vettigt själv. Jag tror TS är boven i detta drama.

.....va?? Så är det verkligen inte. Vi "redovisar" inget sånt. Varför tror du det?
Citera
2026-01-12, 18:14
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Exet är alltså nöjd med överenskommelsen och det "sjuka avtal" som jag "tvingar en man att vara bunden till". En dag om du själv får barn kommer du förstå varför man inte orkar bry sig om korkade människor utan barn som har åsikter om hur man ska göra med föräldraskap

Han är ju uppenbarligen inte nöjd med detta sjuka avtal!? Han har ju försökt få dig att ta bort det. Han är väl rädd för att stå upp för sin åsikt när det kommer till dig, du har en toxic personlighet.
Citera
2026-01-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du är lite hårdare än mig, men ja jag tror att kontrollbehov är en ingrediens i det hela, samt att tigermamman i ts inte vill se några försämringar i sonen levnadsstandard. Pengar och status är viktigt här.

Hahahahhaa herregud. Ekonomisk framtid och stabilitet är viktigt ja, men STATUS?????
Citera
2026-01-12, 18:16
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Exet är alltså nöjd med överenskommelsen och det "sjuka avtal" som jag "tvingar en man att vara bunden till". En dag om du själv får barn kommer du förstå varför man inte orkar bry sig om korkade människor utan barn som har åsikter om hur man ska göra med föräldraskap

Vi har dyra vanor och lever nog inte som du. Om vårt upplägg känns fel för dig så säger det inget om hur det funkar i verkligheten. Sorgligt att du inte vill ge dina barn ekonomisk trygghet och stabilitet tidigt i livet
Tråden handlar om dig och inte mig. Båda mina barn är vuxna och klarar sig utmärkt, tack.

Du skriver "Vi" har dyra vanor, vem är "Vi" här? Er son är väl bara 7 år gammal, om han skaffat sig dyra vanor redan är det föräldrarna som ska lastas.
Citera
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du är lite hårdare än mig, men ja jag tror att kontrollbehov är en ingrediens i det hela, samt att tigermamman i ts inte vill se några försämringar i sonen levnadsstandard. Pengar och status är viktigt här.

Men jag har försökt att fråga TS nu, kanske 4 gånger, om där skon klämmer är att hon är orolig att exet kommer att spara en mindre summa till sonen. Men hon vägrar att svara på just den frågan. Därför anar jag att det inte kanske handlar så mycket om detta utan mer om att kontrollera en annan person ekonomiskt. Och det är ju inte bara exmaken hon kontrollerar ekonomiskt på detta sätt, utan även hans nya kvinna. Som du skrev i något tidigare inlägg så blir det ju jättekonstigt om dom går på bio hela familjen och han ska betala sin sons biljett från ett gemensamt konto med sitt ex och sen berätta för henne vad dessa pengar gick till. Med andra ord ha översikt över vad han och hans nya familj sysslar med.
Citera
Medlem
Ni verkar ha en jättebra lösning. Fortsätt med det. Har ditt ex inte råd längre så får ni minska med samma summa per månad.

Glöm inte att ni bygger ett jättebra kapital till framtida eventuella utgifter till sonen (fick för mig att det var en son).

Jag och mitt ex skilde oss när barnen var små 4 och 6 år. De är idag över 18. Vi har sparat till barnen varje månad på gemensamt konto och gör fortsatt. Har i övrigt gemensam ekonomi i allt vad gäller barnens kostnader. Dock ej mat eller sånt man själv hittar på med barnen, typ egna resor mm

Skönt har det varit med det sparade kapitalet då vi kunnat betala både moppe och språkresa med pengarna. Vi har inte för avsikt att överföra pengarna på barnen förrän längre fram. Om de behöver köpa lägenhet eller så. Barnen vet inte om att kontot finns.

Blir barnen rikare än oss innan vi överfört pengarna kommer vi dela pengarna lika oss emellan.

Mitt ex har varit sambo med ny partner med bonusbarn många år. Jag skulle bli förvånad (väldigt förvånad) om han skulle ta upp mig mig angående bonusbarnens sparmöjligheter. Inget som rör mig och ja, troligtvis stor orättvisa mellan deras barn med fördel för mina.

Hade kunnat vara tvärtom, men då hade jag varit tacksam mot fördelarna av att vara sambos. Troligtvis har din ex nya bättre möjligheter att spara till sina barn nu när hon är sambo än som ensamstående. Varför är hennes exman inte del av diskussionen också i så fall? Vad bidrar han med?
Senast redigerad av SaltedCaramel 2026-01-12 kl. 18:21.
Citera
2026-01-12, 18:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Hahahahhaa herregud. Ekonomisk framtid och stabilitet är viktigt ja, men STATUS?????
Du har flera gånger påpekat att vi i pöbeln på Flashback inte var rätt folk att fråga då vi inte befinner oss i din (höga) samhällsklass. Så status verkar viktigt, ja.
Citera
2026-01-12, 18:19
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
.....va?? Så är det verkligen inte. Vi "redovisar" inget sånt. Varför tror du det?

Du har ju själv skrivit i ett eget exempel att om den ena föräldern tar 600 kr från det gemensamma kontot så ska denne skriva eller ringa och berätta att det gick till ett barnkalas.
Citera
2026-01-12, 18:19
Medlem
Citat:
Men jag har försökt att fråga TS nu, kanske 4 gånger, om där skon klämmer är att hon är orolig att exet kommer att spara en mindre summa till sonen. Men hon vägrar att svara på just den frågan. Därför anar jag att det inte kanske handlar så mycket om detta utan mer om att kontrollera en annan person ekonomiskt. Och det är ju inte bara exmaken hon kontrollerar ekonomiskt på detta sätt, utan även hans nya kvinna. Som du skrev i något tidigare inlägg så blir det ju jättekonstigt om dom går på bio hela familjen och han ska betala sin sons biljett från ett gemensamt konto med sitt ex och sen berätta för henne vad dessa pengar gick till. Med andra ord ha översikt över vad han och hans nya familj sysslar med.

Oj, du verkar inte ha erfarenhet av en bra ex-relation med gemensamma barn. Jag tror inte de tar matpengar eller gemensamma aktiviteter typ bio eller betalar för resor som endera åker på med barnet. Man brukar använda ett sånt konto till kostnader för barnet i fråga om kläder, fotbollsavgifter (eller liknande), stora inköp som flyttas mellan boendena typ PlayStations eller liknande. En fika på stan tar man väl från sitt egna konto.
Citera
2026-01-12, 18:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Oj, du verkar inte ha erfarenhet av en bra ex-relation med gemensamma barn. Jag tror inte de tar matpengar eller gemensamma aktiviteter typ bio eller betalar för resor som endera åker på med barnet. Man brukar använda ett sånt konto till kostnader för barnet i fråga om kläder, fotbollsavgifter (eller liknande), stora inköp som flyttas mellan boendena typ PlayStations eller liknande. En fika på stan tar man väl från sitt egna konto.

Tyvärr så har du fel. TS har själv beskrivit att dom inte tar enkla grejer från sina egna konton. Exempelvis att när sonen gick på ett barnkalas så fick pappan ta från det gemensamma kontot och redovisa för TS vad pengarna hade gått till.
Citera
2026-01-12, 18:23
Medlem
Citat:

Alltså jag har försökt förklara för dig att det inte handlar om oro för att exet ska spara mindre utan om att någon som inte har med vår sons sparande att göra påverkar hans sparande? Om han behövde sänka från 5000 kr i månaden för att han skulle bli av med jobbet så skulle det vara en omständighet som är helt rimlig men att det sker för att en ny partner inte kan spara lika mycket till sina egna barn?

Har också skrvit flera gånger att vi inte behöver redovisa för varandra vad pengarna går till så han skulle kunna föra över 1000kr till sig själv efter sin vecka och jag skulle inte ta mig tiden att fråga vad pengarna gick till för dem har säkert gjort något rolibgt

Vi gör inte det för vår son berättar massor själv men är ändå ganska normalt att skilda med barn berättar för varandra vad barnen gjort under veckorna man inte haft dom, skickar bilder under tiden, har FT-kontakt med barnet och så
Citera
2026-01-12, 18:24
Medlem
Citat:
Tyvärr så har du fel. TS har själv beskrivit att dom inte tar enkla grejer från sina egna konton. Exempelvis att när sonen gick på ett barnkalas så fick pappan ta från det gemensamma kontot och redovisa för TS vad pengarna hade gått till.

VA????? Vad pratar du om????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in