2026-01-12, 20:14
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ok, vi fattar att andra jobb än chefsjobb är "under" din värdighet. Du borde ha hållit i jobbet du hade då du uppenbart inte är vidare eftertraktad som chef. Att ta sex månader ledigt för att gå hemma och lalla är inte precis nått som smäller högt inom den privata sektorn, inom det offentliga där det inte finns några prestationskrav kan det kanske fungera. Hade du varit bra på det du gjorde så hade du inte mist jobbet trots din låga motivation. Vad företagen vill ha är folk i chefsposition som bidrar till ökad omsättning och vinst. Gick försäljningen och orderstocken upp på din avdelning då du kom dit, jag misstänker att den inte gjorde det?

Kanske du borde börja söka jobb som bättre motsvarar din förmåga?

Det är fullt möjligt att vara pappaledig i sex månader, även på ett amerikanskt bolag verksamt i Sverige då svensk arbetsrätt gäller. Får man sparken för det kan man inkassera ett stort skadestånd ganska omgående. Tror att TS har gjort något helt annat än att vara föräldraledig tyvärr.
Citera
2026-01-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det är fullt möjligt att vara pappaledig i sex månader, även på ett amerikanskt bolag verksamt i Sverige då svensk arbetsrätt gäller. Får man sparken för det kan man inkassera ett stort skadestånd ganska omgående. Tror att TS har gjort något helt annat än att vara föräldraledig tyvärr.

Instämmer med dig speciellt med tanke på att han även om åtalet ogillades så var han åtalad för nåt och kanske även häktad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Att jag var i Lexbase tidigare gjorde inte saken bättre heller. Lexbase och friande dom.
Citera
2026-01-12, 20:25
Medlem
Citat:

Har man varit en bra medarbetare tordedet inte varit ett problem. Nu blev han tydligen utköpt så det lär finnas mer i bagaget… I annat fall hade det varit en billigare lösning att bara låta honom vara kvar. Man lägger inte en halv mille på att bli av med en bra medarbetare.
Citera
2026-01-12, 20:26
Medlem
Citat:
Lexbase och friande dom. Att staten tillåter sånt är sjukt i sig.
Ditt fall visar på hur perfekt det är för dem. Du utgör nu mindre konkurrens på arbetsmarknaden.

Vore jag du skulle jag göra mig av med bilen om det inte är absolut nödvändigt att ha den. I övrigt vore det bäst om du kunde få jobb inom det du utbildat dig till men det verkar kört enligt dig. Har du varit på alla du känner om de har nåt att erbjuda?

Hur är det att jobba som chaffis? Taxi, sjuktransport... ?
Citera
2026-01-12, 20:26
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Japp! jag ringde facket. Eftersom jag fick 6 månadslöner och gå på dagen tyckte de det var en bra deal. Deras råd var att inte processa.
Problemet är att jag fick ut de pengarna när vi var sambo... och som många vet så tar ofta fruntimren dem och gör av med.
Jag var alltså med i facket sen nästan 10 år kontinuerligt när det hände, inkomstförsäkring etc etc. Det visar tycker jag hur farligt det är när bufferten görs av med i samboförhållande, skaffa barn, arbetslös m.m. och en stabil tillvaro bara ett par år senare är helt utraderad.

Men, men......du skrev ju att du jobbade på ett amerikanskt bolag? Och snälla, cuck.....HUR kan du låta en sambo disponera DINA pengar?!? Hur kan du gå med på ngt så urbota idiotiskt? Jag är kvinna, 55 år och gift med samme man sedan medeltiden.......aldrig att han skulle få disponera mina pengar. Vi har INTE gemensamt konto.

Svenska snubbar, alltså.
Senast redigerad av Mogadon 2026-01-12 kl. 20:51.
Citera
2026-01-12, 20:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Har man varit en bra medarbetare tordedet inte varit ett problem. Nu blev han tydligen utköpt så det lär finnas mer i bagaget… I annat fall hade det varit en billigare lösning att bara låta honom vara kvar. Man lägger inte en halv mille på att bli av med en bra medarbetare.

Ah, missade det med att han blivit utköpt. Det gör man inte bara sådär, nej.
Citera
2026-01-12, 20:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Instämmer med dig speciellt med tanke på att han även om åtalet ogillades så var han åtalad för nåt och kanske även häktad.

Ja, det är kan man såklart bara spekulera i men något har gått väldigt snett när man inte lyckas söka ett enda jobb på tre år, trots hög utbildning och jobbvana. TS exfru verkar förvisso ha varit en riktigt svår kvinna så kanske något form av svagt sinne och psykiskt sammanbrott efter skilsmässan.
Citera
2026-01-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ah, missade det med att han blivit utköpt. Det gör man inte bara sådär, nej.

Han skrev det inte rakt ut utan att han fick sparken och sex månadslöner för att gå på dagen. Facket tyckte han skulle ta dealen och inte bråka. Det kallar jag utköp i vart fall. Att facket inte vill strida för en nekad föräldraledighet tolkar jag som att de även hade andra själ.
Citera
2026-01-12, 20:40
Avstängd
Storanglarens avatar
Vad var skälet till att du tog 6 månaders pappaledighet? Det var ju som att be om att bli uppsagd. Varför lyssnade du inte på din arbetsgivare istället? Det mesta går att lösa. Om du velat vara ledig i sex månader men att det inte fungerat, kanske det hade funkat att ta tre månader och sedan en månad här och en månad där etc.

Om du nu också haft ett chefsjobb (som sannolikt varit rätt bra betalt) hur fasen har du kunnat hamna i den situation du är i nu. Du borde väl ha lagt undan en hel del på din chefslön, för du kan ju knappast levt från mun till matsäck eller vad det heter, det vill säga gå plus/minus noll varje månad.
Jag är bara en sketen it-konsult och tjänar nog bara en bråkdel i månadslön av det du gjorde men jag kan lägga undan 8 000-10 000 kr i månaden, ibland mer. 2025 gick jag 125 000+ bara i levnadskostnader.

Har du hört av dig till Donken, Burger King, Pressbyrån? Det känns som om de alltid verkar söka folk, åtminstone på deltid. Lite pengar in är bättre än inga pengar alls. Dessutom gör du bra ifrån dig kan du få fast och avancera inom företaget. Jag har en kvinnlig bekant som blev uppsagd från sitt jobb som revisor och var i liknande situation som dig. Hon tog städjobb och jobbade på donken. Idag är hon restaurangchef. Inte på samma donk som hon började jobba på men på en annan. Donken brukar uppskatta "lite äldre" med arbetslivserfarenhet och som vet vad arbetslivet handlar om.
Senast redigerad av Storanglaren 2026-01-12 kl. 20:51.
Citera
2026-01-12, 21:53
Medlem
Du får ursäkta, men säljare och chef på ett stort internationellt amerikansk företag… låter som att du varit teamledare på Donken typ? Oavsett så är ett CV med ett glapp på tre år ett riktigt stort hinder tyvärr 🤷‍♂️
Citera
2026-01-12, 22:10
Medlem
Du har fått många bra råd men lyssnar inte på nåt. Prio ett; byt till billigare boende och sälj bilen! (Förstå att värde och månadskostnad är olika saker)

Istället går du i försvar med att flytta är uteslutet, ditt barn vill se dig glad på den här lägenhetens uteplats när solen kommer.
Du kan ändå inte flytta ens om du vill för du har inte råd med flyttstädning och flyttgubbar.
Men du som har bil, flytta dina grejor själv och flyttstäda själv, för det är ju inte så att tid saknas.

Exet var den som köpte saker men du som spenderat all din vakna tid med att sälja grejor under flera års tid för att klara hyran. Hur kan du ha så mycket att sälja, var kommer allt ifrån?

Kanske hårt att höra men jag förstår att din tidigare arbetsgivare tog chansen att göra sig av med dig när den gavs och att ingen ny vill ha dig. Det är nog ingen slump.
Citera
2026-01-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayag
Du har fått många bra råd men lyssnar inte på nåt. Prio ett; byt till billigare boende och sälj bilen! (Förstå att värde och månadskostnad är olika saker)

Istället går du i försvar med att flytta är uteslutet, ditt barn vill se dig glad på den här lägenhetens uteplats när solen kommer.
Du kan ändå inte flytta ens om du vill för du har inte råd med flyttstädning och flyttgubbar.
Men du som har bil, flytta dina grejor själv och flyttstäda själv, för det är ju inte så att tid saknas.

Exet var den som köpte saker men du som spenderat all din vakna tid med att sälja grejor under flera års tid för att klara hyran. Hur kan du ha så mycket att sälja, var kommer allt ifrån?

Kanske hårt att höra men jag förstår att din tidigare arbetsgivare tog chansen att göra sig av med dig när den gavs och att ingen ny vill ha dig. Det är nog ingen slump.

Får inte heller ihop det. Ett hinder för flytt är kostnader för flytt och städ. Detta jobb kan TS inte tänka sig men jobb längst ner på samhällsstegen som t ex foodora funkar. Tillåt mig skratta åt denna inställningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in