2026-01-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.

En fråga och ett råd:

Hur kunde företaget säga upp dig pga barnledighet? Hade du kontakt med arbetsrättsjurist alt facket? De borde åtminstone ha åkt på att betala ett saftigt avgångsvederlag.

Om du haft ett bra chefsjobb i ett amerikanskt företag borde det finnas saker du kan som någon vill betala för. Starta enskild firma och börja sälja uppdrag. Du är lättare att köpa per timme än som heltidsanställd. Om du gör bra ifrån dig har du en genväg till fast jobb.

Det viktiga är inte brandkårsutryckningarna utan att se till att du får cash-flow så du kan få näsan över vattenytan.
Citera
2026-01-12, 23:06
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Du har bristande insikt i hur utpressad du kan bli av sol och vårare. Så om man blivit sol och vårad kan man aldrig vara chef ?

Om du inte får en tillsvidareanställning inom vården (hemtjänst t.ex), går det säkert att börja som timvikarie; därefter går det som på räls om du gör ett bra jobb.

Lärarvikarie kan vara en annan väg.

Du verkar i grunden driftig och optimistisk, guld värt, så all lycka till! Uppdatera gärna tråden.
Citera
2026-01-13, 00:02
Medlem
Kronas avatar
Hur mycket får du in i hyra på det rum du hyr ut i din lägenhet?
Citera
2026-01-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Får inte heller ihop det. Ett hinder för flytt är kostnader för flytt och städ. Detta jobb kan TS inte tänka sig men jobb längst ner på samhällsstegen som t ex foodora funkar. Tillåt mig skratta åt denna inställningen.
Du skrattar för att du inte förstår skillnaden mellan en engångsinsats och en hållbar lösning.

Ang flytt: Jag har aldrig sagt att jag inte kan flytta möbler eller städa. Det är tvärtom väldigt enkelt för mig en välbyggd man. Men en flytt kostar pengar även om man gör jobbet själv: dubbla hyror under övergången, deposition, adressändring, lastbil etc. Som jag visat sparar jag bara 1 300 kr/mån på att byta till en tvåa. Det tar mig nästan ett år att ens tjäna in flyttkostnaden. Att lägga den energin på att spara småpengar när problemet är att jag saknar en inkomst på 30k+ är strategiskt hål i huvudet. Jag har inkomst men med normal låginkomstlön tex 28000 före skatt hade jag fått "löneförhöjning" med 9000 kr. Det är allt som behövs och inte ens det. Jag saknar 4-5000 i månaden. I Sverige kan man tydligen leva flott på låginkomsttagare lön (med mina mått mätt) eftersom jag gör det nu, dock går back de 4-5000 kr.

Prylarna: Det är ingen hemlighet. Vi hade ett höginkomsttagarliv. Två dyra laptops, märkeskläder, designmöbler, verktyg, köksmaskiner, spelkonsoler, cyklar, gamla samlargrejer, t o m märkes sport-kläder som visade sig värdefulla. Betalade 1 månads halva hyra bara med skidutrustning. När man säljer av ett helt hem bit för bit tar det tid, men det inbringar pengar. 100 000-tals kr. Detta var pengar min f d sambo aldrig kom åt som jag hade kvar efter kraschen.

Inställning? Jag både flyttstädar själv och kör Foodora gärna. Dock har jag tydligen inte rosat Foodora eftersom de satt mig på paus sen december 2025. Jag trodde faktiskt det skulle vara en smal sak att börja köra där och därför behöll jag bilen som är värd 5000 kr också.

Att du tror att min tidigare arbetsgivare gav mig sparken för att jag är "lat" får stå för dig. De gav mig sparken för att jag krävde min rätt till föräldraledighet i ett amerikanskt bolag som sket i svenska regler. Men fortsätt du skratta, jag fokuserar på att lösa situationen. I efterhand borde jag inte lyssnat på alla feminister som tyckte man ska ha friår och pappa och mamma dela lika på ledighet och så men det är ju bara ytterligare en lärdom om dessa galningar vi har runt omkring oss, fruntimmer i olika extrema avvikande sorter från logisk man.
Citera
2026-01-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Om du inte får en tillsvidareanställning inom vården (hemtjänst t.ex), går det säkert att börja som timvikarie; därefter går det som på räls om du gör ett bra jobb.

Lärarvikarie kan vara en annan väg.

Du verkar i grunden driftig och optimistisk, guld värt, så all lycka till! Uppdatera gärna tråden.
Tack för de uppmuntrande orden och tipsen! Det betyder oerhört mycket.

Det känns faktiskt hyfsat bra nu, mitt i katastrofen. Det låter kanske sjukt, men efter att ha burit allt det här själv i tre år och kört på ren överlevnadsinstinkt, så känns det som att en sten har lyfts från bröstet bara genom att få skriva några rader om det och sätta planen i verket.

Timvikarie inom vården eller som lärarvikarie är absolut med på listan nu. Om det är vägen in så tar jag den, inga problem. Jag kan städa toaletter... jag har nått botten det är helt lugnt..

Jag kommer absolut att uppdatera tråden om hur det går med jobbsökandet och min nya strategi. "varannan-dag" 1) jobbsök som om jag har 40 tim i veckan på mig att söka jobb och varannan dag 2) ordna fram pengar snabbt utan att jag hunnit få jobb.
Citera
2026-01-13, 01:29
Medlem
Citat:
Du skrattar för att du inte förstår skillnaden mellan en engångsinsats och en hållbar lösning.

Ang flytt: Jag har aldrig sagt att jag inte kan flytta möbler eller städa. Det är tvärtom väldigt enkelt för mig en välbyggd man. Men en flytt kostar pengar även om man gör jobbet själv: dubbla hyror under övergången, deposition, adressändring, lastbil etc. Som jag visat sparar jag bara 1 300 kr/mån på att byta till en tvåa. Det tar mig nästan ett år att ens tjäna in flyttkostnaden. Att lägga den energin på att spara småpengar när problemet är att jag saknar en inkomst på 30k+ är strategiskt hål i huvudet. Jag har inkomst men med normal låginkomstlön tex 28000 före skatt hade jag fått "löneförhöjning" med 9000 kr. Det är allt som behövs och inte ens det. Jag saknar 4-5000 i månaden. I Sverige kan man tydligen leva flott på låginkomsttagare lön (med mina mått mätt) eftersom jag gör det nu, dock går back de 4-5000 kr.

Prylarna: Det är ingen hemlighet. Vi hade ett höginkomsttagarliv. Två dyra laptops, märkeskläder, designmöbler, verktyg, köksmaskiner, spelkonsoler, cyklar, gamla samlargrejer, t o m märkes sport-kläder som visade sig värdefulla. Betalade 1 månads halva hyra bara med skidutrustning. När man säljer av ett helt hem bit för bit tar det tid, men det inbringar pengar. 100 000-tals kr. Detta var pengar min f d sambo aldrig kom åt som jag hade kvar efter kraschen.

Inställning? Jag både flyttstädar själv och kör Foodora gärna. Dock har jag tydligen inte rosat Foodora eftersom de satt mig på paus sen december 2025. Jag trodde faktiskt det skulle vara en smal sak att börja köra där och därför behöll jag bilen som är värd 5000 kr också.

Att du tror att min tidigare arbetsgivare gav mig sparken för att jag är "lat" får stå för dig. De gav mig sparken för att jag krävde min rätt till föräldraledighet i ett amerikanskt bolag som sket i svenska regler. Men fortsätt du skratta, jag fokuserar på att lösa situationen. I efterhand borde jag inte lyssnat på alla feminister som tyckte man ska ha friår och pappa och mamma dela lika på ledighet och så men det är ju bara ytterligare en lärdom om dessa galningar vi har runt omkring oss, fruntimmer i olika extrema avvikande sorter från logisk man.

Jag lägger lägger ihop ett och ett från dina tidigare inlägg och då går det dåligt ihop.

Vad hindrar dig från att t ex ta ett busskörkort?

Vilken bil är värd 5000?

Vad är anledningen till att du hamnade på Lexbase? Vad blev du friad för?

Vad har fått dig att ge upp kvalificerade arbeten?

Lärarvikarie brukar inte vara några problem, något du försökt?

Varför dumpade du inte en tjej som tycks vara ett slukhål när det kommer till pengar?

Det du kallar småpengar är stora pengar i din situation, du lever med fel referensramar.

Varför är du så rädd för att förlora en vårdnadstvist? Vad är anledningen till din oro? Vika lik i garderoben har du som gör denna rädslan?

Vilken typ av företag startade du när du fick starta eget bidrag? Funkade inte detta? Något att ta upp igen?

Varför fick du betalningsanmärkning?

Du tycks också ha fel angående sambolagen, var detta inget du kollade upp?
Citera
2026-01-13, 02:13
Medlem
Citat:

Angående f.d. arbetsgivaren, de måste ha angett ett skäl till att du blev uppsagd - arbetsbrist eller personliga skäl. Gjorde de omorganisation?

Har du verkligen tagit ditt fall så långt det är möjligt vad gäller diskriminering eller dylikt?

Citat:
Arbetsgivaren får bara säga upp en anställd om det finns saklig grund, t.ex. arbetsbrist eller allvarliga personliga skäl — och dessa får inte ha något samband med föräldraledigheten.

Om arbetsgivaren påstår arbetsbrist men tidpunkten eller omständigheterna tyder på att det egentligen handlar om föräldraledigheten, kan det betraktas som otillåten diskriminering.

Vad kan man göra om det ändå händer?
Om någon blir uppsagd i samband med att de begär föräldraledighet bör man:

- Kontakta sitt fackförbund direkt.
- Vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) om man misstänker diskriminering.
- Dokumentera allt: mejl, samtal, datum, vittnen.
Citera
2026-01-13, 02:13
Medlem
Citat:
Boendet: Jag är livrädd att en flytt till en sunkig etta används som ammunition i vårdnadstvisten för att visa att jag inte kan erbjuda en "stabil miljö". Det är därför jag har krigat så här länge för moderna nybyggda trean med uteplats som är en fin bostad i jämförelse med mycket annat. Barn bryr sig också mest om hur bostaden är och om föräldern är glad...

Du kan ju inte erbjuda en stabil miljö som du har det nu, sluta försvara bostaden som bara gräver ner dig ännu mer.
Bilen är nästa utgifts hål, lös den biten på annat sätt även om det kapar en hel del frihet eftersom du inte har råd till den.

Kostar säkert minst 2500.- mån att ha bil oavsett värde och dessutom är ingen besiktad körbar bil idag bara värd 5000.-
Senast redigerad av argsak 2026-01-13 kl. 02:23.
Citera
2026-01-13, 03:11
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.

Förstår inte riktigt hur du inte hittar ett nytt chefsjobb? Är det p.g.a. hålet i CV? Betalningsanmärkningar lär väl vara ok, förklaras det med. Går väl att förklara tänker jag. Gjort nåt liknande själv en gång.

Har du några online-egenskaper kan du prova på Fivver och andra frrelance-sidor.
Citera
2026-01-13, 05:30
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Tack för de uppmuntrande orden och tipsen! Det betyder oerhört mycket.

Det känns faktiskt hyfsat bra nu, mitt i katastrofen. Det låter kanske sjukt, men efter att ha burit allt det här själv i tre år och kört på ren överlevnadsinstinkt, så känns det som att en sten har lyfts från bröstet bara genom att få skriva några rader om det och sätta planen i verket.

Timvikarie inom vården eller som lärarvikarie är absolut med på listan nu. Om det är vägen in så tar jag den, inga problem. Jag kan städa toaletter... jag har nått botten det är helt lugnt..

Jag kommer absolut att uppdatera tråden om hur det går med jobbsökandet och min nya strategi. "varannan-dag" 1) jobbsök som om jag har 40 tim i veckan på mig att söka jobb och varannan dag 2) ordna fram pengar snabbt utan att jag hunnit få jobb.

Fint att höra att det går åt rätt håll. Städa toaletter eller vaktmästarjobb är förstås mer meditativt än lärarvikarie i klass fyra, och inom vården gäller det att inte ha bacillskräck osv, men för en kortare tid fungerar förstås vadsomhelst. Boendestödjare och personlig assistent är vårdyrken som ofta annonseras ut t.ex https://jag.se/assistans/lediga-jobb/?_gl=1*1edqupm*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChM IyImm8NSHkgMVFAuiAx2r3gj9EAAYASAAEgJToPD_BwE&gbrai d=0AAAAAC-RopF6tcJp7WMQW_HAb28gT7y-V

På kommunens hemsida annonseras lediga jobb inom olika områden, och Fonus tar exempelvis emot spontanansökningar. https://www.fonus.se/om-fonus/jobba-hos-oss/

Olika myndigheter, som polisen, kanske korrelerar med dina erfarenheter? https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2/

Beroende på din personlighetstyp kan det vara bra att rikta in sig på var krutet ska läggas. Har du bra hand med djur? Idrottsmänniska? Andra förmågor som kan komma väl till pass?

Ser fram emot att höra om din resa att styra upp skeppet.

Edit 1
Sjukhustransportör om du har ett sjukhus nära https://www.framtid.se/yrke/sjukhustransportor

Edit 2
Postnord https://group.postnord.com/sv/careers/lediga-jobb/
Senast redigerad av skoputs 2026-01-13 kl. 05:56.
Citera
2026-01-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag lägger lägger ihop ett och ett från dina tidigare inlägg och då går det dåligt ihop.

Vad hindrar dig från att t ex ta ett busskörkort?

Vilken bil är värd 5000?

Vad är anledningen till att du hamnade på Lexbase? Vad blev du friad för?

Vad har fått dig att ge upp kvalificerade arbeten?

Lärarvikarie brukar inte vara några problem, något du försökt?

Varför dumpade du inte en tjej som tycks vara ett slukhål när det kommer till pengar?

Det du kallar småpengar är stora pengar i din situation, du lever med fel referensramar.

Varför är du så rädd för att förlora en vårdnadstvist? Vad är anledningen till din oro? Vika lik i garderoben har du som gör denna rädslan?

Vilken typ av företag startade du när du fick starta eget bidrag? Funkade inte detta? Något att ta upp igen?

Varför fick du betalningsanmärkning?

Du tycks också ha fel angående sambolagen, var detta inget du kollade upp?
Busskörkort: Kostar tid och pengar jag inte har just nu. Jag behöver jobb idag, inte en utbildning som tar månader. under utbildning samma låga inkomst låg a-kassa.

Bilen: En gammal rostig trotjänare från tidigt 00-tal. Den startar och rullar, det är allt. 5 000 kr är vad man får för den på. 7000 på Blocket en bra dag.

Lexbase/Rättsligt: Ärende fordonsskatt. Olovlig körning men jag hade kvitto. det var trots allt betald fordonsskatt men inte bokförd ännu när polisen haffade mig i kontroll.

Kvalificerade jobb: Jag har inte "gett upp", men jag har insett att ett 3-årigt hål gör att jag inte är förstahandsvalet som operativ chef just nu. Jag tar ett "enkelt" jobb nu för att få in cash, sen kan jag bygga karriär igen. Betalningsanmärkning stoppar effektivt det mesta.

Vårdnadstvisten: Om du aldrig suttit i en vårdnadstvist med en motpart som använder varje ekonomiskt snedsteg som bevis på "olämplighet" så förstår du inte rädslan.

Betalningsanmärkning: Man hade 14 dagar på sig att betala (sa de) men ingen nämnde att eftersom jag hade starta eget och f-skatt så får ärendena inte gå till Kronofogde. Så när jag betalade dag 14 och trodde betalningsanmärkningen skulle försvinna så kom den kallduschen också.

Referensramar: Jag vet att 1 300 kr är mycket pengar när man är nollad. Men jag har också räknat på att en flytt kostar ca 10 000 kr i reda pengar (deposition, flyttbil, dubbel hyra). Det tar mig 8 månader att nå "break-even". Det är dålig matematik när jag istället kan lägga den energin på att få en lön.

Sambolagen: ja jag var rädd att bli "lämnad" av tjejerna så jag gick alltid med på det att jag ger dem fri tillgång till mina kreditkort utan limit och bankkontona. Man delar på allt... Jag kommer inte göra det fler gånger. Det var inte att jag inte kollade upp sambolagen men jag kände att jag kan gå ett snäpp längre för att bli mer omtyckt även om sambolagen inte krävde det. Nu i efterhand inser jag att det fanns annat att göra för att bli mer omtyckt och jag redan låg väldigt bra till gällande objektiva saker tjejer söker, utseende pengar förståelse etc. Jag skulle inte satsat ännu mer på det området att ösa pengar över dem. Det behövdes inte. Det var inte anledningen att de lämnade mig. Ja jo kanske den sista dock. Hon stack när jag inte fick jobb.

Anyways... säg den som tycker relationer, pengar m.m. är det enklaste som finns?
Citera
2026-01-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Förstår inte riktigt hur du inte hittar ett nytt chefsjobb? Är det p.g.a. hålet i CV? Betalningsanmärkningar lär väl vara ok, förklaras det med. Går väl att förklara tänker jag. Gjort nåt liknande själv en gång.

Har du några online-egenskaper kan du prova på Fivver och andra frrelance-sidor.

Angående tipsen om Fiverr och Freelancer: Glöm det. Jag har testat och det är en död marknad för någon som behöver pengar nu.

Det fungerar inte längre för nya aktörer. På varje uppdrag går det 100+ sökande, ofta från låglöneländer, med tusentals omdömen. För att ens bli relevant där måste man jobba i princip gratis i flera månader för att bygga upp ett rykte.

Låt oss räkna på det: Om jag lägger 500 timmar på att jobba gratis/för svältlön på Fiverr för att "kanske" få snurr på det sen, då har jag gjort en enorm förlustaffär. 500 timmar på ett vanligt städjobb med kollektivavtal ger mig ca 64 000 kr netto.

Varför skulle jag kasta bort 64 000 kr i garanterad inkomst för en 50% chans att "kanske" tjäna 150 spänn i timmen som frilansare om ett halvår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in