2026-01-12, 08:47
Medlem
RickRozays avatar
Ursäkta, hade inte vaknat. Felpost.
Citera
2026-01-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Om tiden: Du har en poäng. Det är klart att jag inte har stått på loppis 40 timmar i veckan fysiskt. Men stressen, ångesten och jakten på pengar har ändå upptagit min hjärna det mesta av tiden. Det är det jag menar med att jag inte haft mentalt utrymme. När man lever med kniven mot strupen blir man handlingsförlamad gällande långsiktiga beslut (som att söka jobb) för att man bara släcker bränder här och nu. Det är en fälla, absolut, som jag insett och behöver bryta mig ur nu. Jag kan inte vara helt ensam om att hamna i denna sits. Jag gjorde allt rätt med utbildning och jobb. T o m bra betyg i barnkunskap på högstadiet.

Om flytten: Här har du dock fel, rent matematiskt. Jag betalar 10 000 kr idag. En tvåa här ligger på ca 8 700 kr. Besparing: 1 300 kr/mån. Dessutom kommer det ev krävas deposition med både ARBETSLÖS och BET.ANM. Vi har ett perfekt boende nu. Om några veckor kommer vårsolen fram på uteplatsen och lilla trädgårdsplätten.

Flyttkostnad (släp, flyttstäd, adressändring, dubbla hyror/deposition): Låt säga 5 000 - 10 000 kr (riktigt lågt räknat). Det tar mig alltså minst ett halvår bara att tjäna in kostnaden för flytten. Under den tiden har jag rört till det för barnet, bytt område och riskerat stabiliteten i vårdnadstvisten. Problemet är inte att jag har 1 300 kr för hög hyra. Problemet är att jag saknar inkomst. Att fokusera på att spara småpengar genom att vända upp och ner på livet är fel fokus. En flytt tar alltid minst 100 timmar också. Om jag på något sätt kan förvandla min tid till pengar med tex 75 kr i timmen är det 7500 kr bara det. (7500/1300=) 6 månaders lägre hyra uppäten.

Jag kan fortfarande räkna. Vissa andra behöver nog en miniräknare...
Jag är alltså nu beredd att städa toaletter trots att jag "nyss" var chef med lön 80 tkr

Ja a-kassan blir 65% efter en tid. Jag har haft a-kassa, starta eget bidrag, nu a-kassa.

En anledning till att du känner dig handlingsförlamad kan ju vara att du vet med dig att du inte anstränger dig tillräckligt när du hela tiden skyller ifrån dig på struntsaker som inte är relevanta. Det i sig skapar skam och ångest vilket blir en ond spiral för dig.

Du fortsätter att vara oärlig och orimlig, samt nu även orättvis mot andra som försöker hjälpa dig. Du börjar attackera mig för matematikkunskaper? Du gör ju åter igen en falsk beskrivning av verkligheten. Du har tittat på en typ av lägenhet - "här", skriver du, som kostar för mycket för att det ska vara värt det för dig. Men den typen av lägenhet, en dyr och relativt stor och modern 2:a, är ju säkert inte den enda 2:an som du kan söka. Men du vill inte det eftersom du är för bekväm av dig.

Många människor tvingas i dag att flytta till en annan stad för att arbeta medans du anser dig ha rätten att bo kvar, för snart blir det ju fint väder igen och då förtjänar du en uteplats

Det här blir bara löjligt nu och det kommer att leda till att ingen vill hjälpa dig till slut eftersom du är bortskämd, orimlig, oärlig och dessutom otrevlig när du ska diskutera ditt problem.

Var en man nu och ta ditt ansvar i stället för att projicera och attackera andra människor. Jag fattar att tjejen drog när du har den attityden som du har.
Citera
2026-01-12, 08:51
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.

Var du anställd i Sverige? Man får inte sparka någon för att de de är föräldraledig.

Här e lite AI-snack:
Enligt föräldraledighetslagen (1995:584) får en arbetsgivare inte missgynna en arbetstagare på grund av föräldraledighet. Det gäller t.ex.:

uppsägning eller avsked
sämre villkor
utebliven befordran eller lön

Om någon sägs upp på grund av föräldraledighet är uppsägningen normalt ogiltig och arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig.
Citera
2026-01-12, 08:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)

Och var är din inkomstförsäkring som hade gett dig betydligt högre inkomst som arbetslös?

Gissar att du inte var med i facket heller då du blev uppsagd för att du skulle vara föräldraledig.
Troligen är företaget du jobbade på ej kollektivanslutet.

Tycker din berättelse är mycket bra för att lära andra hur man inte gör.

Den kunde varit sann men tror du bara hittar på för ingen är så dum som väljer att få sluta istället för att vara föräldraledig.
Citera
Medlem
RickRozays avatar
På socialbidrag kan du lugnt söka jobb i heltid.

Tillochmed ta en öl på uteplatsen 🙂
Bara lite pinsamt att lämna ansökan.
Och kontoutdrag.
Citera
Medlem
Finns sätt att få in mindre mängd pengar. Finns appar till mobilen där du kan spela mobilspel och få in pengar.

Finns sidor som prolific och andra där du gör tester och svarar på enkäter. Eftersom du har mycket tid över så är det ju bara att köra på.

På jobbfronten finns det mycket som du kan göra. Allt från donken till hemtjänst och andra tjänster med låga krav. Med din tidigare kunskaper så plockar du snabbt en tjänst som gruppchef och liknande. Hemtjänst behöver ju svensktalande.

Även TV4 har nu någon panel där de betalar pengar för att du ska utföra enkäter och frågor åt dem.

De där enkäterna och spela spel för att få pengar för det kommer garanterat ge dig några tusen extra per månad. Fråga AI.

Sök jobb och sök jobb som du kanske inte vill ha men som kommer ge dig pengar. Börja från botten och ta dig upp igen. Presterar du så kommer din grad att gå upp igen.
Citera
2026-01-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Var du anställd i Sverige? Man får inte sparka någon för att de de är föräldraledig.

Här e lite AI-snack:
Enligt föräldraledighetslagen (1995:584) får en arbetsgivare inte missgynna en arbetstagare på grund av föräldraledighet. Det gäller t.ex.:

uppsägning eller avsked
sämre villkor
utebliven befordran eller lön

Om någon sägs upp på grund av föräldraledighet är uppsägningen normalt ogiltig och arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig.

Japp! jag ringde facket. Eftersom jag fick 6 månadslöner och gå på dagen tyckte de det var en bra deal. Deras råd var att inte processa.
Problemet är att jag fick ut de pengarna när vi var sambo... och som många vet så tar ofta fruntimren dem och gör av med.
Jag var alltså med i facket sen nästan 10 år kontinuerligt när det hände, inkomstförsäkring etc etc. Det visar tycker jag hur farligt det är när bufferten görs av med i samboförhållande, skaffa barn, arbetslös m.m. och en stabil tillvaro bara ett par år senare är helt utraderad.
Senast redigerad av Lelle86s 2026-01-12 kl. 08:59.
Citera
2026-01-12, 09:00
Medlem
TS' sparken pga föräldraledighet eller ej har ju ingenting med medlemskap i facket eller ej att göra utan ren lagstiftning - uppsägning pga det får ej göras.

Däremot tricksas det ofta med anledningen till en uppsägning i de fallen, t.ex. omorganisationer som gör att rollen ej längre behövs. Och oftast är facket ej till hjälp då heller.
Citera
2026-01-12, 09:03
Medlem
Citat:
jag fick ut de pengarna när vi var sambo... och som många vet så tar ofta fruntimren dem och gör av med..

Sambo med gemensamma kort och bankkonton? Visste inte ens att det är möjligt, problemaspekten du tar upp åsido verkar det vara en stor säkerhetsrisk och en tämligen dålig idé - inte ens alla som är gifta kör på det viset...
Citera
2026-01-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
TS' sparken pga föräldraledighet eller ej har ju ingenting med medlemskap i facket eller ej att göra utan ren lagstiftning - uppsägning pga det får ej göras.

Däremot tricksas det ofta med anledningen till en uppsägning i de fallen, t.ex. omorganisationer som gör att rollen ej längre behövs. Och oftast är facket ej till hjälp då heller.
Ja de sa inget om det men jag fick sparken 3 arbetsdagar efter jag babblat om att jag blir borta 6 månader pappaledig (på amerikanskt bolag)
Sen skyllde de på annat att jag inte verkade gå bra ihop med kollegor... de gav mig 6 månadslöner och jag godtog. Det var en väldig massa pengar för de flesta inkl mig själv.
Citera
2026-01-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Sambo med gemensamma kort och bankkonton? Visste inte ens att det är möjligt, problemaspekten du tar upp åsido verkar det vara en stor säkerhetsrisk och en tämligen dålig idé - inte ens alla som är gifta kör på det viset...
Har kört det upplägget "alltid" dvs med totalt 2 damer och båda gångerna katastrof.
Min första kvinna missbrukade det redan dag 1.
På kvällen sa jag nu har vi gemensamt konto här 200 000 kr. Det ska aldrig gå under det utan fungera som buffert. Nästa dag gjorde hon meningslösa inköp som hon tyckte var gemensamma kostnader på det kontot.
Jag trodde sambolagen sa att alla inkomster när man är sambo ska tillfalla båda och förmögenhetsuppbyggnad. Då tänkte jag att min dam kanske gillar mig mer om jag följer det slaviskt så vi har ett gemensamt stort konto... då blir hon glad tänkte jag..
Citera
2026-01-12, 09:12
Medlem
Men varför ska du fokusera på okvalificerade jobb nu? Det är i princip lika svårt att få dom som att få ett som passar din utbildning.
Vilken feedback har du fått när du har sökt chefsjobb och andra jobb i din bransch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in