2026-01-12, 12:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ok, vi fattar att andra jobb än chefsjobb är "under" din värdighet. Du borde ha hållit i jobbet du hade då du uppenbart inte är vidare eftertraktad som chef. Att ta sex månader ledigt för att gå hemma och lalla är inte precis nått som smäller högt inom den privata sektorn, inom det offentliga där det inte finns några prestationskrav kan det kanske fungera. Hade du varit bra på det du gjorde så hade du inte mist jobbet trots din låga motivation. Vad företagen vill ha är folk i chefsposition som bidrar till ökad omsättning och vinst. Gick försäljningen och orderstocken upp på din avdelning då du kom dit, jag misstänker att den inte gjorde det?

Kanske du borde börja söka jobb som bättre motsvarar din förmåga?
Citera
2026-01-12, 12:26
Medlem
A-kassa, sen Starta-eget, sen A-kassa igen. Under tre års tid. Stämmer inte heller. Antingen måste man ha jobbar in ett nytt arbetsvillkor under de maximala 14 månader som A-kassan består av, annars blir man möjligtvis överflyttad till Jobb- och Utvecklingsgarantin. Att gå på A-kassa mer än 14 månader är inte möjligt, vare sig enligt de gamla eller de nya reglerna.

Den nya A-kassan trappar dessutom ner ersättningen snabbare. Så det belopp du har nu, kommer redan efter 100 dagar att sänkas. Varpå du behöver kontakta Socialförvaltningen för kompletterande ersättning. Då godkänns inte en hyra på 10 000 och tre rum för en ensamstående.
Citera
2026-01-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
1. Byt lägenhet: Jag har räknat på det, och det är en ren förlustaffär just nu. En etta här sparar mig ca 1 300 kr/mån i hyra. Flyttkostnader (släp, städ, dubbla hyror/deposition etc) landar på minst 5 000–10 000 kr. Det tar alltså 6–8 månader innan jag ens går plus en enda krona på att flytta. Under den tiden har jag rört till det för barnet och riskerat min position i vårdnadstvisten gällande "stabil hemmiljö". Att spara 1 300 kr löser inte underskottet på 5 000 kr.

2. Sälja bilen: Bilen är värd mycket lite i pengar (en del av de 15k jag har kvar i tillgångar) 5000:- men den är avgörande för att logistiken kring umgänget med barnet ska fungera och andra möjligheter att tjäna en slant nån gång. Säljer jag den får jag in "kaffepengar" men förlorar förmågan att hämta/lämna smidigt, ta mig runt på något jobb etc i bland.

3. Skaffa jobb: Här är vi 100% överens. Det är den enda variabeln som faktiskt löser problemet. Eftersom flytt och bilförsäljning ger småpengar eller förluster, lägger jag all energi på att dra in inkomst nu. Oavsett om det är "skitjobb" eller annat. Toalettstäd är ok, flippa hamburgare (kanske helst i en annan stad / by). Vad som helst.

Det är inte rimligt som långtidsarbetslös ensamstående förälder ha en stor trea. Att du byter till en mindre lägenhet påverkar inte en vårdnadstvist negativt (varför pågår ens en vårdnadstvist?) utan visar bara på att du är en ansvarsfull förälder som försöker få ekonomin att gå ihop. 1 300 är bättre en ingenting, sedan kan du för övrigt leta efter billigare 1or eller 2or. Du behöver inte bo kvar i samma område som du bor i nu. Varför räknar du städ som en kostnad? Har man inte råd med en städfirma så städar man själv till en kostnad av enbart rengöringsmedel. Har du hört dig för hos alla hyresvärdar så att du vet att du måste betala en deposition? Har du undersökt om du kan göra ett lägenhetsbyte?

Sälj bilen omedelbart. Kostnaden för en bil är helt onödigt nu, logistiken får du lösa med kollektivtrafiken. Du är långtidsarbetslös och söker inte särskilt mycket jobb så det finns tid över till logistik. Får du ett jobb där du behöver en bil så kan du ju köpa en då, precis som att du då kan skaffa en större lägenhet.

Vad har du för utbildning?

Du skriver i en tidigare post att du har a-kassa men har du varit arbetslös i tre år så har du väl aktivitetsstöd nu? Vad har du fått för insatser från AF utöver starta eget? Be AF om stöd med att skriva CV och be de om att få vara med på rekryteringsträffar om det finns sådana i ditt område. Kontakta alla vård/demensboenden i ditt område och säg att du söker jobb. Du kanske till och med kan praktisera hos dem om ditt hål i CV:t är ett problem. Kolla bara med AF så att det är okej (borde vara det, du lär vara i job och utvecklingsgarantin och ska då ha en heltidsaktivitet oavsett).

Det sista jag verkligen vill tipsa dig om är att kontakta vården för stöd med vad som verkar vara en depression eller liknande.

Edit: blev emojis där det inte skulle vara det så redigerade texten.
Citera
2026-01-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
A-kassa, sen Starta-eget, sen A-kassa igen. Under tre års tid. Stämmer inte heller. Antingen måste man ha jobbar in ett nytt arbetsvillkor under de maximala 14 månader som A-kassan består av, annars blir man möjligtvis överflyttad till Jobb- och Utvecklingsgarantin. Att gå på A-kassa mer än 14 månader är inte möjligt, vare sig enligt de gamla eller de nya reglerna.

Den nya A-kassan trappar dessutom ner ersättningen snabbare. Så det belopp du har nu, kommer redan efter 100 dagar att sänkas. Varpå du behöver kontakta Socialförvaltningen för kompletterande ersättning. Då godkänns inte en hyra på 10 000 och tre rum för en ensamstående.

Nej precis, fick inte heller det att gå ihop.
Citera
2026-01-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
När jag var arbetslös löste jag det på detta sätt:

Jag ringde en kompis som har ett företag och sa att jag jobbar hos honom gratis och det enda jag kräver är att han är min referens. Har man ett jobb så får man ett jobb. Är du arbetslös är du som pestsmittad. Snart hade jag ett jobb.

Angående ditt hål i cvt så försök täppa igen det genom att dra ihop datumen på jobbet före och efter. Ingen kommer kolla detta. Ibland får man ljuga nämligen.

För övrigt, bra jobbat. Trist med vårdnadstvist å osämja. Men jag har svårt att tro att ett trångt boende skulle ställa dig i dålig dager. Snarare att du visar handlingskraft.
Lycka till!

Det här med att vara arbetslös och hitta ett jobb genom något annat än arbetsförmedlingen, dvs att vara lite om sig och kring sig och göra det där lilla extra, det verkar vara ett genomgående problem här på Flashback.

Vita lögner och nödlösningar har ingen mått dåligt av. 😀
Citera
2026-01-12, 12:49
Medlem
Weitzmanns avatar
Sluta uppträda som ett offer för omständigheterna, det påverkar ändå inte situationen till det bättre. Ta kontakt med en rekryteringskonsult och sätt fart, ta jobb och betala av dina skulder. Sikta på ett företag som expanderar fort, kom in på en tjänst och arbeta dig uppåt om du så vill. Om du nu ligger i en vårdnadstvist så är väl dessutom en anställning det bästa för utgången? Är du man ska du ändå inte hoppas för mycket på en positiv utgång.
Citera
2026-01-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Nej precis, fick inte heller det att gå ihop.

Med minderåriga barn får man 150 extra dagar men det har väl gått mer än det också.
Citera
2026-01-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Med minderåriga barn får man 150 extra dagar men det har väl gått mer än det också.

Precis, de dagarna borde också vara borta (300 + 150 dagar).
Citera
2026-01-12, 13:10
Medlem
Testa att söka genom företags hemsidor. Det finns många bolag, särskilt mindre, som kan tänka sig att anställa någon, men vill kanske inte lägga upp en annons på platsbanken. De är nog öppna för att anställa någon med bra erfarenhet, men kanske inte uppfyller dem vanliga "binära" kraven.

Vet en person som gjorde detta i en branch där han inte hade dem vanliga erfarenheterna som krävs (högskoleutbildning, arbetslivserfarenhet osv), men efterssom han med hjälp av googles sökverktyg kunde söka massvis av dessa jobb, fick intervju på vissa och tillslut ett välbetalt jobb.
Citera
2026-01-12, 13:11
Medlem
Bilen skulle jag ställa av inte sälja

Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Det är inte rimligt som långtidsarbetslös ensamstående förälder ha en stor trea. Att du byter till en mindre lägenhet påverkar inte en vårdnadstvist negativt (varför pågår ens en vårdnadstvist?) utan visar bara på att du är en ansvarsfull förälder som försöker få ekonomin att gå ihop. 1 300 är bättre en ingenting, sedan kan du för övrigt leta efter billigare 1or eller 2or. Du behöver inte bo kvar i samma område som du bor i nu. Varför räknar du städ som en kostnad? Har man inte råd med en städfirma så städar man själv till en kostnad av enbart rengöringsmedel. Har du hört dig för hos alla hyresvärdar så att du vet att du måste betala en deposition? Har du undersökt om du kan göra ett lägenhetsbyte?

Sälj bilen omedelbart. Kostnaden för en bil är helt onödigt nu, logistiken får du lösa med kollektivtrafiken. Du är långtidsarbetslös och söker inte särskilt mycket jobb så det finns tid över till logistik. Får du ett jobb där du behöver en bil så kan du ju köpa en då, precis som att du då kan skaffa en större lägenhet.

Vad har du för utbildning?

Du skriver i en tidigare post att du har a-kassa men har du varit arbetslös i tre år så har du väl aktivitetsstöd nu? Vad har du fått för insatser från AF utöver starta eget? Be AF om stöd med att skriva CV och be de om att få vara med på rekryteringsträffar om det finns sådana i ditt område. Kontakta alla vård/demensboenden i ditt område och säg att du söker jobb. Du kanske till och med kan praktisera hos dem om ditt hål i CV:t är ett problem. Kolla bara med AF så att det är okej (borde vara det, du lär vara i job och utvecklingsgarantin och ska då ha en heltidsaktivitet oavsett).

Det sista jag verkligen vill tipsa dig om är att kontakta vården för stöd med vad som verkar vara en depression eller liknande.

Edit: blev emojis där det inte skulle vara det så redigerade texten.
Citera
2026-01-12, 13:12
Medlem
Citat:
Det är en berättigad fråga. Svaret är att jag hade en rejäl buffert (6 månadslöner i avgångsvederlag + inkomstförsäkring). Jag brände inte pengarna på sportbilar.

Det som sänkte mig var den gemensamma ekonomin. Pengarna gick rakt in i det gemensamma hushållet för att hålla familjen flytande. Mitt ex förbrukade kapitalet. Den konsumtions jag orsakade var på minimum då jag ville vänta till jobb med att lyxa till det.

När separationen sedan var ett faktum var pengarna redan uppätna av våra gemensamma levnadskostnader.

Lärdomen: Jag finansierade vårt liv, hon drog, och jag stod kvar med noll kronor och skulderna. Det är så man går från 80k i lön till fattigdomsfälla på ett år. Varje gång jag höll igen tex vi kan inte köpa den barnvagnen för 24 000 kr så var hon där med: Då lämnar jag dig
Ägde du alltså ingenting själv? Ingen privat sparkonto? Privat ISK? Ägde ni ingen fastighet som såldes efter separationen?
För så som i beskriver det så låter det som att ni bodde i hyreslägenhet och alla pengar som du tjänade lades på ett gemensamt konto som hon tömde. Stämmer det?
Citera
2026-01-12, 13:15
Medlem
Ring kommunens vikariepool för hemtjänst och säg att du kan börja jobba imorgon bitti kl 7 så har du jobb och lön per timma.
Med din ålder och erfarenhet borde du ligga högt i timpenning. Slutet av februari har du jobbat i 6 v och får ut en vettig lön. Stämpla de dagarna du inte får några timmar

Citat:
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in