Citat:
Ursprungligen postat av
Lelle86s
1. Byt lägenhet: Jag har räknat på det, och det är en ren förlustaffär just nu. En etta här sparar mig ca 1 300 kr/mån i hyra. Flyttkostnader (släp, städ, dubbla hyror/deposition etc) landar på minst 5 000–10 000 kr. Det tar alltså 6–8 månader innan jag ens går plus en enda krona på att flytta. Under den tiden har jag rört till det för barnet och riskerat min position i vårdnadstvisten gällande "stabil hemmiljö". Att spara 1 300 kr löser inte underskottet på 5 000 kr.
2. Sälja bilen: Bilen är värd mycket lite i pengar (en del av de 15k jag har kvar i tillgångar) 5000:- men den är avgörande för att logistiken kring umgänget med barnet ska fungera och andra möjligheter att tjäna en slant nån gång. Säljer jag den får jag in "kaffepengar" men förlorar förmågan att hämta/lämna smidigt, ta mig runt på något jobb etc i bland.
3. Skaffa jobb: Här är vi 100% överens. Det är den enda variabeln som faktiskt löser problemet. Eftersom flytt och bilförsäljning ger småpengar eller förluster, lägger jag all energi på att dra in inkomst nu. Oavsett om det är "skitjobb" eller annat. Toalettstäd är ok, flippa hamburgare (kanske helst i en annan stad / by). Vad som helst.
Det är inte rimligt som långtidsarbetslös ensamstående förälder ha en stor trea. Att du byter till en mindre lägenhet påverkar inte en vårdnadstvist negativt (varför pågår ens en vårdnadstvist?) utan visar bara på att du är en ansvarsfull förälder som försöker få ekonomin att gå ihop. 1 300 är bättre en ingenting, sedan kan du för övrigt leta efter billigare 1or eller 2or. Du behöver inte bo kvar i samma område som du bor i nu. Varför räknar du städ som en kostnad? Har man inte råd med en städfirma så städar man själv till en kostnad av enbart rengöringsmedel. Har du hört dig för hos alla hyresvärdar så att du vet att du måste betala en deposition? Har du undersökt om du kan göra ett lägenhetsbyte?
Sälj bilen omedelbart. Kostnaden för en bil är helt onödigt nu, logistiken får du lösa med kollektivtrafiken. Du är långtidsarbetslös och söker inte särskilt mycket jobb så det finns tid över till logistik. Får du ett jobb där du behöver en bil så kan du ju köpa en då, precis som att du då kan skaffa en större lägenhet.
Vad har du för utbildning?
Du skriver i en tidigare post att du har a-kassa men har du varit arbetslös i tre år så har du väl aktivitetsstöd nu? Vad har du fått för insatser från AF utöver starta eget? Be AF om stöd med att skriva CV och be de om att få vara med på rekryteringsträffar om det finns sådana i ditt område. Kontakta alla vård/demensboenden i ditt område och säg att du söker jobb. Du kanske till och med kan praktisera hos dem om ditt hål i CV:t är ett problem. Kolla bara med AF så att det är okej (borde vara det, du lär vara i job och utvecklingsgarantin och ska då ha en heltidsaktivitet oavsett).
Det sista jag verkligen vill tipsa dig om är att kontakta vården för stöd med vad som verkar vara en depression eller liknande.
Edit: blev emojis där det inte skulle vara det så redigerade texten.