2026-01-10, 14:46
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suzukis
Estimering:
4000 skatt + 4000 försäkring + värdeminskning 0 (skrotbil) + 700 kr besiktning = 8700kr

1,3l / mil * bensinpris 14kr * 1000 mil = 18200kr

18200 + 8700 = 26900 = 2241kr/månad

Men jag kör motorcykel 6 mån / år, så det blir 4483 kr/månad

Jag ska sluta försöka räkna, detta låter för dyrt
Det var en törstig bil! Min kalkyl är ungefär samma, fast dividerat med 2. Räknar endast på bruksbilen. Leksaker och reserver känns som att det hamnar under en annan budget.
Citera
2026-01-10, 14:58
Medlem
slemhogs avatar
Bra saklig uppställning men du glömde massa saker- torkarblad, bilvax, bilvårdprodukter, rekond, spolarvätska, biltvätt, reparationer, vägtullar, parkeringskostnader och då springer det iväg mer.
Och att bara ha bytt däck, belägg och service så har du en underhållsskuld som släpar efter. på 12 000 mil ska man ha bytt bromsskivor, slangar och mycket annat också.
Citera
2026-01-10, 15:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ett billån går idag på 7-8% ränta. Under perioden jag ägt min bil har snitträntan på billån varit runt 6% . Så att billån skulle vara tydligt bättre än kontantköp i det avseendet är aningen överdrivet.

Att välja en specifik tidsperiod och säga ”se här! Här under dessa år ökade börsen med si och så mycket. Därför är det bättre med billån än kontantköp!” är lika meningslöst som att jag ska säga att om du hade köpt Saab aktier 2022 istället för indexfonder så hade du haft flera 100% mer avkastning. Det är en meningslös diskussion.

Det korrekta sättet att räkna är snittavkastningen över en lång tidsperiod, och då ger börsen i runda slängar 7%
Antag att man har pengarna för att kontant betala bilen. Behöver alltså inte låna.
Men om man sätter pengarna på börsen, hur betalar man bilen då?
Citera
2026-01-10, 15:32
Medlem
ElakBolls avatar
Det är av precis den där anledningen som jag aldrig skulle köpa en helt ny bil.

Min förra bil var en Toyota Rav4, inköpt för ca 10 år sedan och den var redan då 12-13 år, men gubbkörd av en enda ägare, välskött med fullt ifylld servicebok och såg i princip ut som ny både utvändigt och invändigt. Fin färg, inga repor eller ytlig rost, inga fläckar på stolklädseln osv, fick ut precis samma glädje av att köra den bilen som om den hade varit ny och behövde aldrig känna att jag körde någon gammal rosthög eller skämmas för den när den stod parkerad någonstans. Priset för bilen när jag köpte den var ca 45,000 kr.

Körde den i 10 år utan minsta incident, aldrig behövt göra några större reparationer, aldrig blivit stående efter vägen osv. Den har bara pålitligt rullat på år efter år och mina största utgifter har varit försäkringen (halv) och skatten som väl båda legat på strax över 2,000 kr eller nåt och såklart bränslet på lite drygt 20,000 kr om året. Den servades också regelbundet med oljebyten m.m på en mindre oberoende icke-märkesverkstad för 1-2 tusenlappar årligen och jag vill minnas att jag nog bytte till nya sommardäck en gång så några tusenlappar på det också då, plus femhundringen för att besikta den men det är typ allt. Sålde den för ett lågt femsiffrigt belopp härom året när den till slut blev underkänd på besiktningen till en mekarsnubbe som ville försöka fixa problemen med den själv.

Så ja, totalkostnad: Iaf märkbart mycket lägre för 10 års bilägande än vad TS lagt på sin nya bil för bara 5 år, och jag har garanterat inte varit mindre nöjd med min bil. Hade fortfarande kört den idag om den inte underkänts på besiktningen.

Nu har jag bytt till en annan ca 10-15 år begagnad bil av ett liknande kvalitetsmärke, även den inköpt för ett femsiffrigt belopp och givet att den också bara ägts av en äldre person, servats minutiöst och är åtminstone visuellt i princip i nyskick både invändigt och utvändigt så räknar jag med att kunna få ut ett hyfsat fint värde även av den under de närmsta gissningsvis ca 10 åren.

Men vill man bränna hundratusentals kronor extra på absolut ingenting helt i onödan eller på "känslan att äga en helt ny bil" så får man ju självklart göra det med, jag har dock aldrig förstått poängen med det - särskilt inte när det gäller helt vanliga Svenssonmärken som Volvo m.fl som aldrig någonsin kommer att kännas eller se "lyxiga" ut ens när de är helt nya.
Citera
2026-01-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ett billån går idag på 7-8% ränta. Under perioden jag ägt min bil har snitträntan på billån varit runt 6% . Så att billån skulle vara tydligt bättre än kontantköp i det avseendet är aningen överdrivet.

Att välja en specifik tidsperiod och säga ”se här! Här under dessa år ökade börsen med si och så mycket. Därför är det bättre med billån än kontantköp!” är lika meningslöst som att jag ska säga att om du hade köpt Saab aktier 2022 istället för indexfonder så hade du haft flera 100% mer avkastning. Det är en meningslös diskussion.

Det korrekta sättet att räkna är snittavkastningen över en lång tidsperiod, och då ger börsen i runda slängar 7%
7% prognosen är också bara en gissning, i princip enda sättet att spekulera med billån är att göra det långsiktigt. Dvs låna nästa bil också, och den efter. Anledningen varför billånet är mer eller mindre är garanterat fördelaktigt är pga ränteavdraget även om det finns en smärtgräns.

Jag valde endast en specifik tidsperiod då det går att jämföra direkt med OPs kostnader. Att spekulera i framtida avkastningar och framtida bilkostnader är ju bara gissningar. Att analysera i efterhand är ju alltid möjligt.
Citera
2026-01-10, 15:44
Medlem
Citat:

Nej. Det är det korrekta sättet att räkna om man placerar sitt kapital i nåt som följer snittavkastning på börsen.
Gör man inte det är det absolut fel.
Då räknar man istället på det som man investerat i.
Citera
2026-01-10, 15:50
Medlem
Citat:
2020 köpte jag en splitterny Volvo V90. Med rabatter o så hamnade priset på ganska exakt 400 000kr. Nu nästan 6 år (5,5 för att vara exakt) och 13000mil senare ska jag göra mig av med bilen och har räknat att jag spenderat följande på den.

- Inköpspris 400tkr. Kommer att få runt 200 för den. Värdeminskning alltså totalt 200 000kr (50% på 6 år), vilket får anses vara bättre än förväntat. Detta beror troligtvis på att Volvo slutat tillverka dieselbilar och min V90 är väl populär
- Skatt: första 3 år malusskatt 6500kr per år. Därefter 2300kr per år. Totalt skatt 24100kr.
- Diesel: Här räknar jag på ett snittpris på diesel på 19kr per liter under 2020-2026. (https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/priser/). Med 13000 körda mil och en förbrukning på 0,6L milen i snitt så hamnar vi på 7800 liter diesel till en totalkostnad på runt 148 000kr
- Försäkring: Första tre år enbart halvförsäkring på 600kr per månad. Därefter 850kr per månad. Försäkring totalt 47100kr
- Service: Första tre åren 1400kr per år, därefter två servicar på 6000kr vardera. Totalt service 16200kr
- Däck: Alla sommardäck utbytta en gång. Inget annat än de bästa däcken duger, och continentaldäcken gick på 1700kr styck, totalt 6800kr. Med frakt och däckbyte blev det ungefär 8000kr för däck.
- Bromsbelägg bytta en gång i Volvoverkstad. De tog 5000kr för jobbet.
- Besiktning: Besiktigat den 2 gånger nu, 1000kr totalt.
- Övrigt: Adblue, spolarvätska, tvättartiklar, etc kan vi summera ihop till cirka 3000kr.

Totalt har jag alltså under de här 5,5 åren och 13000 milen betalat:

200000kr + 24100kr + 148000kr + 47100kr + 16200kr + 8000kr + 5000kr + 1000kr + 3000kr = 452400kr. Det ger mig en milkostnad på 34,8kr och 6800kr per månad.

Det har varit väldigt nyttigt för mig att ställa upp den här kalkylen på detta sättet för att verkligen ge mig perspektiv på vad bilägande kostar i Sverige. Jag har svårt att tro att man kan äga en bruksbil som går över 2000mil per år för billigare än 4000kr per månad. Nu ligger jag rätt högt på 6800kr per månad, men då har jag kört 2200mil per år, vilket är nästan 50% mer än snittsvensken. Hade jag kört 1500 mil så hade månadskostnaden troligtvis varit närmre 5000kr, orkar inte riktigt räkna det.

Jag ångrar förövrigt ingenting. För dessa pengar har jag kört en pangbil som inte strulat en enda gång. Den är bekväm, rymlig, snygg, och det har i allmänhet varit en fröjd att äga den här bilen. Perfekt för barnfamilj med 1-2 barn.

Så till er nu. Vad har ni för totalkostnad för era bilar? Håller ni reda på alla era utgifter för bilen på det här sättet?

hyffsad beräkning men du missar kapitalkostnaden, en av de viktigare posterna

min bil som jag ägt senaste 3 åren har kostar 2500kr/mån inklusive allt, även värdeminskning och kapitalkostnad. kör 1500 mil om året. det finns definitivt mycket billigare alternativ än din v90 som du hyllar upp till molnen
Citera
2026-01-10, 15:50
Medlem
halvblinds avatar
Om man som jag - snart 76 - kan bli beviljad sjukresor och i övrigt kan stappla upp till byn och handla det nödvändiga så tycks bilinnehav vara en idioti...
Citera
2026-01-10, 15:55
Medlem
Citat:

eller 10%. beror på vem man frågar

med en trygg 25% belåning till typ 2% ränta bör man då få runt 12% avkastning

du bör räkna med detta som din kapitalkostnad i din beräkning.
Citera
2026-01-10, 15:55
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
kr/mil då?
Jag kör 1700 mil per år, avtalet gäller 2000mil/år så bör inte bli betalningsskyldig för övermil. Så jag räknar med att betala 36kr/mil i snitt om jag kör som nu.
Citera
2026-01-10, 16:17
Medlem
Intressant tråd - eftersom jag länge funderat på att köpa bil men inte kommit till skott. Istället hyr jag. Har alltid tänkt att det blir billigare, trots att jag hyr rätt mycket. Senaste året har jag mest använt Kinto (försökte räkna ihop kvittona lite snabbt: ca 35 000 kr), men också lite OK och CircleK. Sammanlagt hamnar det kanske på 45 000. Dvs: närmare 4000 kr / månad. Så jag vet inte - kanske dags för ett bilköp ändå...
Men: då tillkommer parkeringshyra, vilket är rätt dyrt där jag bor.
Kanske går det på ett ut.
Citera
2026-01-10, 16:29
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvblind
Om man som jag - snart 76 - kan bli beviljad sjukresor och i övrigt kan stappla upp till byn och handla det nödvändiga så tycks bilinnehav vara en idioti...
Jag sålde min bil 2022 efter att ha haft bil oavbrutet sedan 1984. Jag insåg att den kostade mer per månad än min lägenhet (avgift + el) och därefter går jag och åker buss och det fungerar hur bra som helst och hälsan är på topp och även bankkontot.

Nu bor jag mitt i innerstan och jag kommer aldrig mer att äga en bil. Kan vara så att jag aldrig ens kommer att köra en bil igen. Är 60+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in