2026-09-16, 07:27
Medlem
Trollmias avatar
Som en tant med bruten kropp och går på försörjningsstöd så omfattas även jag av detta. Men handläggarna på socialkontoret verkar knappt veta något av vad detta med sysselsätning som det kallas för ska innebära. I Nora där jag håller till så är det arbetsmarknadsenheten AME som håller denna sysselsättning. Man börjar med 15 tim/vecka. Hur timmarna är uppdelade är det inget som nån vet heller.
Är det 3 tim/5 dagar el 5 tim/ 3dagar?
Man delas in i grupper - hur stora grupperna är?

Även om jag kan tycka att det blir lite besvärligt för mig, men det är bara för att informationen är knaper.
Annars tycker jag att idén är god.

När jag får mer information om det hela så delar jag med mig av det här. Just nu tar jag allt med jämnmod och tänker inte stressa upp mig över saker jag personligen inte kan råda över. Och efter en hjärtinfarkt före midssommar så tror jag att det kan vara en bra idé.

Det är lilla jag kan bidra med här i tråden.

Maria, den stentokiga käringen!!
Citera
2026-09-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hos Samhall har man en funktionsnedsättning av något slag. Att uppbära försörjningsstöd, är inte en funktionsnedsättning

Nej nej, Samhall är fullt med folk som varit långtidsarbetslösa utan några som helst funkisdiagnoser.
Samhall har till och med provanställning, 6 månader för nyanställda, för att se om dom klarar tempot.

Arlanda är samhalls största arbetsplats med 500 anställda.
Citera
2026-09-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyzyl
är det tänkt att man ska betala välfärdskapitalister att bedriva vuxendagis eller ska arbetsgivare få gratis arbetskraft?
om det är det förstnämnda så kommer ju bara mer skattepengar kastas i sjön och om det är det sistnämnda så blir det ju bara högre konkurrens om arbetsplatser för de som är arbetslösa

Nej det är nog kommun och andra som skall ta emot dessa.
Jobben finns ofta inom äldreomsorg, skola, fritid eller parkskötsel. De ersätter inte ordinarie personal utan är extra hjälp.

Min pappas äldreboende hade 2 st Arabiska farbröder som extratjänst 7-16 månd-fred.
Dom dukade upp för frukost, lunch och kaffe och dukade av. Detta på 2 man under 8 timmar.
Resten av tiden spelade dom kor och rökte på balkongen.
Dom var inskrivna i detta "program " i ett år. 100 % finansierat av skattepengar, kommunen betalade
inte ett öre.
Citera
2026-09-16, 09:40
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför inte tvång på utbildning?

Detta!
Då urskiljer man vilka som bara behöver hjälp över tröskeln och vilka som faktiskt har grundläggande svårigheter med begåvning eller bara är fysiskt sjuka.

Det här med utbildning är lurigt. Man tänker nog automatiskt att alla utbildar sig så långt deras läsbegåvning sträcker sig. Men det finns fortfarande familjer där man inte har så mycket bildningstradition. Jag kände tex en ung person med god begåvning, född vid 90-talets mitt, som inte vågade ta steget att gå på folkhögskola och få en utbildning som faktiskt ledde till jobb pga de tre terminernas levnadsomkostnader och litteraturens pris. Han ville hellre traggla på att söka jobb med gymnasiebetyg. Familjen talade alltid om hur slött det var av vuxna att gå i skola och själva hade de jobbat hela livet osv. Oron för studielånet var massiv.

Nu gissar jag, men i familjer där mamma bara gått ut fjärde klass är startsträckan ännu längre.

Förr fick folk gå kurser genom AMS/ Arbetsförmedlingen. Nu är det snålare med det.
Jag tror att det också ses som en rättvisefråga: om andra tar studielån för tex KomVux eller YH, då "blir det orättvist" om somliga skickas av AF och får försörjningsstöd under tiden.
Men detta skulle gå att ordna om de som skickas dit blir pliktiga att göra en modest återbetalning när de får anställning, såpass modest att den inte ger folk ångest.

En svårighet är nog att täcka glappet för dem som gått så lite i skola att de inte utan vidare kan skickas till en vuxenutbildning av modernt snitt. Vad jag vet finns ingen grundskola för vuxna.
Citera
2026-09-16, 09:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Som en tant med bruten kropp och går på försörjningsstöd så omfattas även jag av detta. Men handläggarna på socialkontoret verkar knappt veta något av vad detta med sysselsätning som det kallas för ska innebära. I Nora där jag håller till så är det arbetsmarknadsenheten AME som håller denna sysselsättning. Man börjar med 15 tim/vecka. Hur timmarna är uppdelade är det inget som nån vet heller.
Är det 3 tim/5 dagar el 5 tim/ 3dagar?
Man delas in i grupper - hur stora grupperna är?

Även om jag kan tycka att det blir lite besvärligt för mig, men det är bara för att informationen är knaper.
Annars tycker jag att idén är god.

När jag får mer information om det hela så delar jag med mig av det här. Just nu tar jag allt med jämnmod och tänker inte stressa upp mig över saker jag personligen inte kan råda över. Och efter en hjärtinfarkt före midssommar så tror jag att det kan vara en bra idé.

Det är lilla jag kan bidra med här i tråden.

Maria, den stentokiga käringen!!

Det är kommunen som ska erbjuda olika insatser men har du bruten kropp så lär du ha ett läkarintyg som säger vilken arbetsförmåga och hur mycket du kan arbeta och dom måste rätta sig efter det.

Friska personer ska omfattas 40 timmar i veckan är det tänkt.
Citera
2026-09-16, 09:56
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jag är strateg inom aktivitetskravet och kan garantera dig att du kommer se fler som tar upp snus och fimpar på gatorna från och med oktober när kravet börjar gälla på riktigt. Anledningen till att det inte är ett arbetskrav är att det inte finns tillräckligt många jobb och jobbliknande aktiviteter för alla Sveriges invånare som uppbär ekonomiskt bistånd. Det är dessutom inte den mest effektiva åtgärden för alla.

Och detta är verkligen inte en halvmesyr. Vi fick nyligen en helt ny socialtjänstlag och aktivitetskravet är en del av lagen. Det kommer inte längre löna sig att "sitta hemma och söka jobb" och få försörjningsstöd, folk kommer att tvingas vara någonstans 8 timmar per dag för att få sina pengar. Detta är en enorm omställning även för de som ska till vuxendagis. Jämför med Rusta och Matcha: där har man som deltagare obligatoriska (vuxendagis)aktiviteter på plats hos leverantören 1 timme i veckan (2 timmar om det är ens andra vända) samt 1 timmes individuell coaching varannan vecka. Resten av tiden är man hemma och söker jobb. Någon som är van vid detta placeras i en aktivitet (allt från praktik inom grönyteskötsel till att sitta i klassrum och lära sig om arbetslivskunskap) 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan. De som faktiskt kan ta ett jobb men inte vill det pga bekvämlighet kommer förstå att det är betydligt mer värdefullt att jobba än att döda 40 timmar i veckan på detta vis. Många andra kommer söka sig till utbildningar som leder till jobb, anstränga sig mer för att lära sig svenska osv. Hela poängen med aktivitetskravet är att få bort bekvämligheten i att vara arbetslös.

Beror helt och hållet på hur kommunerna väljer att göra uppföljningar. Aktiviteter inom aktivitetskravet ska vara meningsfulla, öka chanserna att få jobb och absolut inte ersätta riktiga anställningar. ICA kommer absolut inte kunna fylla sina butiker med socfall och kommunernas uppgift är att se till så det inte missbrukas. En ICA-handlare ska tex kunna ta emot någon som omfattas av aktivitetskravet på praktik men det ska finnas en tydlig plan för just den individen; antingen att hen enbart ska få arbetslivserfarenhet eller att det ska leda till en anställning. Men samma ICA-handlare kommer aldrig kunna ta emot 5+ individer där syftet är att de ska få arbetslivserfarenhet utan anställning om hen inte tidigare anställt någon.

Kommer inte detta, till att börja med iallafall, leda till att kommunen behöver anställa fler för att hitta praktikplatser, hjälpa klienterna, hjälpa arbetsplatserna osv? Jag har en vän som jobbat med att få ut tidigare långtidssjuka i arbete och det krävde väldigt mycket jobb att hitta praktikplatser där de hade utrymme att ta sig an en praktikant.

Dvs att de våras för alla de blåhåriga ickebinära socionomer som Flashback älskar att tänka på?
Isåfall : vilken ironi!
Citera
2026-09-16, 09:59
Medlem
Trollmias avatar
Som sagt, informationen från soc.-handläggaren var väldigt knapphändig. Kanske det är olika grupper av försörjningsbidragstagare och jag är i den lägre tids-gruppen om 15 tim/vecka.
Och ja, jag har sjukintyg.

Jag motsätter mig inte idén, snarare jag tycker det är bra, så länge de inte kräver att jag ska springa runt i korridorer eller i trappor utan kanske mer sätter mig på arbetsuppgifter så som sortering av grejer, jag skiter vad för grejer. Kan vara sortera färgkritor i färgrupper, packetera dem så en krita av varje färg finns i varje paket. Sortera fröpåsar, föra in dem i ett sorterings register. Så länge jag kan sitta ner men med jämna mellanrum får resa mig och sträcka på rygg o höfter så är jag definitvt med på det hela.

Det enda jag kanske oroar mig för är att bli satt i en grupp där alla pratar andra språk än svenska/engelska det kan tära lite på ett redan skört psyke.

Men som sagt, det är inget jag stressar upp mig för och som hjärtsjuk är det inte bra att stressa upp sig över saker som jag inte har kontroll över. Bättre rycka på axlarna och vänta och se vad som händer. Så länge det finns tillgång till kaffe och en rast där jag kan linka ut och leta efter stenar som ligger runt omkring så är jag nöjd.

/Maria, den stentokiga käringen

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är kommunen som ska erbjuda olika insatser men har du bruten kropp så lär du ha ett läkarintyg som säger vilken arbetsförmåga och hur mycket du kan arbeta och dom måste rätta sig efter det.

Friska personer ska omfattas 40 timmar i veckan är det tänkt.
Citera
2026-09-16, 10:06
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Min pappas äldreboende hade 2 st Arabiska farbröder som extratjänst 7-16 månd-fred.
Dom dukade upp för frukost, lunch och kaffe och dukade av. Detta på 2 man under 8 timmar.
Resten av tiden spelade dom kor och rökte på balkongen.

Två extrapersoner på ett boende är ju jättebra, men de borde ju användas till att konversera de äldre, hitta på aktiviteter osv. Arbetsledningen måste haft hål i huvudet: dessa herrar hade kunnat skickas på den ena promenaden efter den andra hela dagarna. Gamla får ju sällan gå ut på boendena.
Citera
2026-09-16, 10:10
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken

Eller som Stalin brukade säga, han som inte jobbar ska heller inte få äta.

Det lånade han från aposteln Paulus, gammal prästkandidat som han var.
Ironiskt nog gällde utsagan ursprungligen pratiga predikanter som inte ville jobba på riktigt vid sidan av sitt prat. Lite som politiker...
Citera
2026-09-16, 10:21
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Tror du att "aktiviteten" på framtidens fantastiska vuxendagis är väsensskilt det du målar upp här? Om inte, varför ska arbetare behöva betala för det?

Väl sagt!

Det som behövs är inte att hitta på uppgifter (eller ens återuppta saker kommunerna skalat bort pga budgetproblem). Det är att LÖSA de problem folk har, eller de problem samhället har med vissa medborgare. Tex att de inte har några säljbara kunskaper eller färdigheter. Detta löses inte genom att kratta löv utan genom att människor utbildas eller slussas till behandling om de har hälsoproblem. Men det är dyrare än att bara förvara folk, såklart.
Citera
2026-09-16, 10:31
Medlem
I en annan del av världen, Sverige utanför storstäderna, skriker arbetsgivare efter jord- och skogsbruksarbetare. Bärplockare tas in från andra sidan jordklotet. Jord- och skogsbruksarbetare från Polen.
Citera
2026-09-16, 10:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I en annan del av världen, Sverige utanför storstäderna, skriker arbetsgivare efter jord- och skogsbruksarbetare. Bärplockare tas in från andra sidan jordklotet. Jord- och skogsbruksarbetare från Polen.

Bärplockare tas in pga att lönerna är så dåliga att svenska ungdomar ratar dom jobben. Är väl liknande med skogsjobben om lönerna och villkoren nu är så fantastiska varför har dom problem att hitta folk ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in