2026-01-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
De få kronor som blir över går antingen till krigskassan, utbyggnaden av panoptikon eller, i ett senare led, till något vackert skatteparadis. Det vore kanske kul för dig om pengarna "tricklade" nedåt, som lovat, men konstigt nog gör stålarna aldrig det; i stället extraheras de av samhällsbärare som står långt över dig. Krav på motprestation har vi dessutom haft sedan länge så det är minst sagt märkligt att politiker påstår att vi inte har det.

Om jag ser på min familj så har i ett par tusen kvar efter skatt nu varje månad än med förra regeringen. Samhället måste belöna de som jobbar, det är ju trotts allt vi som försörjer samhället med skatteintäkter, sen får det som blir över fördelas till de som inte vill jobba, igen de som inte legitimt kan jobba skall ha hjälp men det är faktiskt inte så stor andel av befolkningen.

Jag har tidigare jobbat med funktionshandikappade människor. Jag anser at de legitimt behöver hjälp, mina polare i brädspelsklubben som aktivt undviker jobb, försöker kringgå regler för att slippa jobba skall ha det knapert. Alla illegala invandrare skall ut, de som är här legalt skall försörja sig själva och sina anhöriga, då har jag inga problem med att de är här.
Citera
2026-01-28, 10:14
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
mina polare i brädspelsklubben som aktivt undviker jobb, försöker kringgå regler för att slippa jobba skall ha det knapert.
Smarta kompisar. De verkar ha förstått detta med "låsningseffekter" och "permanent underklass".

Sen undrar man ju hur du har tänkt bevisa att folk aktivt undviker jobb i stor skala. Det finns liksom inget statistiskt underlag för latenta intentioner, och ingen lär väl vara så dum att de plötsligt erkänner det i en enkät. Din argumentation bygger alltså på vaga antaganden snarare än tung data, men det ser förstås inte sadister som rekommenderar arbetsläger ett problem i.
Citera
2026-01-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det kallas renhållningsarbetare och är ett yrke som ofta kräver c-körkort, och YKB-kompetens.

Jag förstår att SD drömmer om arbetsläger som i nazityskland - det är ju en del av er ideologi - men facken kommer aldrig godkänna att bidragstagare tar jobben för deras medlemmar. "Aktivitetsplikt" borde innebära någon form av aktivitet som ökar chanserna för bidragstagaren att komma närmare egen försörjning, så jag kan tänka mig att jobbsökande eller nån kompetenshöjande kurs kan vara en rimlig aktivitet.

Det viktigaste är att man gör något, behöver inte vara något viktigt. Man kan kontrollräkna lyktstolpar så ingen försvunnit tex. Så länge man inte låter dom sitta hemma hela dagarna så är jag nöjd.
Citera
2026-01-28, 17:23
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Det viktigaste är att man gör något, behöver inte vara något viktigt. Man kan kontrollräkna lyktstolpar så ingen försvunnit tex. Så länge man inte låter dom sitta hemma hela dagarna så är jag nöjd.

Ja, det är ju högerregeringens inställning också. Därför är vi många Netflixtittare på heltid just nu. Det enda parti som inte låter folk sitta hemma och dega är sossarna, som har en arbetsmarknadspolitik och ser till att folk åtminstone kommer ut och höjer kvalitén i offentlig sektor med olika jobbprojekt. Med tanke på hur trasigt samhället är efter dessa åren med Tidö så finns det massor att reparera, så det ordnar sig nog efter valet.
Citera
2026-01-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja, det är ju högerregeringens inställning också. Därför är vi många Netflixtittare på heltid just nu. Det enda parti som inte låter folk sitta hemma och dega är sossarna, som har en arbetsmarknadspolitik och ser till att folk åtminstone kommer ut och höjer kvalitén i offentlig sektor med olika jobbprojekt. Med tanke på hur trasigt samhället är efter dessa åren med Tidö så finns det massor att reparera, så det ordnar sig nog efter valet.

Om sossarna får makten kommer dom importera minst en miljon människor som arbetskraft under 4 år så blir nog svårt att få några fler svenskar i arbete!
Citera
2026-01-28, 17:52
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Om sossarna får makten kommer dom importera minst en miljon människor som arbetskraft under 4 år så blir nog svårt att få några fler svenskar i arbete!

Det kommer de inte. Dessutom konkurrerar vi högutbildade svenskar knappast om jobb med nyanlända som inte ens kan svenska. Vi söker inte riktigt samma jobb, om man säger så.
Citera
2026-01-28, 23:05
Medlem
Citat:
Smarta kompisar. De verkar ha förstått detta med "låsningseffekter" och "permanent underklass".

Sen undrar man ju hur du har tänkt bevisa att folk aktivt undviker jobb i stor skala. Det finns liksom inget statistiskt underlag för latenta intentioner, och ingen lär väl vara så dum att de plötsligt erkänner det i en enkät. Din argumentation bygger alltså på vaga antaganden snarare än tung data, men det ser förstås inte sadister som rekommenderar arbetsläger ett problem i.

Enkelt, man behöver fixa jobb eller bevisa attman är oförmögen att jobba via tex läkarintyg. Det behöver dock granskas noga och upprepade.
Citera
2026-01-29, 03:44
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
bevisa att man är oförmögen att jobba via tex läkarintyg. Det behöver dock granskas noga och upprepade.
Ah.. du menar sådana intyg som "avslagsmaskinen" struntar i?

Det komiska är att högern bekänner färg när ni presenterar dylika reformer. Er känsla för rättvisa är bevisligen icke-existerande, och tillsammans med Moderaternas manschettbrottslingar presenterar ni "lösningar" som snarare är menade att dölja inkompetensen bakom dygdig signalpolitik och befängda aktivitetskrav.

Förutom att det försvårar Sveriges chanser att ställa om samhället, förvägrar ni utsatta möjligheten att komma ikapp genom att försätta hundratusentals arbetsvilliga i fattigdomsfällor och tröstlösa aktiviteter. Vad som gör det hela så oerhört högerblivet är att neandertalare som du, som medvetet vill utsätta andra för medeltida krav, tror att ni vet bättre hur andra ska leva sina liv. Näringslivets nyttiga idioter tar sig rätten att via statliga instrument att fostra främlingar som i många fall har uträttat betydligt mer för landet än vad ni själva har gjort.

Sådana går det naturligtvis inte att resonera med. Sådana kommer aldrig till insikt förrän de har bränt sig på silvertungornas ord och näringslivets tomma löften. Sådant bubbelfolk gör man helt enkelt bäst i att ignorera. Citera mig inte igen, tack.
Citera
2026-01-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ah.. du menar sådana intyg som "avslagsmaskinen" struntar i?

Det komiska är att högern bekänner färg när ni presenterar dylika reformer. Er känsla för rättvisa är bevisligen icke-existerande, och tillsammans med Moderaternas manschettbrottslingar presenterar ni "lösningar" som snarare är menade att dölja inkompetensen bakom dygdig signalpolitik och befängda aktivitetskrav.

Förutom att det försvårar Sveriges chanser att ställa om samhället, förvägrar ni utsatta möjligheten att komma ikapp genom att försätta hundratusentals arbetsvilliga i fattigdomsfällor och tröstlösa aktiviteter. Vad som gör det hela så oerhört högerblivet är att neandertalare som du, som medvetet vill utsätta andra för medeltida krav, tror att ni vet bättre hur andra ska leva sina liv. Näringslivets nyttiga idioter tar sig rätten att via statliga instrument att fostra främlingar som i många fall har uträttat betydligt mer för landet än vad ni själva har gjort.

Sådana går det naturligtvis inte att resonera med. Sådana kommer aldrig till insikt förrän de har bränt sig på silvertungornas ord och näringslivets tomma löften. Sådant bubbelfolk gör man helt enkelt bäst i att ignorera. Citera mig inte igen, tack.

Jag tror vi har helt olika syn på samhället oh vuxna människor.
Jag ser det som individens ansvar att se till att han/hon kan försörja sig och sin familj. Då behöver man kämpa och slita. Skaffa sig en utbildning som är gångbar eller byta karriär i livet. Flytta om det behövs. Inte bara sitta hemma, röka och spela tvspel för att man tycker saker är jobbigt eller tråkigt.

Pallar man inte jobba för någon får man starta upp något eget men vuxna människor skall inte försörja andra vuxna människor som borde kunna ta hand om sig själva.

Det låter bara som att du är orolig för att någon skall få dig att duscha, klippa håret och lämna lägenheten för att behöva göra något produktivt medans du helst vill sova till 14.00, titta en stund på porr, äta din filmjölk, spela datorspel till 03.00 med polarna och ta lite rökpauser på balkongen och en gång i månaden gå och få dina socpengar. Att någon skulle ha krav på dig, att du skulle behöva prestera något mer än uttrycka din åsikter på internet är för dig helt främmande. Patetiskt men tyvärr finns det alldeles för många av dig och vi andra vill inte försörja din livsstil.
Citera
2026-02-09, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

Ja jag ska iväg till jobbet nu 08 boch slutar kl 16.

Ett socfall som jag ska hjälpa pensionärer, kommunen och personer med funktionsnedsättningar med det jobb som kommer in.
Skotta snö, tömma förråd och åka till tippen osv.
Mycket olika uppdrag.
Citera
2026-03-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?
Vad innebär det i praktiken? Gratisjobb för Ica?
Citera
2026-03-19, 21:58
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Ännu en halvmesyr från det kastrerade tidelaget, det ska vara arbetskrav, inte "aktivitetskrav"
.
Detta leder bara till ännu fler vuxendagis där folk sitter och bläddrar på TikTok medan en "entreprenör" berättar varför just dom borde gå med deras pyramidspel.

Tänk så smutsiga och äckliga våra gator och torg är, tuggummin, snus, fimpar, graffiti så långt ögat kan nå.
Här finns det arbete att utföra som även en person i rullstol skulle klara av.

Jag är strateg inom aktivitetskravet och kan garantera dig att du kommer se fler som tar upp snus och fimpar på gatorna från och med oktober när kravet börjar gälla på riktigt. Anledningen till att det inte är ett arbetskrav är att det inte finns tillräckligt många jobb och jobbliknande aktiviteter för alla Sveriges invånare som uppbär ekonomiskt bistånd. Det är dessutom inte den mest effektiva åtgärden för alla.

Och detta är verkligen inte en halvmesyr. Vi fick nyligen en helt ny socialtjänstlag och aktivitetskravet är en del av lagen. Det kommer inte längre löna sig att "sitta hemma och söka jobb" och få försörjningsstöd, folk kommer att tvingas vara någonstans 8 timmar per dag för att få sina pengar. Detta är en enorm omställning även för de som ska till vuxendagis. Jämför med Rusta och Matcha: där har man som deltagare obligatoriska (vuxendagis)aktiviteter på plats hos leverantören 1 timme i veckan (2 timmar om det är ens andra vända) samt 1 timmes individuell coaching varannan vecka. Resten av tiden är man hemma och söker jobb. Någon som är van vid detta placeras i en aktivitet (allt från praktik inom grönyteskötsel till att sitta i klassrum och lära sig om arbetslivskunskap) 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan. De som faktiskt kan ta ett jobb men inte vill det pga bekvämlighet kommer förstå att det är betydligt mer värdefullt att jobba än att döda 40 timmar i veckan på detta vis. Många andra kommer söka sig till utbildningar som leder till jobb, anstränga sig mer för att lära sig svenska osv. Hela poängen med aktivitetskravet är att få bort bekvämligheten i att vara arbetslös.

Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vad innebär det i praktiken? Gratisjobb för Ica?

Beror helt och hållet på hur kommunerna väljer att göra uppföljningar. Aktiviteter inom aktivitetskravet ska vara meningsfulla, öka chanserna att få jobb och absolut inte ersätta riktiga anställningar. ICA kommer absolut inte kunna fylla sina butiker med socfall och kommunernas uppgift är att se till så det inte missbrukas. En ICA-handlare ska tex kunna ta emot någon som omfattas av aktivitetskravet på praktik men det ska finnas en tydlig plan för just den individen; antingen att hen enbart ska få arbetslivserfarenhet eller att det ska leda till en anställning. Men samma ICA-handlare kommer aldrig kunna ta emot 5+ individer där syftet är att de ska få arbetslivserfarenhet utan anställning om hen inte tidigare anställt någon.
Senast redigerad av hjaelploskille 2026-03-19 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in