2026-09-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Bärplockare tas in pga att lönerna är så dåliga att svenska ungdomar ratar dom jobben. Är väl liknande med skogsjobben om lönerna och villkoren nu är så fantastiska varför har dom problem att hitta folk ?

Jo du, har inte med lönerna att göra. Bortskämda arbetslösa måste rökas ut från storstäderna. Precis som man med lyckat resultat gjorde från Norrlands inland på 50-60-talet. Drar man ner på a-kassan och övriga bidrag till svammelsysselsättningar så nog får vi se hälsosamma lämmeltåg ut från storstäderna.
Citera
2026-09-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jo du, har inte med lönerna att göra. Bortskämda arbetslösa måste rökas ut från storstäderna. Precis som man med lyckat resultat gjorde från Norrlands inland på 50-60-talet. Drar man ner på a-kassan och övriga bidrag till svammelsysselsättningar så nog får vi se hälsosamma lämmeltåg ut från storstäderna.
De flesta som lämnat norrlands inland har väl gjort det högst frivilligt?
Citera
2026-09-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I en annan del av världen, Sverige utanför storstäderna, skriker arbetsgivare efter jord- och skogsbruksarbetare. Bärplockare tas in från andra sidan jordklotet. Jord- och skogsbruksarbetare från Polen.

Man anställer för fasen inte svenskar till att plocka bär, det skulle kännas alldeles för jobbigt.
Citera
2026-09-16, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det lånade han från aposteln Paulus, gammal prästkandidat som han var.
Ironiskt nog gällde utsagan ursprungligen pratiga predikanter som inte ville jobba på riktigt vid sidan av sitt prat. Lite som politiker...
Jag tycker ändå begreppet "nyadel" är passande för vissa grupper i samhället, som får "betalt" att sitta och fika om dagarna, likt den dåtida adeln som inte förvärvsarbetande.
Citera
2026-09-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Bärplockare tas in pga att lönerna är så dåliga att svenska ungdomar ratar dom jobben. Är väl liknande med skogsjobben om lönerna och villkoren nu är så fantastiska varför har dom problem att hitta folk ?

Du menar alla mellanchefer och projektledare?
Citera
2026-09-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
De flesta som lämnat norrlands inland har väl gjort det högst frivilligt?

Icke, det var en politisk medveten strategi under 50-60-talet genom kombinerad bidragspolitik. Detta skulle givetvis också kunna användas nu år 2026 men politikerna vågar helt enkelt inte. Än mindre den ev. rödgröna regering som tillträder.

Moraset kommer således bara att fortsätta i storstäderna. Mig personligen spelar det ingen roll men för de i framtiden...
Citera
2026-09-16, 11:52
Medlem
Deltagande är nog det allra dummaste som finns, det är förlamande i sig självt.
Nä arbetslösa ska gå hemma på bidrag och få ett jobb när dom lata arbetarna inte längre orkar göra sitt jobb fullt ut.
Inte ta in nån på bidrag när det är lite jobbigt.
Det är arbetstagare som får för mycke pengar men det är ju så det är vissa tror dom är så jäkla värda och andra ska göra samma gratis.

Eller totalt psykande åtgärder, där bara handledaren skrattar hela vägen till banken.
Hehe idag ska ni lära er hur viktigt det är att vara positv hahaha hehehe.
Senast redigerad av troligengud 2026-09-16 kl. 11:56.
Citera
2026-09-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hos Samhall har man en funktionsnedsättning av något slag. Att uppbära försörjningsstöd, är inte en funktionsnedsättning

En vanlig funktionsnedsättning hos Samhall är hudfärgshandikapp.
Citera
2026-09-16, 12:18
Medlem
Citat:
Två extrapersoner på ett boende är ju jättebra, men de borde ju användas till att konversera de äldre, hitta på aktiviteter osv. Arbetsledningen måste haft hål i huvudet: dessa herrar hade kunnat skickas på den ena promenaden efter den andra hela dagarna. Gamla får ju sällan gå ut på boendena.

Alla sådana aktiviteter diskuterades. Allt avslogs av herrarna, det var inte en arbetsupgift får man.

Konversera ? Farsan var skitdålig på Arabiska

Jag tror inte AF var deras "uppdragsgivare " snarare FK
Citera
2026-09-16, 13:15
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Kommer inte detta, till att börja med iallafall, leda till att kommunen behöver anställa fler för att hitta praktikplatser, hjälpa klienterna, hjälpa arbetsplatserna osv? Jag har en vän som jobbat med att få ut tidigare långtidssjuka i arbete och det krävde väldigt mycket jobb att hitta praktikplatser där de hade utrymme att ta sig an en praktikant.

Dvs att de våras för alla de blåhåriga ickebinära socionomer som Flashback älskar att tänka på?
Isåfall : vilken ironi!

Jodå, alla kommuner där jag har någon som helst insyn antingen personligen eller genom bekanta har anställt ny personal särskilt för att arbeta med aktivitetskravet.
Citera
2026-09-29, 14:23
Medlem
Trollmias avatar
Lite uppdatering från en trollkäring som omfattas av denna nya regel. Som jag tidigare nämnt - jag har inget emot regeln i sig, men det jag smått irriterar mig på är att planeringen, information om hur allt ska gå till ska utföras. Själv omfattas jag av 15 timmar i veckan, jag vet inte ännu om det är 3 timmar fem dagar i veckan, jag har inte fått information om när det startar.

1:a oktober står det - men schema, när man börjar m.m nope, ingen info. Jag vet var jag ska vara men inget mer.

Så det har jag problem med. Just nu så verkar allting bara vara kaos. Ingen vet nånting om något, ungefär så.

Jag återkommer när jag vet mer.

Mvh er stentokiga trollkäring i Etern.
Citera
2026-09-29, 14:52
Medlem
Wyrdkins avatar
Jättebra. Statliga myndigheter och bolag utan krav på större säkerhetsskydd bör även bli tvingade att vaska fram ~10 aktivitetsjobb som inte kan konkurrera ut riktiga jobb.

Ex:

Vaktmästarassistent
Konferensrumsvärdinna
Bud

Arbetslösa som står långt borta kan få en struktur, kontakter samt referenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in