2026-01-27, 15:04
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Ännu en halvmesyr från det kastrerade tidelaget, det ska vara arbetskrav, inte "aktivitetskrav"
.
Detta leder bara till ännu fler vuxendagis där folk sitter och bläddrar på TikTok medan en "entreprenör" berättar varför just dom borde gå med deras pyramidspel.

Tänk så smutsiga och äckliga våra gator och torg är, tuggummin, snus, fimpar, graffiti så långt ögat kan nå.
Här finns det arbete att utföra som även en person i rullstol skulle klara av.
Varför ska vi ge människor som står utanför arbetsmarknaden en längre väg tillbaka? Jag har aldrig förstått logiken i detta. Dels kostar det en jävla massa och dels rör det sig om inget mindre än skadliga förnedringsritualer om ni samtidigt vet att insatsen försvårar för de arbetslösa. Moderaternas agenda är givetvis lätt att förstå eftersom de saknar verklighetsförankring och drömmer om konton i skatteparadis. Vad är din ursäkt?

Du är dock inte ensam om att vara idiot. Nyttjandet av inkomstgarantin bland riksdagsledamöter med hög anställningsbarhet kan beskrivas som en total hjärnkollaps. Istället för att foga sig i den omhuldade arbetslinje politiker själva förespråkar, väljer de hellre en snyltarkultur. Detta kringgående av arbetslinjen underminerar förstås systemets legitimitet betydligt mer än de marginaliserade grupper som arbetslinjens förespråkare vill exploatera till döds. Jag hade önskat att man vägde in detta i sin kritik, eller tog en sekund och reflekterade över det innan man presenterade förslag som drabbar alla parter.
Citera
2026-01-27, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Varför ska vi ge människor som står utanför arbetsmarknaden en längre väg tillbaka? Jag har aldrig förstått logiken i detta. Dels kostar det en jävla massa och dels rör det sig om inget mindre än skadliga förnedringsritualer om ni samtidigt vet att insatsen försvårar för de arbetslösa. Moderaternas agenda är givetvis lätt att förstå eftersom de saknar verklighetsförankring och drömmer om konton i skatteparadis. Vad är din ursäkt?

Du är dock inte ensam om att vara idiot. Nyttjandet av inkomstgarantin bland riksdagsledamöter med hög anställningsbarhet kan beskrivas som en total hjärnkollaps. Istället för att foga sig i den omhuldade arbetslinje politiker själva förespråkar, väljer de hellre en snyltarkultur. Detta kringgående av arbetslinjen underminerar förstås systemets legitimitet betydligt mer än de marginaliserade grupper som arbetslinjens förespråkare vill exploatera till döds. Jag hade önskat att man vägde in detta i sin kritik, eller tog en sekund och reflekterade över det innan man presenterade förslag som drabbar alla parter.
Vet inte riktigt var i mitt inlägg du fick det till att jag gillar moderaterna.

Kollar man t.ex. på kommunistiska Kina så finns det inga arbetslösa som sitter i soffan och kollar på bonde söker fru om dagarna. Besöker du sedan Shanghai så är gatorna så pass rena att du kan äta från marken!

Eller som Stalin brukade säga, han som inte jobbar ska heller inte få äta.
Citera
2026-01-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Fast kommer det att ske då? För det låter fint när du skriver det, men i realiteten sitter vi redsn IDAG i en situation där vi tvingar arbetslösa att skiljas från sina barn (eller försöka hitta skola på ny ort var tredje månad) för att flytta 70 mil för ett deltidsjobb, vi utvisar 4-åringar till fosterhem, och vi tvingar 60-åriga arbetslösa att sälja hus och hem och försöka överleva på strax över 6000 i månaden fram till pension.

Denna regering BRYR. SIG. INTE. om dig, och det är tamejfan dags att ni inser att allt detta käbbel om att man bara kommer rikta in sig på fuskare/brottslingar/latmaskar bara är skitsnack. Lagen drabbar alla och när Uffe svälter ihjäl ute på gatan så kommer du att vara helt övertygad om att han nog bara var lat ändå.

Vilka arbetslösa tvingas skiljas från sina barn?, behöver föräldrarna flytta för jobb så flyttar barnen med. Att bo på landet är ju inget straff direkt, många människor lever så redan idag. Visst det kan hända att barnen får flytta ett par gånger om föräldrarna är så kassa att de inte klarar hitta eller behålla ett jobb, synd att barnen skall lida men jag tror inte barn far illa av att behöva flytta ett par gånger.

Är människor inte svenska medborgare eller har permanent uppehållstillstånd skall de inte vara här, då är det bättre att deras hemland tar hand om dem.
Är man arbetslös 60-åring med villa eller bostadsrätt som inte klarar få nytt jobb kommer han/hon behöva sälja av denna iallla fall om han/hon inte har ett stort kapital. Varför skall vi andra betala för att någon sitter med en villa de inte har råd med? 6000 i pension är det ingen som får.

Jag har inte hört om någon i Sverige som svält ihjäl, har du? Men vi kan inte ha massa människor som inte bidrar till samhället och vi kan inte ha massa från utlandet som vi skall försörja utan motprestation. Får vi ordning på det så kommer det bli mer pengar över till de som verkligen behöver det.
Citera
2026-01-27, 15:43
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
vi kan inte ha massa människor som inte bidrar till samhället och vi kan inte ha massa från utlandet som vi skall försörja utan motprestation. Får vi ordning på det så kommer det bli mer pengar över till de som verkligen behöver det.
De få kronor som blir över går antingen till krigskassan, utbyggnaden av panoptikon eller, i ett senare led, till något vackert skatteparadis. Det vore kanske kul för dig om pengarna "tricklade" nedåt, som lovat, men konstigt nog gör stålarna aldrig det; i stället extraheras de av samhällsbärare som står långt över dig. Krav på motprestation har vi dessutom haft sedan länge så det är minst sagt märkligt att politiker påstår att vi inte har det.
Citera
2026-01-27, 15:46
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Kollar man t.ex. på kommunistiska Kina så finns det inga arbetslösa som sitter i soffan och kollar på bonde söker fru om dagarna. Besöker du sedan Shanghai så är gatorna så pass rena att du kan äta från marken!
Finns gott om robotar i Kina, kanske därför?

Citera
2026-01-27, 16:32
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ännu en halvmesyr från det kastrerade tidelaget, det ska vara arbetskrav, inte "aktivitetskrav".

Detta leder bara till ännu fler vuxendagis där folk sitter och bläddrar på TikTok medan en "entreprenör" berättar varför just dom borde gå med deras pyramidspel.

Tänk så smutsiga och äckliga våra gator och torg är, tuggummin, snus, fimpar, graffiti så långt ögat kan nå. Här finns det arbete att utföra som även en person i rullstol skulle klara av.

Det kallas renhållningsarbetare och är ett yrke som ofta kräver c-körkort, och YKB-kompetens.

Jag förstår att SD drömmer om arbetsläger som i nazityskland - det är ju en del av er ideologi - men facken kommer aldrig godkänna att bidragstagare tar jobben för deras medlemmar. "Aktivitetsplikt" borde innebära någon form av aktivitet som ökar chanserna för bidragstagaren att komma närmare egen försörjning, så jag kan tänka mig att jobbsökande eller nån kompetenshöjande kurs kan vara en rimlig aktivitet.
Citera
2026-01-27, 16:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
"Aktivitetsplikt" borde innebära någon form av aktivitet som ökar chanserna för bidragstagaren att komma närmare egen försörjning, så jag kan tänka mig att jobbsökande eller nån kompetenshöjande kurs kan vara en rimlig aktivitet.

En arbetsgivare vill kunna se att personen haft ett arbete och därmed har en referens.
Citera
2026-01-27, 17:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
En arbetsgivare vill kunna se att personen haft ett arbete och därmed har en referens.

Ja, när jag jobbade med rekrytering var det vanligt att arbetslösa uppgav sin jobbcoach som referens om de gick i nåt program hos Arbetsförmedlingen. Att ha Samhall och liknande jobb som referens är inte att rekommendera. Då är det faktiskt bättre att inte ha någon referens alls.
Citera
2026-01-27, 17:19
Medlem
Jag tycker att kommunerna ska sysselsätta socialbidragstagare, det kan vara enklare sysslor som att hjälpa till inom äldrevård eller städa upp kommunens torg och gator. Trädgårdsskötsel och många andra sysslor som kanske inte blir gjorda bara för att kommunen har inte råd, men socialbidragstagarna har ju redan fått sina pengar.

Så inte alls fel att sysselsättas medan man uppbär bidrag.
Citera
2026-01-27, 19:23
Medlem
Aktivitetskrav är bra, men ser inte att dom skall göra några arbetsuppgifter som är oss till nytta.
Får kommuner och regioner "gratis" arbetskraft så anställer dom färre andra som i sin tur blir arbetslösa.
Tvinga dom att plugga eller sådant som inte annars skulle blivit gjort.
Citera
2026-01-27, 20:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja, när jag jobbade med rekrytering var det vanligt att arbetslösa uppgav sin jobbcoach som referens om de gick i nåt program hos Arbetsförmedlingen. Att ha Samhall och liknande jobb som referens är inte att rekommendera. Då är det faktiskt bättre att inte ha någon referens alls.

Kommunerna eller AF är inte bra på att rekrytera jobb åt de som varit vid Samhall eller haft andra insatser.
Citera
2026-01-28, 08:08
Medlem
Do1oress avatar
Det blir sannolikt inte lätt för politiker att bedriva social tukt på arbetslösa när både agentsystem (som automatiserar kontorsjobben) och robotar ute på gatan är både intelligentare och mer produktiva än de själva. Aktivitetskravet slår förmodligen tillbaka mot dem; förslaget kommer ju att uppfattas som disciplinerande och i otakt med samtiden.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in