Citat:
Ursprungligen postat av
Clint.Ruin
Minst prisvärt var det väl i början/mitten av 80-talet då IBM PC hade lanserats och innan det började dyka upp PC-kloner från Taiwan.
På mitt första jobb sålde vi bl a dessa. Jag fick köpa en IBM PC/XT-klon för 11000:- (8088 CPU på 4.77MHz, en 360KB floppy och en hårddisk på maffiga 5MB) vilket var rena kompispriset på den tiden.
Sålde den mindre än två år senare för 14000:- och köpte en AT-klon.
Frågan är hur många som köpte en PC hem på den tiden.
Vet när vi skaffade den första PCn till jobbet. En ståtlig IBM med färgskärm, kostade om jag inte minns helt fel 45000. Detta var anno 1986, så samma slängar som en ny bil.
Själv blev första datorn hem en HP 486DX2 inköpt 1994, behövde den för en del simuleringar med matlab, samt göra mindre programeringsjobb och ordbehandling. Kostade då 14000 vilket var samma som min nettolön Brutto.
Sen blev det en pentium via jobbet 1997, kommer inte ihåg exakt kostnad men var nog ungefär 1 månadslön Brutto den med. Den hängde faktiskt med rätt länge men mest p.g.a att jag fick med ett bra simuleringsprogram för kretsdesign, vilket jag inte hade råd att köpa själv. Men då höll sig prisnivån ganska konstant men man fick bättre prestanda för pengarna.Idag kostar en dator ingen jämfört med 80 och 90talet, sen att de är en helt annan produkt prestandamässigt. Men för enklare jobb, enkel simulering och även en del CAD möjligheter kostar en dator idag inte många kr.