2026-01-09, 14:34
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Ju tidigare dvs närmare 1990 desto mindre prisvärd. Där var tekniken i sin linda, och varje år kom avsevärt större uppdateringar av både hårdvara och mjukvara. Runt 1990, var fortfarande windows 3.0 aktivt. Medan 1995 var en enorm uppgradering i operativsystem och användarvänlighet, windows 95 var det första operativsystemet som faktiskt liknar de operativsystem som finns idag.
Det är milsvida skillnader på en dator köpt 1990 och en köpt 1995 och ganska stora skillnader på en dator köpt 1995 och år 2000. Men inte alls så stora skillnader mellan en dator köpt 2015 och 2020 och ännu mindre 2020 och 2025.
Citera
2026-01-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Minst prisvärt var det väl i början/mitten av 80-talet då IBM PC hade lanserats och innan det började dyka upp PC-kloner från Taiwan.

På mitt första jobb sålde vi bl a dessa. Jag fick köpa en IBM PC/XT-klon för 11000:- (8088 CPU på 4.77MHz, en 360KB floppy och en hårddisk på maffiga 5MB) vilket var rena kompispriset på den tiden.

Sålde den mindre än två år senare för 14000:- och köpte en AT-klon.
Frågan är hur många som köpte en PC hem på den tiden.

Vet när vi skaffade den första PCn till jobbet. En ståtlig IBM med färgskärm, kostade om jag inte minns helt fel 45000. Detta var anno 1986, så samma slängar som en ny bil.
Själv blev första datorn hem en HP 486DX2 inköpt 1994, behövde den för en del simuleringar med matlab, samt göra mindre programeringsjobb och ordbehandling. Kostade då 14000 vilket var samma som min nettolön Brutto.
Sen blev det en pentium via jobbet 1997, kommer inte ihåg exakt kostnad men var nog ungefär 1 månadslön Brutto den med. Den hängde faktiskt med rätt länge men mest p.g.a att jag fick med ett bra simuleringsprogram för kretsdesign, vilket jag inte hade råd att köpa själv. Men då höll sig prisnivån ganska konstant men man fick bättre prestanda för pengarna.Idag kostar en dator ingen jämfört med 80 och 90talet, sen att de är en helt annan produkt prestandamässigt. Men för enklare jobb, enkel simulering och även en del CAD möjligheter kostar en dator idag inte många kr.
Citera
2026-01-09, 14:48
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Vad säger ni?
Den är väl egentligen som minst prisvärd sedan smarttelefonen gjorde sitt intåg. På den kan man egentligen göra allt. Om man nu inte räknar den som en dator.
Citera
2026-01-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Nej, det gör den inte. En tio år gammal PC kommer att kunna köra spel som är från den eran men allting som är nyare eller som uppdateras med expansioner kommer att vara omöjligt. Du kommer inte att kunna köra exempelvis World of Warcraft eller PUBG eller någonting liknande på en dator med teknik som kom ny ur box 2016.

Som referens, GTX1050 kom 2016. Idag är det en väldigt dålig brevpress.

GTX1050 dög knappt ens då. Däremot många som fortfarande kör GTX1080 samt TI. 8GB på vanliga 1080 är helt klart snålt numera, men skulle vilja påstå att de fått en extrem prisvärdhet för releasepriset på 599$, i en tid då korten faktiskt såldes för det rekommenderade priset.
Citera
2026-01-09, 15:16
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Min första 486 1991 kostade drygt 30 000. Inte särskilt prisvärt då det var runt tre månadslöner netto vid tidpunkten. Systemet 3.0 senare 3.11 var hyfsat stabilt men man fick sitta och skriva små uppsatser med diverse tecken i DOS för att kunna göra något med den.

Köpte en ny dator 1996 med Win95, kostade då 17 000, inte särskilt prisvärd då systemet kraschade regelbundet och man fick installera om det helt med jämna mellanrum. Drivrutinerna till ljudkort osv var ett rent helvete att få att fungera. internet var i sin linda för vanligt folk, 2.28 modem som pep, tog en timma att ladda ner en musiklåt mp3 Hade kvar den till 1989 tror jag det var.

Köpte en 486:a på 33 Mhz cirka 1993-1994 och kommer ihåg att den kostade runt 30 då också. Helt sjukt ovärt i efterhand, skulle uppskatta motsvarande kostnad idag till kanske 80-90 tusen.
Citera
2026-01-09, 15:28
Medlem
Har inte hängt med tillräckligt länge för att veta hur tidiga 90-talet var, men kan absolut tänka mig att det var en av de sämre tiderna att köpa dator på. Helsikes dyra och risk för att köpa skräp från tillverkare som konkar.

Tidigt 2000 blev de billigare, men kunde ändå gå trögt väldigt snabbt pga att hårddiskarna blev trötta.

2004ish hade highlights såsom GeForce6000. En rätt bra era.

2006 var också hyfsat prisvärt, men folk körde väl oftast rätt trötta dual core med gamla hårddiskar.

2008 släpptes i7 och SSD blev allt vanligare. Lite dyrare, men jäklar vad fart det blev på allt.

Var det från 2014 till 2020 ish som Intel körde på med sina 14nm+++++? En prestandatrög era. Gradikkorten hade dock några highlights.

RTX2000 serien blev väl känd som den första dyra Nvidia serien. Ett lågvattenår.

Efter det kom RTX3000 som var en riktig höjdare prestandamässigt, och AMD började släppa sjuka CPUer. Dock här som scalpers började förstöra marknaden.

2020-2025 har varit en mixbag, ibland har minne varit dyrt, grafikkorten har alltid varit väldigt dyra med varierande prestanda, CPUer har dock varit ganska prisvärda. Ett tag var RAM och minne superbilligt.

2026 och framåt ser inte så ljust ut. Prisökningen på minne kommer att göra kaos med både grafikkort som kommer få mindre VRAM, RAM börjar redan bli sjukt dyrt… nä allt med minne kommer kosta satan. Enda räddningen är om AI bubblan spricker eller om de kan finslipa tekniken att använda mindre minne, får väl se vad som händer mot 2027.

Min killgissning säger angående sämsta:

Nr 1: 90-talet. Dyrt med hemdator i dess begynnelse, tekniken gick fort framåt så datorn blev snabbt helt värdelös (för nyare program och operativsystem). Många otympliga extrautrustningar med oklara anslutningsmetoder. Har ingen statistik men antar att många tillverkare fick lägga ned runt year 2K.

Nr 2: Verkar bli nu. Priserna på minne kommer att göra datorköp riktigt onajs, antingen får du konkurrera med Microsoft & CO’s tunga plånböcker, eller acceptera mindre/sämre minne på allt. Grafikkorten ser inte ut att bli mer prisvärda för den delen heller.

Nr 3 är nog en delad plats mellan svagare år hit och dit, men inga extremfall i jämförelse med 1&2 av vad jag minns i alla fall.
Citera
2026-01-09, 15:32
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
GTX1050 dög knappt ens då. Däremot många som fortfarande kör GTX1080 samt TI. 8GB på vanliga 1080 är helt klart snålt numera, men skulle vilja påstå att de fått en extrem prisvärdhet för releasepriset på 599$, i en tid då korten faktiskt såldes för det rekommenderade priset.
Så kan det vara. Ett GTX 1080 är faktiskt marginellt bättre än det betydligt nyare 3050-kortet så där kan vi faktiskt tala om prisvärdhet. Problemet är att hitta dem idag. Framförallt oanvända.

Iofs inte vad TS frågade efter men ändå. GTX1080 är ett superbra snikbudgetkort om man bara har en tjuga och en kram att erbjuda.
Citera
2026-01-09, 15:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Den första datorn vi hade då jag var liten var en Machintosh SE30. Inköpt runt 1990 och kostade ca 20 000 finska mark. 16MHz processor och 40Gb hårdskiva. 1995 inköptes en Pentium 133 för ca 13 000 mark. 1999 en Pentium3 (tror det var 3) 500MHz. Den var lite billigare än 133an men inte så mycket. Runt 11 000 mark tror jag. Dessa var inte värstingmaskiner på den tiden men från den bättre ändan.

Den första datorn jag köpte själv var en AMD tvåkärnig processor 2,6GHz 2006. Kostade runt 1200€. Dessa datorer klarade den tidens spel hyfsat bra. Där från 2010 tycker jag priserna slutade sjunka och började öka igen. Idag är ju motsvarande datorer klart dyrare.

Jag skulle säga att datorerna var minst prisvärda i början och mest prisvärda där 2005-2015. Efteråt har det börjat bli dyrare, speciellt dom senaste åren.
Citera
2026-01-09, 15:35
Medlem
Eurodiscos avatar
Min pappa köpte en Wang dator 1991 för typ 30000 och sen en värsting IBM 1994 för typ 45000 och jag vill minnas att Wang datorn definitivt inte var värd pengarna
Senast redigerad av Eurodisco 2026-01-09 kl. 15:39.
Citera
2026-01-09, 15:41
Medlem
YP4XQs avatar
Skulle nog säga det var mer prisvärt förr när saker utvecklades kontra priset vad man fick för pengarna. Tänk övergången från 2D till 3D. Tror jag gav runt 3000kr för ett Voodoo2 på 8mb, mitt första 3D kort. Skillnaden natt och dag, ni som var med vet, det var som att öppna ögonen till en helt ny värld.

Eller övergången från mekaniska diskar till SSD hur snabbt det plötsligt gick allting, ingen processor eller minnesuppgradering gjorde den skillnaden tidigare hur mycket du än köpte.

Eller från 166mhz till 450mhz och vidare till 900mhz. Man fick liksom en DUBBELT så feta grejer för inte så mycket pengar när det begav sig. Ett jäkla värde när man byggde och uppgraderade, råd hade man utan problem med delarna.
Citera
2026-01-09, 15:43
Medlem
Jobbade med digital bildbehandling. 1988 behövde vi mer lagringsminne. Vi köpte ett skåp med 1 gb.
Kostade 1 miljon kr.
Citera
2026-01-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Så kan det vara. Ett GTX 1080 är faktiskt marginellt bättre än det betydligt nyare 3050-kortet så där kan vi faktiskt tala om prisvärdhet. Problemet är att hitta dem idag. Framförallt oanvända.

Iofs inte vad TS frågade efter men ändå. GTX1080 är ett superbra snikbudgetkort om man bara har en tjuga och en kram att erbjuda.

De duger verkligen fortfarande om man mest kör gamla klassiker. Hade varit nice med nytt kort, men fortfarande svårt att hitta nåt prisvärt.

Begagnade kort ska tydligen vara hållbara och således ok att köpa, men jag litar inte på folk, pallar inte köpa ett trasigt kort utan garanti.

5000 serien har fått skit för att det knappt hänt nåt. Vill dessutom ha 16GB VRAM så man är hyfsat framtidssäker, men det är även då priserna drar iväg friskt.

4000 serien verkar vara helt borta från fyndlådorna.

Är väl bara att inse att man inte kan göra nån superdeal längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in