2026-01-09, 16:18
Medlem
talcsofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vem köper en dator idag, de flesta nöjer sig väl med mobilen.

Precis min tanke. Min stationära vill inte starta efter en flytt i våras. Har inte tagit tag i att felsöka. Har en laptop och en iphone, det duger. Gamingen har flyttat till vardagsrummet och tvn.

Jag byggde första datorn 2012. SSD var väldigt futuristiskt. Du tryckte på on-knappen och 8 sekunder senare var booten klar, skrivbordet redo att använda.

Upplevde det som en prisvärd tid. Sedan blev det översvämningar och strömavbrott i Thailand och Taiwan och HDD och SSD blev dyra. Sen kom Bitcoin och folk dammsög upp alla grafikkort, så de blev dyra.
Citera
2026-01-09, 16:22
Medlem
Farsan köpte en PC 1995. Minns inte riktigt vad det var i burken, det var en bra dator då men absolut inget extremt. Den kunde spela alla dåtidens spel (om man lyckades installera dem med alla drivrutiner) - teknikkunskapen var inte på top då.

Burken var gigantisk, vägde som en ko och kostade ca 20 000kr. Notera att detta var 1995, i dagens penningvärde hade det motsvarat 33 900kr räknat på KPI. Tror egentligen runt 40 000kr hade varit rimligare (det känns som allt har minst dubblats seden 1995).

Skulle man köpa en stationär dator av liknande kaliber så hade pris nog legat runt 13-18 000kr idag, det är klart billigare idag alltså enligt min killgissning.
Citera
2026-01-09, 16:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Vad säger ni?
Mitten av nittiotalet. Inte för att värdeminskningen var störst eller priserna högst då, utan för att vi fick in en ny typ av konsument som inte förväntades använda datorn som ett verktyg i jobbet utan som en hobby.
Citera
2026-01-09, 17:03
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Jobbade med digital bildbehandling. 1988 behövde vi mer lagringsminne. Vi köpte ett skåp med 1 gb.
Kostade 1 miljon kr.
Vrakpris
Skaffade ett fullängds instickskort (ISA) på 2MB för närmare 10KSEK i början på 90.

Det var till en av de första 496DXrna (Stockholm) för något över 30K.
Citera
2026-01-09, 17:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Min första 486 1991 kostade drygt 30 000. Inte särskilt prisvärt då det var runt tre månadslöner netto vid tidpunkten. Systemet 3.0 senare 3.11 var hyfsat stabilt men man fick sitta och skriva små uppsatser med diverse tecken i DOS för att kunna göra något med den.

Köpte en ny dator 1996 med Win95, kostade då 17 000, inte särskilt prisvärd då systemet kraschade regelbundet och man fick installera om det helt med jämna mellanrum. Drivrutinerna till ljudkort osv var ett rent helvete att få att fungera. internet var i sin linda för vanligt folk, 2.28 modem som pep, tog en timma att ladda ner en musiklåt mp3 Hade kvar den till 1989 tror jag det var.

Så du gick bakåt i tiden? Intressant.
Citera
2026-01-09, 17:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så du gick bakåt i tiden? Intressant.
Skrev fel pga. tankspriddhet men det förstod du nog. 1999 skulle det vara och inget annat.

Blev en Pentium III då med Win98 för 17 000 eller så. Klar förbättring gentemot win95 men när man ser tillbaka var den rätt instabil. Köpte till cd-brännare för 4000, det senare tjänade jag snabbt in när jag sålde program och spel pirat. Tomma cd-skivor kostade då 110kr och uppåt. Den burken hängde med till 2002. Då tog jag ett sånt hyr - köp via arbetsgivaren. Minns inte - vet inte vad det kostade i slutändan, men dyrt blev det nog.

Edit. Köpte nog cd-brännaren till win95 burken och flyttade över den. om man skall vara petig, så det var kanske 1997 jag köpte den.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-01-09 kl. 17:41.
Citera
2026-01-09, 18:02
Medlem
sk33s avatar
Spontant tänker jag kring år 2000, jag hade inte råd att köpa nytt då men köpte begagnade premiumprodukter med ett par år på nacken för spottstyvrar.

Frågade AI som givetvis håller med, ett år gamla system ansågs föråldrade för produktivitet eller spel, Moores lag var som vassast och varje ny Windows rensade rejält, inte bara för att enormt mycket mer RAM eller lagring kanske krävdes utan även för att företagen inte alltid släppte drivrutiner till det nya systemet. Som att köpa ett 5080 idag och sedan kommer Windows 12 nästa år och inga drivrutiner till 5080 finns. Och alla nya spel kräver Windows 12. Och 32GB RAM för att ens starta. Så var det ha en speldator för 25 år sedan...
Citera
2026-01-09, 19:17
Medlem
Citat:
Min första 486 1991 kostade drygt 30 000. Inte särskilt prisvärt då det var runt tre månadslöner netto vid tidpunkten. Systemet 3.0 senare 3.11 var hyfsat stabilt men man fick sitta och skriva små uppsatser med diverse tecken i DOS för att kunna göra något med den.

Köpte en ny dator 1996 med Win95, kostade då 17 000, inte särskilt prisvärd då systemet kraschade regelbundet och man fick installera om det helt med jämna mellanrum. Drivrutinerna till ljudkort osv var ett rent helvete att få att fungera. internet var i sin linda för vanligt folk, 2.28 modem som pep, tog en timma att ladda ner en musiklåt mp3 Hade kvar den till 1989 tror jag det var.

Damn! 30K är 57 000 spänn idag med inräknad inflation.
Jag vill ärligt höra hur resten av dina datorinköp såg ut.
Citera
2026-01-09, 19:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Damn! 30K är 57 000 spänn idag med inräknad inflation.
Jag vill ärligt höra hur resten av dina datorinköp såg ut.
Resterande datorer på senare år har varit billigare, faktum är att jag fram till i sommar suttit på en i7 från 2012, köptes ny för runt 9000, bytt grafikkort två gånger (en gång på garantin) satt i SSD disk och dubblat minnet. Köpte en i5 begagnad i somras 5000kr för gamlingen skulle ju inte klara win11. Ärligt föredrar jag min i7 från 2012 med win10, operativsystemet fick ju förlängning ett år till i Europa.

Haft ett par laptops under åren, men det var aldrig min grej, de låg mest. I början av 90talet var allt helt nytt och galet. Innan dess hade jag en Spektrum och en Amiga 2000 på 80talet. Minns inte vad de kostade, Amigan köpte jag begagnad.
Citera
2026-01-09, 19:54
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:

Just 486 var nog bland de jävligaste i pris. Jag pluggade på en högskola och det stod en 486 i ett separat rum för datorlärarna. Han bjöd in oss att titta på den fina knubbiga glasskärmen när datorn var igång. Alla dreglade tyst.
Citera
2026-01-09, 20:15
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det beror väl på hur man ser det. Att uppgradera en dator idag är nästan värdelöst eftersom komponenterna fortsätter att bli dyrare trots att prestandan bara är marginellt bättre. Att försäljningen fortsätter har väl mest att göra med extremt ökad bloat. Att tvingas byta ut en produkt var och varannat år är ju inte hela världen om motiveringen är att prestandan är avsevärt bättre. Att byta ut en produkt till något dyrare för att kunna få exakt samma prestanda är däremot vad jag skulle kalla inte prisvärt.
Dagens datorer har marginella förbättringar, men nästa generation om ett år lär vara mycket bättre, ett stort hopp. Jag köpte en extra, identisk 4690 burk med 8G RAM utan HD för 600 kr, knappt använd, från 2015, utifall denna 4690 burken dör. Dagens datorer är marginellt snabbare. Jag bara surfar och skriver email.
Citera
2026-01-09, 20:33
Medlem
Onanikrems avatar
Man kan väl konstatera att dagens datorer är för stabila och håller för länge, därför Microsoft släppt/släpper stödet för win10 för de måste sälja nytt. En 13 år gammal burk (med vissa uppdateringar) känns faktiskt snabbare än en två år gammal burk (köpte den begagnad) Borta är de eviga krascherna och ominstallationerna från win95 och 98, 2000. Visst, de släppte stödet för Xp och win7 med, men de burkarna orkade ju inte riktigt med win10. Min i7 Som ursprungligen var win8 orkar med lätthet med win11 (har prövat, med fulhack)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in