2026-01-09, 11:23
Medlem
bl-gr-ns avatar
Första PC-datorn köptes 1995... Bärbar Siemens-Nixdorf 486sx.
Läste de tjocka engelska datormagasinen som innehöll PD och Shareware program.

De först 3 månaderna fungerade alla tidningarnas program med datorns 33MHz och 4MB minne...
Efter första tiden så krävdes det oftast +8MB och 486dx datorer för att köra dessa program.

Den bärbara 486sx datorn, hängde med till iallafall 1999... Då det blev en ny dator som också blev för klen inom några år.

Äldsta datorn hemma nu är från 2016 en mellanklass speldator... Visserligen uppgraderad för dyra pengar flera gånger men fortfarande fullt modern (win10).
Citera
2026-01-09, 11:38
Medlem
Givetvis så åldrades datorerna snabbt förr i tiden - särskilt när det gäller spel.

Men samtidigt så gick utvecklingen snabbt också.

Köpte man en dator 2002 med ett grafikkort som kostade 3000 kr så kunde man 2004 köpa ett grafikkort för 3000 kr som var tre gånger så bra i princip.

Att vi nu upplever att man klarar sig med en dator längre beror ju på att vi gör ungefär samma saker som när vi köpte datorn och grafikkort har blivit så bra att man klarar sig längre tid.

Då - ett spel som är 3 år gammalt ser väldigt dåligt ut.

Nu - ett spel som är 3 år gammalt ser precis ut som nya spel.
Citera
2026-01-09, 12:20
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om man bortser från att grafikkort idag kostar en hel månadslön:

Skulle säga att det var som sämst åren efter millennieskiftet. Köpte man en värstingburk så var den i princip värdelös efter bara något år eller två år.
Minns att jag la en hel månadslön på en ny dator ~2005 nångång och bara ett halvår senare kom nästa generations grafikkort och processorer som totalt krossade min burk. Generationerna avlöste varandra snabbt som fan ett tag där när grafikhetsen var som värst.

Nu spelar jag ju inte längre men jag köpte en miniPC från kineserna för 2000:- som funkar skitbra för allt skrivbordsarbete Startar på 5 sekunder, allt funkar skitsmidigt, 15W TDP. Bästa värdet på en PC jag någonsin fått!

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/gigabyte-radeon-rx-9070xt-gaming-16gb-oc/1054556.8988/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-netonnet-shopping-datorkomponenter&gad_source=1&gad_campaignid=22259 343314&gbraid=0AAAAAD-k_JZo-3zpjqHQcpAO0_lAq-jtx&gclid=CjwKCAiA64LLBhBhEiwA-Pxgu1oJooSce_dtDGsoC_LrEDxhTHNF7RAMXBoBAvfh0byhRHY 8h8EX0xoCFskQAvD_BwE

Fett bra grafikkort.

Man behöver inte ett 5090..
Citera
2026-01-09, 12:31
Medlem
-91 386 14000 dyrt då. Sen några år senare 486 Cyrix om nån minns som var lite billigare än Intels för 12000 vill jag minnas.
Citera
2026-01-09, 12:44
Medlem
Clint.Ruins avatar
Minst prisvärt var det väl i början/mitten av 80-talet då IBM PC hade lanserats och innan det började dyka upp PC-kloner från Taiwan.

På mitt första jobb sålde vi bl a dessa. Jag fick köpa en IBM PC/XT-klon för 11000:- (8088 CPU på 4.77MHz, en 360KB floppy och en hårddisk på maffiga 5MB) vilket var rena kompispriset på den tiden.

Sålde den mindre än två år senare för 14000:- och köpte en AT-klon.
Citera
2026-01-09, 12:44
Medlem
Tavastehuss avatar
Att köpa en Mac med G5-processor 2005 när Intel kom och sopade banan med IBM:s processorserie året därpå måste ha svidit.

Min första PC fick jag sommaren 1996. En Pentium 100 med 8 mb ram och 840 mb hd. Den var undermålig från start. Hade precis råd med att uppgradera till 16 mb och ett år senare även ett Voodookort.

I september 1998 tog en såndär ”hem-PC” som var något subventionerad över som familjens huvudsakliga dator, en Pentium II på 350 mhz. Den höll ut i fyra år efter att ha fått lite mera ram.

Skulle säga att hela 90-talet var ett årtionde där tekniken sprang ifrån en redan dag 1. Tänk vad många sopiga burkar som tog upp skrivbordsutrymme i svenska hem.
Citera
2026-01-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
-91 386 14000 dyrt då. Sen några år senare 486 Cyrix om nån minns som var lite billigare än Intels för 12000 vill jag minnas.
Usch, Cyrix ja..

Första datorn som farsan köpte åt familjen hade en sådan i sig. Jag, som visste lite om datorer redan då, blev ganska ledsen när jag insåg att han blivit pålurad den istället för en Pentium. Det blev ingen rolig spelupplevelse vill jag minnas.

Men det löste sig ganska bra ändå. Jag tog med processorn till skolan en dag och "gjorde ett litet byte" - som av en händelse hade vår dator en 166Mhz MMX processor helt plötsligen
Citera
2026-01-09, 13:13
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
En PC/Mac inköpt 2016 duger gott än idag för allt annat än videoredigering i 4K och AAA-spel.
Nej, det gör den inte. En tio år gammal PC kommer att kunna köra spel som är från den eran men allting som är nyare eller som uppdateras med expansioner kommer att vara omöjligt. Du kommer inte att kunna köra exempelvis World of Warcraft eller PUBG eller någonting liknande på en dator med teknik som kom ny ur box 2016.

Som referens, GTX1050 kom 2016. Idag är det en väldigt dålig brevpress.
Citera
2026-01-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Min första 486 1991 kostade drygt 30 000. Inte särskilt prisvärt då det var runt tre månadslöner netto vid tidpunkten. Systemet 3.0 senare 3.11 var hyfsat stabilt men man fick sitta och skriva små uppsatser med diverse tecken i DOS för att kunna göra något med den.

Köpte en ny dator 1996 med Win95, kostade då 17 000, inte särskilt prisvärd då systemet kraschade regelbundet och man fick installera om det helt med jämna mellanrum. Drivrutinerna till ljudkort osv var ett rent helvete att få att fungera. internet var i sin linda för vanligt folk, 2.28 modem som pep, tog en timma att ladda ner en musiklåt mp3 Hade kvar den till 1989 tror jag det var.

Håller helt med dig, köpte en dator via Hem-pc-reformen kostade då om jag minns rätt 23000 och jag hade knappt 10000 rent i månaden.en riktig dålig affär.
Citera
2026-01-09, 14:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
...

Nu spelar jag ju inte längre men jag köpte en miniPC från kineserna för 2000:- som funkar skitbra för allt skrivbordsarbete Startar på 5 sekunder, allt funkar skitsmidigt, 15W TDP. Bästa värdet på en PC jag någonsin fått!
Vad är det för burk? Behöver en billig för basic-grejer.
Citera
2026-01-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad är det för burk? Behöver en billig för basic-grejer.

Kolla in denna till exempel:
Citat:
Här är en annan likvärdig

Finns massvis av dem på Aliexpress och Temu. Nya kunder brukar få en massa schyssta erbjudanden och rabatter, eller så väntar man tills de har någon av sina reor som kommer då och då.

Edit: Naturligtvis får man läsa noga innan man klickar på beställ så att man verkligen får det man ville ha (de är duktiga på att försöka blåsa en genom att annonsera en vara, sedan får man någonting helt annat..)
Men min kom förinstallerad med Win 11 som var registrerat och klart - bara att köra igång! Nästan helt knäpptyst och jätteliten.

Edit 2: Här är en riktigt fin burk också! Kan man få ner priset med lite rabatter till under 4000:- så är det ett solklart köp. Drar lite mer energi än den jag har, men man kan till och med spela lättare spel på den
Senast redigerad av ladicius 2026-01-09 kl. 14:37.
Citera
2026-01-09, 14:32
Medlem
53....so whats avatar
Dyraste burkarna var väl när nåt geni fick för sig att arbetarna skulle minsan oxå ha en hemdator.

" Hem-PC-reformen" infördes i Sverige den 1 januari 1998.
Då kunde man via löneavdrag och skattetrix köpa en "billig" dator via företagen.

Fy faan va lurade vi blev, skitdyra och tekniken sprang i från oss veckan efter leverans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in