2026-01-09, 07:43
Medlem
Tavastehuss avatar
Tekniken går framåt, men under de senaste 35 åren har den gått olika fort framåt på persondatorfronten.

En PC/Mac inköpt 2016 duger gott än idag för allt annat än videoredigering i 4K och AAA-spel. Om man däremot 2006 satt med en dator från 1996 var man i de flesta fall ordentligt bakbunden.

Hur ”dålig” affär var en persondator för hemmabruk förr?
När var det som sämst?
Vilken period av processorer kan man nämna? (Intel släppte många varianter under loppet av några år från mitten av 90-talet och fram till 2000)
Vilka märken och OS var störst bovar?

Jag tänker mig att Mac under 90-talet innan lanseringen av iMac var särskilt dyr i förhållande till prestanda och livslängd. Tillbehör var dyra, ganska få använde Apples datorer och återförsäljarna var inte många. Minns att demomaskiner på Siba så sent som 94/95 var kopplade till monokroma skärmar, något ingen av 486rna var. Mac blev i mitt tycke prisvärt från 2006 när de gick över till Intel.

Vad säger ni?
Citera
2026-01-09, 08:39
Medlem
Om man bortser från att grafikkort idag kostar en hel månadslön:

Skulle säga att det var som sämst åren efter millennieskiftet. Köpte man en värstingburk så var den i princip värdelös efter bara något år eller två år.
Minns att jag la en hel månadslön på en ny dator ~2005 nångång och bara ett halvår senare kom nästa generations grafikkort och processorer som totalt krossade min burk. Generationerna avlöste varandra snabbt som fan ett tag där när grafikhetsen var som värst.

Nu spelar jag ju inte längre men jag köpte en miniPC från kineserna för 2000:- som funkar skitbra för allt skrivbordsarbete Startar på 5 sekunder, allt funkar skitsmidigt, 15W TDP. Bästa värdet på en PC jag någonsin fått!
Citera
2026-01-09, 08:53
Medlem
Onanikrems avatar
Min första 486 1991 kostade drygt 30 000. Inte särskilt prisvärt då det var runt tre månadslöner netto vid tidpunkten. Systemet 3.0 senare 3.11 var hyfsat stabilt men man fick sitta och skriva små uppsatser med diverse tecken i DOS för att kunna göra något med den.

Köpte en ny dator 1996 med Win95, kostade då 17 000, inte särskilt prisvärd då systemet kraschade regelbundet och man fick installera om det helt med jämna mellanrum. Drivrutinerna till ljudkort osv var ett rent helvete att få att fungera. internet var i sin linda för vanligt folk, 2.28 modem som pep, tog en timma att ladda ner en musiklåt mp3 Hade kvar den till 1989 tror jag det var.
Citera
2026-01-09, 09:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Skulle säga att det var som sämst åren efter millennieskiftet. Köpte man en värstingburk så var den i princip värdelös efter bara något år eller två år.
Minns att jag la en hel månadslön på en ny dator ~2005 nångång och bara ett halvår senare kom nästa generations grafikkort och processorer som totalt krossade min burk. Generationerna avlöste varandra snabbt som fan ett tag där när grafikhetsen var som värst.

Nu spelar jag ju inte längre men jag köpte en miniPC från kineserna för 2000:- som funkar skitbra för allt skrivbordsarbete Startar på 5 sekunder, allt funkar skitsmidigt, 15W TDP. Bästa värdet på en PC jag någonsin fått!
Vad är det för minidator du har?
Citera
2026-01-09, 09:04
Medlem
Med RAM-priserna där de är just nu kombinerat med de vansinnigt dyra grafikkorten vi har fått vänja oss vid de senaste åren så skulle jag säga att idag är prismässigt sämsta tidpunkten att köpa en ”värstingdator” (iaf så långt bak jag kan minnas).

Dock finns massor av budgetalternativ för den som bara behöver nåt enkelt.
Citera
2026-01-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vad är det för minidator du har?
En sådan här

Edit: Verkar som att den versionen jag köpte var slutsåld.

Här är en annan likvärdig
Senast redigerad av ladicius 2026-01-09 kl. 09:07.
Citera
2026-01-09, 09:10
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Nej ett grafikkort har aldrig kostat en månadslön. Däremot kostar det en månadslön att imponera på kids. Men så har det alltid varit. Sportbilar osv.

Nån nämnde 486. Någonstans där tror jag. Vi hade något statligt djävla företagsköp också.

Jag köpte en atari 1048st som inte var jättedyr.
Citera
2026-01-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Tekniken går framåt, men under de senaste 35 åren har den gått olika fort framåt på persondatorfronten.

En PC/Mac inköpt 2016 duger gott än idag för allt annat än videoredigering i 4K och AAA-spel. Om man däremot 2006 satt med en dator från 1996 var man i de flesta fall ordentligt bakbunden.

Hur ”dålig” affär var en persondator för hemmabruk förr?
När var det som sämst?
Vilken period av processorer kan man nämna? (Intel släppte många varianter under loppet av några år från mitten av 90-talet och fram till 2000)
Vilka märken och OS var störst bovar?

Jag tänker mig att Mac under 90-talet innan lanseringen av iMac var särskilt dyr i förhållande till prestanda och livslängd. Tillbehör var dyra, ganska få använde Apples datorer och återförsäljarna var inte många. Minns att demomaskiner på Siba så sent som 94/95 var kopplade till monokroma skärmar, något ingen av 486rna var. Mac blev i mitt tycke prisvärt från 2006 när de gick över till Intel.

Vad säger ni?

Jag tycker inte man kan jämföra så. I dag har nästan alla datorer, smartphones och surfplattor i överflöd. Vi är vana vid tekniken, tar det för givet och tekniken går att komma över till överkomliga priser. Så här var det inte runt 1990. Då var det betydligt häftigare att köpa och äga en dator. Även om man bara hade enklare applikationer och spel som kördes lokalt. "Nyhetens behag" var mycket större och den faktorn återkommer inte på samma sätt. Jag minns t.ex. en kille som jag köpte en dator av för 25-30 år sedan. Han berättade stolt att han hade köpt en av de första CD-skrivarna som fanns i Sverige för hela 40.000 kr vilket kanske är mer som 80.000 kr i dagens penningvärde. En i dag helt värdelös apparat. Folk var beredda att betala mycket mer för mycket mindre nytta.
Citera
2026-01-09, 09:49
Medlem
Imnshos avatar
Burkarna var väl dyrast i teknikens barndom. Å andra sidan så hade vi bruttolöneavdragen som drog ner det faktiska priset rejält. Men skulle ändå säga att det var dyrast runt sekelskiftet.
Citera
2026-01-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nej ett grafikkort har aldrig kostat en månadslön. Däremot kostar det en månadslön att imponera på kids. Men så har det alltid varit. Sportbilar osv.

Nån nämnde 486. Någonstans där tror jag. Vi hade något statligt djävla företagsköp också.

Jag köpte en atari 1048st som inte var jättedyr.
Ett "top of the line" ligger på ~ 30.000:- idag. När jag köpte "top of the line" senast (som var det dyraste grafikkortet de hade på Komplett.se, bortsett från CAD-korten) så låg det på ~ 7.000:-. Visst, man behöver inte köpa värstingkorten men om man skall jämföra äpplen med äpplen så har de absolut stigit uppåt till en hel månadslön. Beror väl mycket på AI-hypen kanske.
Citera
2026-01-09, 10:14
Medlem
bema56s avatar
Köpte en 386 PC med en 40 Mb håddisk för 33000 i början på 90-talet.
Snacka om rövarpris. Ändå var jag rätt nöjd. Det var då det kom mängder av bra och användbara program till just PC
Citera
2026-01-09, 10:55
Medlem
blobben!!!s avatar
Det beror väl på hur man ser det. Att uppgradera en dator idag är nästan värdelöst eftersom komponenterna fortsätter att bli dyrare trots att prestandan bara är marginellt bättre. Att försäljningen fortsätter har väl mest att göra med extremt ökad bloat. Att tvingas byta ut en produkt var och varannat år är ju inte hela världen om motiveringen är att prestandan är avsevärt bättre. Att byta ut en produkt till något dyrare för att kunna få exakt samma prestanda är däremot vad jag skulle kalla inte prisvärt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in